J jonaserik skrev:
Ok... Tack för svar. Så själva luckan i sig är egentligen inget skydd mot väder och vind när man kopplat in en sladd?
Tänker att den tappar sin funktion i liggande mot upprätt läge.
JO luckan är ett litet stopp för väder och vind, men i bland går det inte att göra på ett annat sätt. I ditt läge så går det att vrida uttaget men då får panelen huggas ur så det får plats. Vill du det ? . Kommer du att ha någon stickpropp konstant inkopplas ? Då får du antingen ta urhuggning eller göra ett litet tak över. I övrigt så när stickproppen är i så kommer det inte många droppar in i uttagets brunn.
Det där är inte ok, uttagets kapslingsklass IP44 gäller när uttaget sitter vågrätt. Dessutom ser det för j***igt ut...
Det är lätt att vrida det rätt. Stäng av strömmen och ta av locket så ser du hur man gör. En liten passbit av trä och förhöjningsram under uttaget så är det klart. Glöm inte göra nytt dräneringshål i botten av uttaget.
Alternativt ta ur träet i locket med en Fein eller liknande.
Det är lätt att vrida det rätt. Stäng av strömmen och ta av locket så ser du hur man gör. En liten passbit av trä och förhöjningsram under uttaget så är det klart. Glöm inte göra nytt dräneringshål i botten av uttaget.
Alternativt ta ur träet i locket med en Fein eller liknande.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Kanske räcker med ett envägsuttag istället?
Finns mer att välja på det är bara ett exempel.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...vagguttag/vagguttag/utanpaliggande-1/1885701/
Finns mer att välja på det är bara ett exempel.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...vagguttag/vagguttag/utanpaliggande-1/1885701/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
IPX4 betyder visserligen att det ska tåla vatten från alla håll, men samtidigt ska uttaget vara monterat enligt tillverkarens anvisning och lutas max 15 grader från detta läge. Så kontrolleras IPX4.
Vad är det för fabrikat, Elko RS? Man bör kolla med dem ifall de medger att uttaget vrids. Det som gäller är kanske att dräneringshålet i kapslingen är öppnat.
Är uttaget verkligen avsett för utomhusbruk? Det ser väldigt konstigt ut på bild. Ser ut som ett infällt badrumsuttag.
Vad är det för fabrikat, Elko RS? Man bör kolla med dem ifall de medger att uttaget vrids. Det som gäller är kanske att dräneringshålet i kapslingen är öppnat.
Är uttaget verkligen avsett för utomhusbruk? Det ser väldigt konstigt ut på bild. Ser ut som ett infällt badrumsuttag.
Det ser ut som Schneiders uttag.Bo.Siltberg skrev:
https://www.elektroskandia.se/s?s=vägguttag ip44&artnr=1821094
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Där framgår inte ifall uttaget är avsett för utomhusbruk, inte heller på Schneiders sida, men i deras produktkatalog verkar de mena att hela exxaktserien ska fungera utomhus med tätningsring, hmmm.... Något om orientering hittar jag inte.
Vad är det för fabrikat och modell av uttag då?
Står det inget i anvisningarna om att orienteringen måste vara på ett visst sätt så är det godtyckligt i min mening. Skulle det vara viktigt så kan man nog vara säker på att tillverkaren hade skrivit in det.
Men det är lite av en gråzon. Det är en bra fråga också och detta är bara min tolkning.
Står det inget i anvisningarna om att orienteringen måste vara på ett visst sätt så är det godtyckligt i min mening. Skulle det vara viktigt så kan man nog vara säker på att tillverkaren hade skrivit in det.
Men det är lite av en gråzon. Det är en bra fråga också och detta är bara min tolkning.
Det är denna modell jag har https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-strombrytare/vagguttag/vagguttag-400486/A avh67f skrev:Vad är det för fabrikat och modell av uttag då?
Schneider electric aqua stark, ip44, utanpåliggande.
Tänkte inte på lockens placering då till och med julas bild visar uttaget upprätt med locken på sidan samt att jag tyckte det var lite snyggare.
Klicka här för att svara