TRJBerg
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja, hur fungerar det. Om man är bortadopterad - är man arvinge då?
Nej.

• Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Än så länge är TS dödsboägare.
Fast grejen här var om hon ägde fastigheten - men det gör man inte förrän man ärvt den.

//
D Dilato skrev:
Du blandar ihop begreppen.
I detta fallet talar vi om bouppteckning.
Det är det nog du som gör... Ursprungsfrågan var:

"Jag är dödsboägare….så jag äger huset."

Så nää, vi pratade inte bouppteckning... det ordet har inte nämnts alls... somna om...

//

J jonte0 skrev:
Så nää, vi pratade inte bouppteckning... det ordet har inte nämnts alls... somna om...
Det ordet som användes var bodelning, vilket inte har med saken att göra alls när någon ensamstående avlider.
J jonte0 skrev:
Inte innan bodelningen va?
Du behöver vakna innan du kommer med ogrundade inlägg.

Mikael_L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej.
Eller ... man är väl arvinge - men till någon annan ... ;)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Fast grejen här var om hon ägde fastigheten - men det gör man inte förrän man ärvt den.
Hårklyverier javisst men som dödsboägare är TS ägare av dödsboet som just nu är ägare av fastigheten. Är ju bara formalia kvar för att TS ska bli ägare fullt ut för vad vi vet just nu är att TS ärver fastigheten.

Visst, det kan finnas ett testamente eller en hittills okänt syskon som säger nåt annat men det återstår att se.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det ordet som användes var bodelning, vilket inte har med saken att göra alls när någon ensamstående avlider.
Frågan var ju just om hur civilstatusläget var..... men jag orkar inte tjafsa med dig nåt mer. Min enda punkt är att inget ägarskap är transfererat innan bodelning och/eller arvskifte är utfört. Det var allt.

"Det som fördelas vid bodelningen är samboegendomen alternativt giftorättsgodset och vid arvskiftet fördelas den avlidnes kvarlåtenskap mellan den avlidnes arvingar. Bouppteckningen är endast en stillbild över den avlidnes tillgångar och skulder per dödsdagen och därefter kan egendom både öka och minska i värde."

//

Konkreta frågor.

Fråga 1. Jag har hittat betalningar till brf. Hur tar jag reda på om min mamma ägde lägenhet och om det finns lån? Har inte hittat lån via någon svensk bank.

Fråga 2. Bankkonto utomlands. För bank i USA, vilken typ av intyg brukar de vilja ha för att flytta pengar till Sverige? Vill sälja innehavet och flytta pengar till dödsbokonto på svensk bank.

Inget svar på frågorna specifikt men ibland kan en bouppteckning vara oerhört komplicerad och ta tid. Just därför att det kan finnas massor att gräva i och bena ut. Kan ibland dyka upp saker det aldrig har hittats ett enda dokument på. Rena detektivarbetet ibland.

Fråga 1. Jag har hittat betalningar till brf. Hur tar jag reda på om min mamma ägde lägenhet och om det finns lån? Har inte hittat lån via någon svensk bank.
Om det är en svensk bostadsrätt, så skall föreningen hålla ett register över sina lägenheter. Där skall också finna registrerat om bostadsrätten är belånad. Den uppgiften om belåning ger inget svar på hur stort lånet är just nu. Men vilken bank. Det kan givetvis finnas blancolån också där bostadsrätten inte är given som pant.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Fråga 2. Bankkonto utomlands. För bank i USA, vilken typ av intyg brukar de vilja ha för att flytta pengar till Sverige? Vill sälja innehavet och flytta pengar till dödsbokonto på svensk bank.
Generellt brukar banker vara rätt "kinkiga". Du bör kunna fråga den amerikanska banken om vilken typ av dokumentation som behövs. Troligen ger de inget svar på om personen någonsin haft ett konto där innan du ger rätt nivå av dokumentation.

Det finns jurister som har stor vana vid sådant här. Låter som det kan handla om avesvärda summor i det här dödsboet, kanske är värt att skaffa proffshjälp.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
Gällande fråga om konto i USA så måste du nog kontakta banken och fråga. Vi flyttade pengar från en bank inom EU till svensk bank i samband med ett dödsbo. De önskade utdrag från Skatteverket att personen var avliden etc och om jag inte minns fel skulle det stämplas av Notarius Publicus. Kolla med banken är min rekommendation.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Konkreta frågor.

1. Om du vet vilken brf det gäller är det väl bara att kontakta dem och höra om hon finns i medlemsförteckningen. Om hon är medlem ska det även gå att få fram om det finns någon pantförskrivning på lägenheten. Det är inte så att hon betalat månadsavgift till "vännens" lägenhet?
2. Här hade jag nog kontaktat någon expert på området, kanske via din bank? Om det är så att det finns fler liknande tillgångar utomlands, vilket jag tror du skrivit tidigare, är det kanske läge att låta någon kunnig ta hand om dödsboet. Det kommer att kosta en del, men om det finns mycket tillgångar kan det kanske vara värt det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Konkreta frågor.

När min mamma dog hade hon aktier i ett amerikanskt företag som låg i något företag/depå. Det var krångligt att sälja och föra över pengarna. Byråkratin i USA bygger mycket på fysiska papper
Vi fick skapa ett dokument i Sverige, fylla i en skatteblankett och få allt stämplat av en Notarie Publicus och sedan skicka pappren fysiskt till företaget.

Krångligt men det gick. Det kostade nog ett par tusen och det var inga stora pengar i värde så det kändes ett tag som att vi bara skulle strunta i det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Konkreta frågor.

Ang fråga 2: börja med att kontakta ” American Embassay ” i Sverige. Betydligt billigare än någon expert. Expert kan du koppla in senare om det krånglar till sig…

• Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Stog det väll? Då är de väll inte sambo oavsett tid utan bara hälsat på ? Polisanmäl asap och ta det därifrån och ring fler advokater till du hittar någon har tid och tror på ditt ärende. Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.