Claes Sörmland
K KvackPack skrev:
Huset och föreningen är 10 år gammal, så skulle nog inte säga att det är ett äldre bestånd.
Då var det nog helt enkelt en inkompetent rörmokare. Men det ändrar inte juridiken i sak om huset är 10 år eller 100 år.

K KvackPack skrev:
Visst, det intressanta i fallet är att det instruerats i boendepärmen att "vid olycka så kan vattnet till lägenheten stängas av med ventilerna som sitter i lägenheten". Det är de två som bilden visar. En för kallvatten (som fungerar), en för varmvatten (som också fungerar, men vvcn matar fel håll).

Nu måste jag be om huvudnyckeln för att springa ned till källaren och stänga av vvcn för att det faktiskt ska sluta flöda, men det påverkar ju övriga lägenheter (vilket är tre andra).
Det är inte en ovanlig lösning. Jag har så i min bostadrättslägenhet.

K KvackPack skrev:
En ytterliggare aspekt är ju att stadgarna säger att jag ansvarar för de vattenrör som tjänar min lägenhet. Borde det då inte falla i mitt ansvar (och rätt) att kunna bygga om, så att det blir rätt?
Ja men det är tillståndspliktigt enligt bostadsrättslagen. Vill du ändra på ledningarna får du begära styrelsens tillstånd. Sen gäller det där underhållsansvaret normalt inte VVC som du själv har påpekat, det fallet på styrelsen att besluta om. Den faller på styrelsen att besluta över.

Redan i trådstart har du ju listat ut hur det borde dras om med VVC.

K KvackPack skrev:
Styrelsen tycker att min vattenventil var mitt ansvar att fixa. Då borde väl rimligen alla anslutningar efter det också vara det. Men nu är vvcn felkopplad, som sitter på förgreningen som faller under mitt ansvar?
Oklart, du får försöka komma överens med styrelsen var gränsen går. Oavsett kräver varje ingrepp styrelsens tillstånd. Att det råder oklarheter juridiskt var gränsen går för VVS är mycket vanligt. Det beror på att VVS-projektörer och rörmokare inte förstår eller bryr sig om att det finns juridiska gränser i en bostadsrättsförening som inte sammanfaller med att rör dras hur som helst.

K KvackPack skrev:
Sen ja, det är en vattenmätare som mäter antalet kubik som passerat (tog bort tejpbiten som satt över mätaren)
Men du faktureras inte för detta hoppas jag.

K KvackPack skrev:
Sen ja, det är en vattenmätare som mäter antalet kubik som passerat (tog bort tejpbiten som satt över mätaren)
Hm. Mätarställningen verkar rimlig eftersom den mäter vvc.
402 kubik på 10 år blir 110 liter per dygn.
110 liter per dygn kan kanske anses vara ett rimligt(?) och inte allt för högt vvc-flöde.

Det har väl förmodligen vid något tidigare tillfälle förståtts att mätaren inte bara mäter lägenhetens vvförbrukning. I stället för att koppla om vvc har det satts en tejpbit över mätaren för att lösa problemet och släcka framtida frågor.🙂

• Gilla
Pontus.ek
  • Laddar…
Hade det varit jag så hade jag hängt upp min argumentation jämtemot styrelsen att det kommer spara stora mängder saneringspengar för brfen den dagen det börjar läcka i lägenheten och det går att stänga av fort utan att leta upp nån person med huvudnyckel. Om du vill få brfen att ta kostnaden kollektivt. Hade även kollat igenom resten av huset om det ser lika dant ut, och i sådant fall lagt in en motion om att åtgärda allt. Om huset är mindre än 10 år och den där dragningen inte är enl. Ritning så kan det kanske vara möjligt att få byggbolaget att ta kostnaden.
Ska väl tilläggas att det inte är några stora pengar att montera en eller några ventiler.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K KvackPack skrev:
När man stänger av varmvattenventilen (VV VS i bilden) fortsätter varmvatten att flöda in i min lägenhet. Jag misstänkte att ventilen var defekt, och ringde rörmokare för åtgärd. Det visade sig dock inte vara problem med ventilen, utan att varmvattencirkulationen fortsätter att mata lägenheten, men då baklänges (isolerade gråa röret i bild, orange pil)

Rörmokaren stängde av varmvattencirkulationspumpen till hela fastigheten, och det resulterade i att vi kunde stoppa varmvattenflödet till lägenheten. Normalt sett borde man ju ha möjligheten att stänga av vattnet i nödfall, men det går då inte på grund av varmvattencirkulationen.

