1 332 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Andrahandsuthyrning BR som juridisk person
Hur ska man tolka följande skrivelse om andarhandsupplåtelse i stadgarna för en BR?
"I fråga om en bostadslägenhet som innehas av en juridisk person krävs det för tillstånd endast att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet kan begränsas till viss tid."
Innebär det att en juridisk person i praktiken relativt enkelt kan hyra ut i anda hand? Eller är det så att "befogad anledning" i stort sett kan vara "vad som helst" och att föreningen då kan vägra all andrahandsuthyrning?
/Krille
"I fråga om en bostadslägenhet som innehas av en juridisk person krävs det för tillstånd endast att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet kan begränsas till viss tid."
Innebär det att en juridisk person i praktiken relativt enkelt kan hyra ut i anda hand? Eller är det så att "befogad anledning" i stort sett kan vara "vad som helst" och att föreningen då kan vägra all andrahandsuthyrning?
/Krille
Så tolkar jag det, ja.K Krille4 skrev:
Oavsett är det ju praktiskt sett en avsevärd skillnad mellan en fysisk och juridisk person i sammanhanget.
En juridisk person kan inte själv bosätta sig i bostaden i ordets egentliga bemärkelse. Inte heller kan de sedvanliga skälen för andrahandsupplåtelse komma i fråga, som studier och arbete på annan ort, osv.
Utan de enda alternativen som jag ser det är att bostaden antingen utnyttjas tillfälligt av bolagets personal, är upplåten i andrahand eller står tom.
Finns en anledning till att man normalt inte tillåter/vill ha juridiska personer i en BRF, och om man har det, att det är begränsat till lokalbostadsrätter. Detta låter som någon sorts "investeringsbostadsrätter" som är uttryckligt avsedda för andrahandsupplåtelse, och man kan ju tycka att det är lite konstigt att man gör skillnad på fysisk och juridisk person. Varför skall inte medlem som är fysisk person ha samma möjligheter? Kan nog anses vara problematiskt utifrån ett likhetsprincip-perspektiv.
Då tolkar vi det på samma sätt. Känns bara lite konstigt att man ska kunna "runda" reglerna kring andrahandsutyrning genom att starta t ex ett AB eller till och med ett handelsbolag?C cpalm skrev:Så tolkar jag det, ja.
Oavsett är det ju praktiskt sett en avsevärd skillnad mellan en fysisk och juridisk person i sammanhanget.
En juridisk person kan inte själv bosätta sig i bostaden i ordets egentliga bemärkelse. Inte heller kan de sedvanliga skälen för andrahandsupplåtelse komma i fråga, som studier och arbete på annan ort, osv.
Utan de enda alternativen som jag ser det är att bostaden antingen utnyttjas tillfälligt av bolagets personal, är upplåten i andrahand eller står tom.
Finns en anledning till att man normalt inte tillåter/vill ha juridiska personer i en BRF, och om man har det, att det är begränsat till lokalbostadsrätter. Detta låter som någon sorts "investeringsbostadsrätter" som är uttryckligt avsedda för andrahandsupplåtelse, och man kan ju tycka att det är lite konstigt att man gör skillnad på fysisk och juridisk person. Varför skall inte medlem som är fysisk person ha samma möjligheter? Kan nog anses vara problematiskt utifrån ett likhetsprincip-perspektiv.
Men det kanske istället faller på att en föreningen aldrig kommer att godkänna ett nystartat AB eller handelsbolag som medlem?
/Krille
Så kan man kanske se det, men det är osannolikt att någon skulle sälja sin bostadsrätt till sitt eget bolag bara för att kunna hyra ut den tillfälligt. Det är inte ekonomiskt fördelaktigt.K Krille4 skrev:
Oavsett har jag svårt att förstå varför föreningen skall göra skillnad på fysiska och juridiska personer.
Om jag tolkar det hela rätt så kan man i stort sett hyra ut den så länge men vill i andra hand om den ägs av en juridisk person? I alla fall så länge inte hyresgästen inte orsakar problem.C cpalm skrev:
Att sälja sin egen BR till sitt eget bolag är nog inte så ekonomiskt fördelaktigt. Ser det mer som en möjlighet att köpa en BR via ett bolag, hyra ut den utan någon egentlig vinst i 10-20 år för att sedan sälja. D v s en långsiktig investering utan någon egentlig risk.
/Krille
De flesta stadgar jag läst tillåter juridiska personer men har däremot väldigt sällan fri andrahandsuthyrning för fysiska personer. Om jag tolkar lagen rätt så verkar det dock som att det störta hindret är att föreningarna helt enkelt kan hindra juridiska personer att bli medlemmar.M Myckling skrev:
/Krille
Då läser du andra stadgar än vad jag brukar läsa, eftersom min erfarenhet är den motsatta. Som tidigare konstaterats kan en juridisk person inte bo i en vanlig lägenhet (lokal är så klart annorlunda) och därför behöver den hyras ut i andra hand till en fysisk person (eller flera) på något sätt, för att kunna komma till användning.K Krille4 skrev:
Föreningar som önskar ha koll på vem som bor i lägenheterna brukar därför vara något restriktiva med att hyra ut i andra and, och inte tillåta juridiker som medlemmar i föreningen.
En förening som samtidigt tillåter juridiker som medlemmar, men är restriktiv med andrahandsuthyrning för sina fysiska medlemmar uppvisar ett något inkonsekvent beteende, IMHO.
Instämmer.globaljuggler skrev:
Då läser du andra stadgar än vad jag brukar läsa, eftersom min erfarenhet är den motsatta. Som tidigare konstaterats kan en juridisk person inte bo i en vanlig lägenhet (lokal är så klart annorlunda) och därför behöver den hyras ut i andra hand till en fysisk person (eller flera) på något sätt, för att kunna komma till användning.
Föreningar som önskar ha koll på vem som bor i lägenheterna brukar därför vara något restriktiva med att hyra ut i andra and, och inte tillåta juridiker som medlemmar i föreningen.
En förening som samtidigt tillåter juridiker som medlemmar, men är restriktiv med andrahandsuthyrning för sina fysiska medlemmar uppvisar ett något inkonsekvent beteende, IMHO.
BRF brukar inte vilja ha juridiska personer som medlemmar, vilket inte är det minsta märkligt, givet syftet med BRF.
Med en juridisk person som medlem är det i princip omöjligt att vägra andrahandsuthyrning.
https://borattforum.se/juridiska-personer-har-alltid-ratt-att-hyra-ut-bostadsratt/
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns även en risk att en förening som tillåter juridisk person att äga bostadsrätt blir en oäkta förening. Det handlar om förhållandet mellan upplåten bostadsyta och upplåten lokalyta. En bostadsrättslägenhet som innehas av juridisk person räknas i det sammanhanget som lokal.
OM föreningen klassas som oäkta förening så blir alla medlemmar förmånsbeskattade för skillnaden i uppskattad hyra (om det vore en hyreslägenhet) och månadasvgiften.
OM föreningen klassas som oäkta förening så blir alla medlemmar förmånsbeskattade för skillnaden i uppskattad hyra (om det vore en hyreslägenhet) och månadasvgiften.
Klicka här för att svara