2 940 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
VP TERRAWATT 3 3/4 - HÖGTRYCKSLARMAR
Den högra cirkpumpen på skissen snurrar så länge systemet är igång. ( även när VP vilar ) Radiatorvattnet snurrar från toppen på tanken till radiatorerna och sedan tillbaka till botten tanken ( höger på skissen )
Den vänstra Cirkpumpen startar när VP startar Vattnet från VP går till toppen tanken och från botten tanken tillbaka till VP.
En tempgivare på returen i VP stoppar VP när önskvärd vatten temp har uppnåts. VP startar när tempgivaren meddelar att bestämd minitemp underskridits.
Temperaturerna räknas ut av systemet med eventuella justeringar som användaren gör.
Jag tror att det är så här som en VP med arbetstank brukar fungera.
Vårt systen verkar ha skärpt sig en aning nu, och vi hoppas att det förblir så.
Jag justerade CIRK PUMP RADIATORKRETSEN en aning och ökade temperaturdifferensen en aning.
Hur som hur så tycker jag nu att systemet med arbetstank är lite för avancerat för oss.
Så, om det blir ett nytt system så kommer vi förmodligen att förvandla ARBETSTANKEN till en VOLYMTANK.
NU HOPPAS VI ATT SYSTEMET SKALL FUNGERA ÅTMINSTONE FRAM TILL SOMMAREN
Hälsar
Axelman
Den vänstra Cirkpumpen startar när VP startar Vattnet från VP går till toppen tanken och från botten tanken tillbaka till VP.
En tempgivare på returen i VP stoppar VP när önskvärd vatten temp har uppnåts. VP startar när tempgivaren meddelar att bestämd minitemp underskridits.
Temperaturerna räknas ut av systemet med eventuella justeringar som användaren gör.
Jag tror att det är så här som en VP med arbetstank brukar fungera.
Vårt systen verkar ha skärpt sig en aning nu, och vi hoppas att det förblir så.
Jag justerade CIRK PUMP RADIATORKRETSEN en aning och ökade temperaturdifferensen en aning.
Hur som hur så tycker jag nu att systemet med arbetstank är lite för avancerat för oss.
Så, om det blir ett nytt system så kommer vi förmodligen att förvandla ARBETSTANKEN till en VOLYMTANK.
NU HOPPAS VI ATT SYSTEMET SKALL FUNGERA ÅTMINSTONE FRAM TILL SOMMAREN
Hälsar
Axelman
VP / Terrawatt 3,75 fungerar av och till. Den kan snurra på i flera dygn helt OK, men så utlöses högtryckslarmet och VP stannar och måste startas om. Sedan kan den larma igen efter nästa körning.
Vår VP var från börja en Grundvatten VP med värdena 10° 35° 11 kW
Vi var tvungna att "konvertera systemet till bergvärme och då sjönk effekten. Nu klarar den sig ensam till några minus °.
Grundvattnet var för järnhaltigt.
Jag vet inte vad det kan bli för effekt på VP idag.
10 ° ingående gav 11 kW
Några grader ingående idag kanske ger 7 eller 8 eller 9 kW ?
Vi börjar alltmer fundera på att byta ut VP. Det är många att välja bland.
Vi är kanske tveksamma till en frekvensstyrd, kanske onödigt komplicerad. Kanske saker som kan gå sönder.
Vi söker nog en lite enklare. Vi har inga SmartPhones så den kommunikationsmöjligheten behöver vi inte.
Vi vill bara ha en BRA maskin.
Vi tar gärna emot tips
Hälsningar
Axelman
Vår VP var från börja en Grundvatten VP med värdena 10° 35° 11 kW
Vi var tvungna att "konvertera systemet till bergvärme och då sjönk effekten. Nu klarar den sig ensam till några minus °.
Grundvattnet var för järnhaltigt.
Jag vet inte vad det kan bli för effekt på VP idag.
10 ° ingående gav 11 kW
Några grader ingående idag kanske ger 7 eller 8 eller 9 kW ?
Vi börjar alltmer fundera på att byta ut VP. Det är många att välja bland.
Vi är kanske tveksamma till en frekvensstyrd, kanske onödigt komplicerad. Kanske saker som kan gå sönder.
Vi söker nog en lite enklare. Vi har inga SmartPhones så den kommunikationsmöjligheten behöver vi inte.
Vi vill bara ha en BRA maskin.
Vi tar gärna emot tips
Hälsningar
Axelman
Kolla in så det inte finns något som stryper flödet, tex termostater och annat, VP blir inte av med värmen och storknar. Det brukar för det mesta hända vår och höst då värmebehovet är flukterande.
Edit Vad vill ni ha för typ av värme senare då, en enkel dum VP måste nästan ha en tank att jobba mot och värmen tas ut från den med shunt
Edit Vad vill ni ha för typ av värme senare då, en enkel dum VP måste nästan ha en tank att jobba mot och värmen tas ut från den med shunt
Klicka här för att svara