Brf:en hävdar att det är mitt ansvar att åtgärda, men jag kan väl inte rimligen åtgärda detta själv? Som lekman skulle jag väl hävda att det är felkopplat, att min ventil borde sitta efter anslutningen till varmvattencirkulationen (flytta vvcn som röd pil). På så sätt har man ständig cirkulation, men att jag då skulle kunna stänga av vattnet i min lägenhet utan vidare.
Du har helt rätt med den röda pilen, där borde vändning av vvc kopplas in. På så sätt säkerställer man cirkulationen i vvc kretsen även om du stänger vattnet i din lägenhet. En korrekt installation så ska du kunna stänga av vattnet inne i din lägenhet utan att påverka övriga i fastigheten. Det vanliga är att man enbart kopplar in vvc längst bort i varje stam. Om det är så i er brf så stänger du allas vvc i den stammen om du monterar en ventil på vvc där den är inkopplad nu. Även vv mätningen blir korrekt om man kopplar vvc före din vv ventil.

Jag har dålig koll på regler hos olika brf men det låter ju väldigt konstigt att du ska bekosta en ändring av en felaktig installation som hör till huvudledningarna, det bör rimligtvis brf stå för. De brf som jag jobbat i så bekostar Brf huvudledningar och hyresgäst ändringar av kopplingsledningar osv inne i sin fastighet.

/ Rörmokare

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan tycka att rörmokarna gjorde dåliga projekteringsval. Jag håller med. Men det är inget "fel" i bemärkelsen att den ger TS någon rätt till att föreningen bygger om VVS-installationen.
Det är nog förvisso sant givet att föreningen inte börjar mäta förbrukningen, för då lär TS ha rätt att kunna begära att mätningen är rättvisande.

Samtidigt tveksamt att tillskriva TS underhållsansvaret för denna del av installationen. Detta med att en ledning betjänar mer än en lägenhet skall rimligtvis läsas på det sättet att TS skall kunna stänga av "sin" ventil utan att det orsakar störningar i andra lägenheter.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Samtidigt tveksamt att tillskriva TS underhållsansvaret för denna del av installationen. Detta med att en ledning betjänar mer än en lägenhet skall rimligtvis läsas på det sättet att TS skall kunna stänga av "sin" ventil utan att det orsakar störningar i andra lägenheter.
Nej underhållsansvaret ligger på BRFen vad gäller VVC. Det betyder att styrelsen tar ställning till om de önskar ändra på detta eller inte. TS får alltså finna sig i att sådant underhåll kanske inte är prioriterat av styrelsen.

Man är ju sig själv närmast men styrelsen måste se till hela föreningen och fördela mycket begränsade resurser. Ocj det har ju varit så här i tio år. Knappast en fråga som brinner i knutarna.

K KvackPack skrev:
Huset och föreningen är 10 år gammal, så skulle nog inte säga att det är ett äldre bestånd.

Visst, det intressanta i fallet är att det instruerats i boendepärmen att "vid olycka så kan vattnet till lägenheten stängas av med ventilerna som sitter i lägenheten". Det är de två som bilden visar. En för kallvatten (som fungerar), en för varmvatten (som också fungerar, men vvcn matar fel håll).

Nu måste jag be om huvudnyckeln för att springa ned till källaren och stänga av vvcn för att det faktiskt ska sluta flöda, men det påverkar ju övriga lägenheter (vilket är tre andra).

En ytterliggare aspekt är ju att stadgarna säger att jag ansvarar för de vattenrör som tjänar min lägenhet. Borde det då inte falla i mitt ansvar (och rätt) att kunna bygga om, så att det blir rätt? Styrelsen tycker att min vattenventil var mitt ansvar att fixa. Då borde väl rimligen alla anslutningar efter det också vara det. Men nu är vvcn felkopplad, som sitter på förgreningen som faller under mitt ansvar?

Då var det nog helt enkelt en inkompetent rörmokare. Men det ändrar inte juridiken i sak om huset är 10 år eller 100 år.

Ja men det är tillståndspliktigt enligt bostadsrättslagen. Vill du ändra på ledningarna får du begära styrelsens tillstånd. Sen gäller det där underhållsansvaret normalt inte VVC som du själv har påpekat, det fallet på styrelsen att besluta om. Den faller på styrelsen att besluta över.

