2 427 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
VVC flödar baklänges
Omkoppling som ditt förslag hade jag gjort.KvackPack skrev:
Då hade mätningen funkat också.
Det är inte alltid det är rätt kopplat. Ganska sällan faktiskt.
Kanske kan användas som argument för att föreningen skall ta ansvar och rätta till felkopplingen?KvackPack skrev:
Även om ingen debitering sker idag.
Ja kanske, men vanligtvis är tappstället så nära stammen att man inte behöver göra något avstick på VVC, så din lägenhet kanske är sist på den stammen eller har en udda placering i förhållande till stammen?KvackPack skrev:
Det har ju också viss betydelse för frågan om ledningen försörjer flera lägenheter eller inte. Är din lägenhet helt enkelt sist känns det uppenbart att betrakta dessa ledningar som stamledningar. Är det ett avstick vi ser kanske det är mer diskutabelt, även om det känns rimligt att fortfarande betrakta avsticket fram till fördelningspunkten som en del av stamledningen ur förvaltningsansvars-synpunkt.
Redigerat:
Så är det i min förening. Översta lägenheten i respektive hus är den som har VVC-vändningen. Övriga lägenheter har inte detta. Men så har vi inga huvudkranar in till lägenheten. Många har ballofixer för badrum och kök men inte alla.
I denna tråden så finns det något liknande, dvs både VVC och energimätning.
Och här flödar VVC inte genom energimätaren, så tycker jag det borde ha varit här också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stanga-av-vattnet-i-lagenhet.515822/
Och här flödar VVC inte genom energimätaren, så tycker jag det borde ha varit här också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stanga-av-vattnet-i-lagenhet.515822/
Vari ligger felet. Det finns s a s ingen rätt att det ska vara enkelt stänga av en bostadsrättslägenhets vatten. Det är kollektivt boende i föreningens hus.Krilleman skrev:
Att det är felkopplat, felbyggt.Claes Sörmland skrev:
Dels går det inte att stänga av vattnet i lägenheten utan att sabba hela husets VVC (vad blir det om BR-innehavaren börjar renovera, men sen avbryter för ett halvårs jordenrunt-resa, ska hela huset vara utan VVC, tar lång tid för att få varmt vatten samt legionellarisk).
Och till detta så blir det totalgalet i energimätningen, den som äger denna BR kommer att dö av räkningen.
Så må det vara, men det är fortfarande felkopplat.Claes Sörmland skrev:
TS har som bostadsrättshavare ingen rätt att stänga av vattnet på det sättet.Mikael_L skrev:
Att det är felkopplat, felbyggt.
Dels går det inte att stänga av vattnet i lägenheten utan att sabba hela husets VVC (vad blir det om BR-innehavaren börjar renovera, men sen avbryter för ett halvårs jordenrunt-resa, ska hela huset vara utan VVC, tar lång tid för att få varmt vatten samt legionellarisk).
Men de spekulationerna har väl TS redan avvisat? Det är inte en energimätning av lägenhetens varmvattenkonsumtion. Men man kanske mäter temperaturen på VVC?Mikael_L skrev:
Fel i förhållande till vad man kan tycka är vettigt hjälper inte TS.Mikael_L skrev:
Det är inte ovanligt i bostadsrättsföreningar med äldre hus att man behöver stänga av husets vatten vid VA-arbeten i en lägenhet. Och i det ingår även att stänga av VVC.Mikael_L skrev:
Man kan tycka att rörmokarna gjorde dåliga projekteringsval. Jag håller med. Men det är inget "fel" i bemärkelsen att den ger TS någon rätt till att föreningen bygger om VVS-installationen.
Claes Sörmland skrev:
Det är inte ovanligt i bostadsrättsföreningar med äldre hus att man behöver stänga av husets vatten vid VA-arbeten i en lägenhet. Och i det ingår även att stänga av VVC.
Man kan tycka att rörmokarna gjorde dåliga projekteringsval. Jag håller med. Men det är inget "fel" i bemärkelsen att den ger TS någon rätt till att föreningen bygger om VVS-instal
Huset och föreningen är 10 år gammal, så skulle nog inte säga att det är ett äldre bestånd.Claes Sörmland skrev:
Det är inte ovanligt i bostadsrättsföreningar med äldre hus att man behöver stänga av husets vatten vid VA-arbeten i en lägenhet. Och i det ingår även att stänga av VVC.
Man kan tycka att rörmokarna gjorde dåliga projekteringsval. Jag håller med. Men det är inget "fel" i bemärkelsen att den ger TS någon rätt till att föreningen bygger om VVS-installationen.
Visst, det intressanta i fallet är att det instruerats i boendepärmen att "vid olycka så kan vattnet till lägenheten stängas av med ventilerna som sitter i lägenheten". Det är de två som bilden visar. En för kallvatten (som fungerar), en för varmvatten (som också fungerar, men vvcn matar fel håll).
Nu måste jag be om huvudnyckeln för att springa ned till källaren och stänga av vvcn för att det faktiskt ska sluta flöda, men det påverkar ju övriga lägenheter (vilket är tre andra).
En ytterliggare aspekt är ju att stadgarna säger att jag ansvarar för de vattenrör som tjänar min lägenhet. Borde det då inte falla i mitt ansvar (och rätt) att kunna bygga om, så att det blir rätt? Styrelsen tycker att min vattenventil var mitt ansvar att fixa. Då borde väl rimligen alla anslutningar efter det också vara det. Men nu är vvcn felkopplad, som sitter på förgreningen som faller under mitt ansvar?
Sen ja, det är en vattenmätare som mäter antalet kubik som passerat (tog bort tejpbiten som satt över mätaren)
Jo, om man följer Säker vatten, vilket är det vanliga förfarandet vid byggen av lägenhetshus.Claes Sörmland skrev:
Paragraf 4.7.1
Avstängningsventiler till lägenhet eller lokal
Tappvattenledningar till en lägenhet eller lokal ska förses med avstängningsventiler så att vattnet till varje lägenhet eller lokal kan stängas av var för sig.
Avstängningsventiler ska placeras lätt åtkomligt.
I BBR står det lite luddigare i kap 8 paragraf 9
9 § Avstängningsventiler och armaturer för avtappning av tappvattensystemet
ska finnas i tillräcklig mängd med hänsyn till byggnadens användning
Oavsett vilket så är det i detta fall ett klart fall av bristande yrkesskicklighet.
Eftersom det inte sitter någon trimventil eller injusteringsventil på VVC-ledningen så gissar jag att TS lägenhet är den där VVC hämtas ifrån, alltså ligger längst bort/högst upp, och är ansluten endast här.
Ponera att man måste stänga vattnet i flera veckor pga renoveringsarbete. Då påverkar det även resterande lägenheter som ligger på samma stamledning.
Det hade varit så lätt att göra rätt från början. Det här är helt klart inte något som ligger på innehavaren av bostadsrätten.
Dessutom påverkar det vattenmätaren, så den snurrar konstant vilket gör att den inte går att använda för mätning av varmvatten till lgh