Jag får spatt. Ska byta toalett men anslutningen för vattnet går inte att få tät. Det blir vrång-gäng i plastkopplingen man ska sätta ballofix och pex-slang i. Den går på rakt men efter några vrid går anslutningen på snett. Nån som har nåt knep?
Kristina
Kristina
Misstänker samma som snegänga. Alltså att skruv och mutter, eller rör och hylsa hamnar snett mot varandra och skär nya gängor. Inte helt ovanligt och brukar inte kunna lösas med våld utan då blir det bara värre.
Bild på dina rörpryttlar ?
Bild på dina rörpryttlar ?
Har råkat ut för samma problem, vissa anslutningar är konade i botten och det blir inte tätt.
Köpte mig en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/spolcisternvent-lekande/
Så blev det tätt utan vrång-gäng direkt.
Köpte mig en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/spolcisternvent-lekande/
Så blev det tätt utan vrång-gäng direkt.
Ballofixen ser gammal ut. Om den satt på den gamla toastolen och den hade metallanslutning kan gängorna då blivit deformerade pga av felaktig dragning (tidigare sneddragning). Så när du använder den gamla ballofixen på den nya plastgängan deformeras den pga skadad gänga i den gamla ballofixen vilket då också ger problem när du provar med den nya medföljande ventilen.
Men nu gissar jag i texten ovan, men skulle det vara så skulle jag till att börja med byta ut den gamla ballofixen och sedan fokusera på att kunna skruva på den nya ventilen eller motsvarande mutter för att försöka få ordning på plastgängorna.
Men nu gissar jag i texten ovan, men skulle det vara så skulle jag till att börja med byta ut den gamla ballofixen och sedan fokusera på att kunna skruva på den nya ventilen eller motsvarande mutter för att försöka få ordning på plastgängorna.
Ta bort ballofixen och skruva upp och ned plastmuttern ett par gånger. Har du tur "putsar" den till gängorna åt dig. För säkerhets skull så kolla att inte ballofixens gängor är fit for fight också, genom att gänga in en stålgänga i den.
Tack för alla råd!!! Visst är ballofixen gammal. Bättre med en ny koppling. Fast i morse gick det upp ett ljus. Försökte först skruva på kopplingen som följde med toan. Den satt redan på löst och jag tyckte jag var hyfsat ömsint. En bit upp gängade den fel. Nu såg jag att packningen högst upp var försedd med en liten nätkorg. Den var vänd med korgen uppåt så när jag drog några varv stötte den emot en underlig centrumpinne inne i plaströret. Undrar verkligen om butiken byter toan mot en ny för det här... Annars får jag testa att dra plastmuttern upp och ner några gånger. Suck! Som sagt. Tack!!!term skrev:
Klicka här för att svara