89 630 läst ·
656 svar
90k läst
656 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Men det finns ingenstans en hantverkare alltid kan köpa det billigaste. Vill du betala för att han ska sitta o googla varje pryl sedan göra en beställning på den sedan googla nästa pryl som är billigare någon annanstans.K Kane skrev:
Nej givetvis inte…vet du ens att det är samma fabrikat på kulventilen?
Därför finns skäligt pris och jag tror att man hamnar rätt rejält över det billigaste priset med vad som anses skäligt..
Det gäller att förstå helheten inte bara enstaka styckepriser..
Fast det där är inte samma produkt så en sådan jämförelse är inte relevant.K Kane skrev:
Men det TS råkat ut för är klassiskt när man inte avtalat om villkoren för utförandet av tjänsten. Faktiskt inköpspris +X % är mer ärligt än fiktivt inköpspris - Y%.
Personligen tycker jag det är snudd på bedrägligt arbete med hantverkare som kör med listpriset mot kund.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Fast nu är Rinkabyrör generellt sett betydligt billigare än exempelvis Ahlsells listpris,så bara man handlar allt på RR istället så vet man att man ligger bra till.Rejäl skrev:Men det finns ingenstans en hantverkare alltid kan köpa det billigaste. Vill du betala för att han ska sitta o googla varje pryl sedan göra en beställning på den sedan googla nästa pryl som är billigare någon annanstans.
Nej givetvis inte…vet du ens att det är samma fabrikat på kulventilen?
Därför finns skäligt pris och jag tror att man hamnar rätt rejält över det billigaste priset med vad som anses skäligt..
Det gäller att förstå helheten inte bara enstaka styckepriser..
Nu betalar förvisso rörmokaren inte priset på fakturan, utan nått i närheten av RR pris och stoppar mellanskillnaden i egen ficka.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..13th Marine skrev:
Så du menar på fullaste allvar att alla Rörisar ska handla på Rinkaby rör? Har dom tre butiker?
Priserna där var väl inte så blodiga? Konsolen var ju till och med billiga...
Det jag stör mig mest på är att man får "rabatt". Rabatt på vad? Vilka kunder får en faktura utan rabatt? Varför lura kunder att dom får något särskilt bra pris när det är precis tvärt?
Det jag stör mig mest på är att man får "rabatt". Rabatt på vad? Vilka kunder får en faktura utan rabatt? Varför lura kunder att dom får något särskilt bra pris när det är precis tvärt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Förlåt, så dumt av mig, man får ju inte frukost om man beställer på nätet. 🙄Rejäl skrev:
Nu förstår jag att du inte vill förstå.
Men jag kan tycka det är bedrägligt beteende att inte vara öppen med att man skär emellan för att man kan.
Frukost? De flesta små Röris firmor jag känner till åker sällan till grossisten.13th Marine skrev:
Utan dom har ett sortiment i bilen, samt att det dom beställer idag får dom utkört innan kl 07:00 morgonen på så bara där sparar kunden timmar på att han inte åker och hämtar material under dagen..
Givetvis kan det hända att något är dåligt som dom inte hade räknat med och behöver åka ändå och komplettera..
Fråga på Ica nästa gång om du kan få se inköpspriset på varor…
Baserat på ahlsells prislista, så har han ungefär lagt på 100% på sitt inköp. Mao ca 50% marginal, vilket i de flesta brancher får anses högt.. Det är vad man än tycker dock rimligt för småsaker. Men kanske lite väl närigt för de dyrare produkterna. Så möjligen runt 1000:- i överkant på sista raden.K Kane skrev:
Detta är annars ett jobb de flesat hyffsat händiga hade klarat själva. Då hade man nog löst det för 1500-2000:- inkl moms. Byta kopplingar är ju inte direkt supersvårt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Du missar poängen, rörisen betalar ändå inte det priset utan gör sig en rejäl hacka på att sälja vidare material med ett rejält påslag. Allt baserat på en prislista utan verklighetsförankring.Rejäl skrev:Frukost? De flesta små Röris firmor jag känner till åker sällan till grossisten.
Utan dom har ett sortiment i bilen, samt att det dom beställer idag får dom utkört innan kl 07:00 morgonen på så bara där sparar kunden timmar på att han inte åker och hämtar material under dagen..
Givetvis kan det hända att något är dåligt som dom inte hade räknat med och behöver åka ändå och komplettera..
Många tror att hantverkarens förtjänst ligger i arbetet, inte att sälja material.
Jag köper inga tjänster av ICA så den jämförelsen haltar rejält.
Men det är materialet du har ifrågasatt hela tiden? I så fall haltar inte matinköpen🥴13th Marine skrev:
Du missar poängen, rörisen betalar ändå inte det priset utan gör sig en rejäl hacka på att sälja vidare material med ett rejält påslag. Allt baserat på en prislista utan verklighetsförankring.
Många tror att hantverkarens förtjänst ligger i arbetet, inte att sälja material.
Jag köper inga tjänster av ICA så den jämförelsen haltar rejält.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jo den haltar för att jag förväntar mig inte att någon jag anlitat för att utföra ett jobb helt plötsligt handlar material av sig själv till ett betydligt högre pris än vad jag kan köpa det själv för.Rejäl skrev:
Hantverkaren gör inget obetalt förädlingsarbete av varorna. Utan de köper in, hämtar och monterar varorna på betald tid.
Ok ska be rörisarna åka till Rinkaby rör o handla, men gnäll inte på att halva eller hela dagar kommer att gå till att åka o hämta varor..13th Marine skrev:
Jo den haltar för att jag förväntar mig inte att någon jag anlitat för att utföra ett jobb helt plötsligt handlar material av sig själv till ett betydligt högre pris än vad jag kan köpa det själv för.
Hantverkaren gör inget obetalt förädlingsarbete av varorna. Utan de köper in, hämtar och monterar varorna på betald tid.
Sedan att du ser det som att man handlar ifrån sig själv säger ganska mycket😂
Utkörning till arbetsplats lär inte vara gångbart på små servicejobb. Det tillämaps till entreprenadjobb där man är på arbetsplatsen. Men ett jobb på några timmar så kommer det inte funka. Så 100% punktliga är dom inte. Dessutom för du betala en hel del för en tidig utkärning till arbetsplats. Ahlsell har bara bara garnti på 9.00 (Göteborg) och då kostar det 360:- plus moms. Kanske går att köpa ännu tidigare mend et finsn inte som valbart leveransalternativ på webben.Rejäl skrev:Frukost? De flesta små Röris firmor jag känner till åker sällan till grossisten.
Sen har ju dina rörisar köpt materialet, högst sannolikt hos en grossits och fyllt upp bilen. Med tanke på att grossen har några 100000 artiklar, så inser man att det är ett högst begräsnat axplock både mindre och större firmor har på eget lager, än mindre i bilen. De mest vanliga kopplingarna etc självkalrt. men som i detta fallet med konsollhållare kulventiler mm så kan jag garantera att ingen servicebil har det. Får se hur det blir nu när man får köra 34m bilar
Däremot tycker jag personligen att har man förprojekterat hos kunden vilet de gjort för TS, så kan man beställa hem innan så det skickas till firman, alterantivt ligger färdig packat på Ahlsell (Eller vart han nu handlar). En seriös firma skall inte behöva tappa många minuter på att hämta material.
Nu jobbar inte jag som instllatör, så är inte på grossen jätte ofta. Men ytterst sällan när jag är där som jag hittar folk som sitter och tar finfika. Känns lite som en myt att alla hantverkare åker till Ahlsell för att få fika på kundens bekostnad.