Oklart, du får försöka komma överens med styrelsen var gränsen går. Oavsett kräver varje ingrepp styrelsens tillstånd. Att det råder oklarheter juridiskt var gränsen går för VVS är mycket vanligt. Det beror på att VVS-projektörer och rörmokare

Oklart, du får försöka komma överens med styrelsen var gränsen går. Oavsett kräver varje ingrepp styrelsens tillstånd. Att det råder oklarheter juridiskt var gränsen går för VVS är mycket vanligt. Det beror på att VVS-projektörer och rörmokare inte förstår eller bryr sig om att det finns juridiska gränser i en bostadsrättsförening som inte sammanfaller med att rör dras hur som helst.

R roke skrev:
Hm. Mätarställningen verkar rimlig eftersom den mäter vvc.
402 kubik på 10 år blir 110 liter per dygn.
110 liter per dygn kan kanske anses vara ett rimligt(?) och inte allt för högt vvc-flöde.

Det har väl förmodligen vid något tidigare tillfälle förståtts att mätaren inte bara mäter lägenhetens vvförbrukning. I stället för att koppla om vvc har det satts en tejpbit över mätaren för att lösa problemet och släcka framtida frågor.🙂
Jag undersökte lite närmre, utan att spola något i lägenheten står mätaren helt still en timme senare. Det vill säga, VVC flödet är i princip noll.

Fick höra att det verkar vara kopplat på liknande sätt i andras lägenheter i föreningen, så det blir en fråga för styrelsen att avgöra om det ska åtgärdas. Vore ju absolut bäst att rätta till, men det är förknippad med en kostnad.

Finns för och nackdelar med att åtgärda här och nu. Får se vad det landar i.

Men mycket märkvärdigt att VVCn inte flödar alls nominellt.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KvackPack skrev:
Jag undersökte lite närmre, utan att spola något i lägenheten står mätaren helt still en timme senare. Det vill säga, VVC flödet är i princip noll.
Om du känner med handen på rören, är de också avsvalnade en timme senare? D v s är VVCn defekt?

K KvackPack skrev:

Fick höra att det verkar vara kopplat på liknande sätt i andras lägenheter i föreningen, så det blir en fråga för styrelsen att avgöra om det ska åtgärdas. Vore ju absolut bäst att rätta till, men det är förknippad med en kostnad.

Finns för och nackdelar med att åtgärda här och nu. Får se vad det landar i.

Men mycket märkvärdigt att VVCn inte flödar alls nominellt.
Om det är inkopplat vvc till alla lägenheter, så måste flödet balanseras så att det blir tillräcklig cirkulation i alla kopplingspunkter. Jag kan inte se på din bild att det finns någon injusteringsventil i vvc-ledningen

L lordi skrev:
Om det är inkopplat vvc till alla lägenheter, så måste flödet balanseras så att det blir tillräcklig cirkulation i alla kopplingspunkter. Jag kan inte se på din bild att det finns någon injusteringsventil i vvc-ledningen
Jag och rörmokare letade efter justerventilen, men hittade den inte i min lägenhet. Kan hända att den sitter nere i stammen, men är oklart.

Claes Sörmland
En fråga till rörmokarna och andra VVS-kunniga i tråden:

- Varför sitter det inte helt enkelt en backventil på TS ledning för återströmning av VVC så att vattnet aldrig kan ta sig baklänges in i TS lägenhet? Skulle även lösa TS problem.

- Kan det vara så att cirkulationspumpen för VVCn i pannrummet är felkopplad (sitter bak och fram) så att den pumpar VVCn baklänges? Därav att vattenmätaren inte detekterar cirkulationen?

En fråga till rörmokarna och andra VVS-kunniga i tråden:

- Varför sitter det inte helt enkelt en backventil på TS ledning för återströmning av VVC så att vattnet aldrig kan ta sig baklänges in i TS lägenhet? Skulle även lösa TS problem.

- Kan det vara så att cirkulationspumpen för VVCn i pannrummet är felkopplad (sitter bak och fram) så att den pumpar VVCn baklänges? Därav att vattenmätaren inte detekterar cirkulationen?
Det sitter normalt en backventil vid vvc-pumpen vilken egentligen endast har någon funktion om pumpen står still.
Dessutom så suger vvc-pumpen ifrån kopplingspunkten där vvc är inkopplad, så skulle det suttit en backventil vid TS fördelare så skulle det finnas risk för att backentilen öppnar och suger in luft istället när man gjort lägenheten trycklös.
Det går inte heller att lita 100% på en backventil som avstängning

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.