Förutsättningar:
Kommunalt vatten och avlopp.
Funktion går för pris. (Det vill säga billigt och dåligt är inte ok och dyrt och bra går före billigt och ok)
20 m2 gäststuga från tidigt 1900-tal med ett 4m2 utrymme som ska bli WC/dusch
Trossbotten är endast 100mm djup!
Kakel och klinker eftersom mattläggningen var hutlöst dyr.
Inkommande vatten ligger djupt (+2m) bara ett par meter från stugan.
Jag tycker personligen att det är snyggare med dolda rör i vägg snarare än synligt dragna i ett badrum. Det finns fler skäl än de estetiska till dolda rör och det är min prio före synliga rör om jag inte blir övertalad nu förstås...
Tanken är att montera en liten luftkompressor vid inkommande och på hösten blåsa ur ledningarna i badrummet med hjälp av den.

Frågeställningen:
  1. Jag blir dock osäker på om det är direkt korkat att dra dolda rör i en stuga som jag vet kommer att frysa varje år?
  2. Vad händer med RiR om jag inte får ut allt vatten vid tömningen och de fryser, finns det risk att de fryser sönder? (och då blir det såklart inne i väggen...)
  3. Alu eller plast, vilket är bäst i det fall det är lämpligt med dold rördragning?
  4. Är det klokt med en värmekabel på inkommande vatten för att undvika att slangen fryser eller är det overkill i sammanhanget?
/Lasse

Avstängare frostfritt i marken , ca 3-5 meter värmekabel från insida ut i mark , ( obs ej förbi ventilen ) själv skulle ha aldrig dra rör i väggar med tanka på frysrisk. Du ser rören i några månader sen tänker du inte på dom. Framför allt, alla rör ska ligga med lite nerförsbacke mot avtappningsventiler så allt rinner ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.