111 546 läst ·
399 svar
112k läst
399 svar
Vräka person från dödsbo genom att byta lås?
Jo, numera skall det gå. Jag kollade upp det nu, och tydligen fungerar det elektroniskt, men inte vid ansökan med fysiskt dokument…ännuS Sthlm_ skrev:
https://borattforum.se/hindra-att-obehoriga-skriver-sig-i-ditt-hem/
Finns något som heter Google... https://www.fonus.se/vita-arkivet/
Vet inte varifrån jag har fått idén men jag tror att jag någon gång har hört/läst att man räknas som sambos när man är skrivna på samma adress. Inneboende brukar stå med sitt namn men sedan c/o och lägenhetsinnehavarens namn. Om han inte ens finns med på adressenså borde det vara svårt att hävda att han var sambo.A Alexander HB skrev:Han gör definitivt fel som byter lås och nekar dig tillträde.
Huruvida han räknas som sambo är en tolkningsfråga. Man kan vara skriven på annan adress och ändå räknas som sambo. Är man dock skriven på samma adress är man av princip alltid att ses som sambo.
Jag tror inte att skatteverket har koll på vilka som är sambos, därav avsaknaden av information i deras utdrag.
Svaret på det är:A aries skrev:Vet inte varifrån jag har fått idén men jag tror att jag någon gång har hört/läst att man räknas som sambos när man är skrivna på samma adress. Inneboende brukar stå med sitt namn men sedan c/o och lägenhetsinnehavarens namn. Om han inte ens finns med på adressenså borde det vara svårt att hävda att han var sambo.
"Det beror på".
Ibland kan det kanske förenklas till som du skriver, men inte alltid.
En domstol skulle troligen lägga mer vikt vid olika parters utsagor.
Och som exempel så kan ju folk bara skriva sig på samma adresser som andra - de blir väl inte sambos med automatik då.
I mess #205 står det tydligt att ts kommit in i huset med hjälp av polis och låssmed. Menar du att ts lät det gamla låset sitta kvar så att ts fortsatt är utelåst?Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde nog att låssmeden bytte låset så att ts från nu kommer in i huset.
Där ser man…
Ts måste vars en synnerligen ”snäll” person…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Enligt jurist och polis spelar det ingen roll. Det är bra att jag ger honom skälig tid att ta sina saker. Ska byta till nytt lås i veckan igen. Som sagt, lagen säger att jag har rätt till huset men det är/ finns en osäkerhet till hans rätt…Nissens skrev:
Newgirl (TS) har skrivit att han var ointresserad av att medverka vid planeringen av begravningen.Pellegnillot71 skrev:
Visst, men du vet ju inte vad han gör i huset. Kanske tar han smycken o annat som han vet att du inte har koll på…Newgirl84 skrev: