3 245 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Varför luktar förbränningstoan utanför huset
Hej forumet!
Vi har installerat en förbrännigstoa (Cinderella Comfort) i sommarstugan som fungerar perfekt men tyvärr luktar det som något slags bränd plast när den jobbar med förbränningen. En förbränning pågår ju rätt länge (1-2 timmar) och lukten är rätt äcklig så man sitter inte gärna i vindriktningen då. Vi har funderat på om det är påsarna som luktar, de är ju klädda med någon slags yta inuti för att hålla tätt medan man gör vad man ska i toan eller om det helt enkelt är röret som släpper ut röken genom taket.
Hur som helst så vore det kanon om det gick att göra något åt. Någon som har en ide' om vad som kan vara problemet och hur det skulle kunna gå att fixa?
Henrik
Vi har installerat en förbrännigstoa (Cinderella Comfort) i sommarstugan som fungerar perfekt men tyvärr luktar det som något slags bränd plast när den jobbar med förbränningen. En förbränning pågår ju rätt länge (1-2 timmar) och lukten är rätt äcklig så man sitter inte gärna i vindriktningen då. Vi har funderat på om det är påsarna som luktar, de är ju klädda med någon slags yta inuti för att hålla tätt medan man gör vad man ska i toan eller om det helt enkelt är röret som släpper ut röken genom taket.
Hur som helst så vore det kanon om det gick att göra något åt. Någon som har en ide' om vad som kan vara problemet och hur det skulle kunna gå att fixa?
Henrik
Vad säger leverantören?H Henrik Hed skrev:Hej forumet!
Henrik
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Frågan är om den är korrekt installerad. Vi har bekanta som fick en sådan installerad, och det var någon form av luktproblem. De fick dit en reparatör som helt dömde ut installationen (och bevisade det med en mailkonversation med tillverkaren). Nu problemfri efter ominstallation. De fick efter visst strul den ursprungliga installatören att ta kostnaden.
Jag har ingen koll på exakt vad problemet var.
Den reparatören håller sig i norra skärgården och Norrtäljetrakten.
Jag har ingen koll på exakt vad problemet var.
Den reparatören håller sig i norra skärgården och Norrtäljetrakten.
Ok ska prova.G Genomklok skrev:
Häller alltid vatten i ask behållaren o bränner efter tömning (enligt instruktionerna) men det är ju inte samma sak o bara ca en gång i månaden.
Tack för tipset!
Jag är en simpel cinderella comfort-användare, men jag skulle säga att avgaserna från förbränningen luktar, även när service och underhåll gjorts helt enligt boken och när katalysatorn är ny. Jag tror verkligen inte att det är påsarna.
Lukten ska bara komma från toppen av toa-skorstenen/rök-röret, annars är något fel. Man vill därför ha den änden av röret så högt upp (och långt bort från fikabordet) som möjligt, så att röken lyfter iställer för att sänka sig över omgivningen. Men det finns begränsningar i hur många böjar röret kan ha (max en böj tror jag), och hur långt det kan vara, för att toalettens fläkt ska orka evakuera röken. Dessutom verkar systemet känsligt för hinder i tilluften.
Kommer det bara från rök-röret, du har inget problem med tilluften, och du gör den regelbundna servicen enligt boken (men din toa är väl rätt ny så detta lär inte vara en orsak), så kan du egentligen bara prova med ett längre rör. Men jag tror det kan vara bra att kolla hur långt rör som är ok enligt cinderella utifrån hur din installation ser ut.
Lukten ska bara komma från toppen av toa-skorstenen/rök-röret, annars är något fel. Man vill därför ha den änden av röret så högt upp (och långt bort från fikabordet) som möjligt, så att röken lyfter iställer för att sänka sig över omgivningen. Men det finns begränsningar i hur många böjar röret kan ha (max en böj tror jag), och hur långt det kan vara, för att toalettens fläkt ska orka evakuera röken. Dessutom verkar systemet känsligt för hinder i tilluften.
Kommer det bara från rök-röret, du har inget problem med tilluften, och du gör den regelbundna servicen enligt boken (men din toa är väl rätt ny så detta lär inte vara en orsak), så kan du egentligen bara prova med ett längre rör. Men jag tror det kan vara bra att kolla hur långt rör som är ok enligt cinderella utifrån hur din installation ser ut.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Viktigt att även göra rent katalysatorn minst en gång på år, finns fina instruktioner på nätet. Jag bommade detta med vår Cinderella, det började lukta skumt samt att förbränningen blev avsevärt sämre.H Henrik Hed skrev:
Vi har kört förbränningstoalett i några år (cinderella comfort) och lite doft får man nog räkna med. Vind, lufttryck, årstid serviceintervaller osv påverkar självklart. Vissa dagar märker man inget medan andra så kan det komma en förbränningsdoft.
Jag har också god erfarenhet aspirotor skorstenssnurra men de har dessvärre blivit väldigt dyra. Kostade inte ens hälften på den tiden.D Danne824 skrev:
Oj vilket pris 😲, vi har tvättstugan där idag kanske skulle gå upp och montera ner den och sälja på blocket 🙃.spararen skrev:
Kommer inte ihåg hur mycket jag betalade, men det var bra mycket lägre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden