[video=youtube;Y6PQ19BEE24]https://www.youtube.com/watch?v=Y6PQ19BEE24[/video]

unrealparis01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

unrealparis02.jpg
Skapa konto

unrealparis03.jpg
Skapa konto

unrealparis04.jpg
Skapa konto

unrealparis05.jpg
Skapa konto

Kan laddas ner för windows här, kräver sin lilla dator, flyter bra på min burk med nVidia GTX 690
http://www.benoitdereau.com/unrealparis.html

Redigerat:
Jag blir lite osäker, är det en värld han har ritat upp som man går runt i eller en verklig lägenhet?

Precis han har skapat en virtuell lägenhet i typ Blender sedan har han exporterat denna till en spelmotor, så man kan alltså gå runt i denna lägenhet och titta runt, på många ställen är det riktigt, riktigt svårt att avgöra om det är verklighet eller inte, som sovrummet tex. Jag tittar ju på det i 3D med en HMD och då är det ännu mer fotorealistiskt.

Om lägenheten existerar i verkligheten eller inte låter jag vara osagt då det inte framgår på hans hemsida
http://www.benoitdereau.com/unrealparis.html

Visst är det fräckt, ännu bättre blir det troligtvis när man får på sig ett på VR-glasögon (typ Oculus rift).
Gå på visningar hemma i sin egen soffa vore ju helt kalas! (Eller åka på semester, se Eiffeltornet eller Bangkok utan att behöva lyfta på röven.. :)
Jag tycker det är en oerhört intressant utveckling, och kommer ge oss massor av spännande uppleverlser framöver.

Men för att hålla oss till byggahus-forumet, detta måste ju vara mer eller mindre helt perfekt för de som går i tankarna att bygga om eller bygga nytt, att kunna se precis hur det kommer bli när det är klart.
Det är mycket lättare att flytta en vägg 20cm fram och tillbaka i Unreal4 än vad det är för en snickare! :)

Lite för inspiration och fascination:
http://www.sweclockers.com/forum/10...815-3d-trad-visa-era-bilder-har-post12529071/

IKEA använder numer 3D för sina produktbilder, mycket lättare att anpassa färger etc för rätt marknad. I samma tråd finns en som tydligen gör produktbilder åt ovan nämnda företag:
http://www.sweclockers.com/forum/10...815-3d-trad-visa-era-bilder-har-post14858309/

Framtiden är här! ;)

mikael_thn skrev:
IKEA använder numer 3D för sina produktbilder, mycket lättare att anpassa färger etc för rätt marknad. I samma tråd finns en som tydligen gör produktbilder åt ovan nämnda företag:
[länk]
Hehe, det är jag som är CyberVillain i inlägget ovan den du länka :D
Angående Oculus Rift så är det lite för kass bildkvalitet i DK1 och DK2, jag äger DK1 samt en moddad Sony HMZ-T1. Med sonyn blir det helt sjuk bildkvalitet och 3D, hoppas konsumentsversionen av Riften kommer i närheten av samma bildkvalitet

:)

Jag går å väntar på konsumentvarianten av Oculus Rift, har bara provat DK1, och tyckte inte den höll måttet alls (även om det är fräckt). Som gimmick är den helt ok, men det behöver till bättre skärmar för att bli en bra produkt.
Konsumentprodukten kommer nog bli bra, åtminstone hoppas jag det.

Det fräcka är ju att du kan göra dina modeller i Blender som är helt gratis, texturer i gimp som också är helt gratis, för att sen lägga in det i din egna värld i Unreal Engine 4 (som bara kostar $19/månad (där det räcker med att betala för en månad för att få din egna version som du kan använda framöver utan kostnad).

Visst krävs det en hel del träning för att nå några vettiga nivåer, men det är ändå faschinerande kapabla produkter (och framförallt prisvärda! :) )

Men jag undrar om det inte redan används av arkitekter, att de ritar upp huset och går runt i det. Vet dock inte vilket program de använder ...

Marlen Eskilsson skrev:
Men jag undrar om det inte redan används av arkitekter, att de ritar upp huset och går runt i det. Vet dock inte vilket program de använder ...
Det gör det säkert, men inte på denna nivå av realism :D

Marlen Eskilsson skrev:
Det finns säkerligen tillämpningar där arkitekter gör 3d-modeller som man sen kan "gå runt i".
Det som är väldigt intressant här är ju att det går att göra saker å ting själv, för en extremt låg kostnad (även om det som sagt givetvis är mycket jobb bakom).
Men man kan med lite träning göra åtminstone en modell av sitt hem och prova att gå runt i den.

And btw, vem vill inte ha chansen att skjuta lite zombies i sitt egna hem? :p

Man ska dock inte tro att man kan svänga ihop ovanstående på en kaffekvart, du måste ha många timmar i ryggen för att få till det där, han jobbar med det.

Jag har gjort denna på några kvällar vilket kanske kan visa nivån för en lekman
badrum_unity2.png
Skapa konto

Såklart det blir 3D. Med en stereokamera och lite smart bildbehandling är det idag möjligt att filma till en 3D-modell. Det skulle inte förvåna mig om mäklarna om några år knallar igenom huset med en specialkamera och mer eller mindre automatiskt genererar en 3D-modell utifrån detta.

Med lite tur kör de extremt högupplöst så att man kan se gamla fuktskador och annat o-mys redan hemma vid datorn.

Kommer dröja innan det blir bra utan någon som helst handpåläggning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.