Hejsan!
Håller på med grunden och funderar på att sätta lite VP-rör i grunden för att underlätta el-dragningen. Har fått kommentarer om att detta ör onödigt då el:en normalt dras i mellanbjälklaget. Vad anser ni?
Om man skall lägga lite VP rör i grunden, var skall man då lägga den; i betongen, i isoleringen eller i makadamen?

Om man skall ha rör så gjuter man i de i betongen.

Och man najar fast dem ordentligt i armeringen så att de inte släpper när du vibbar betongen

Har också en fundering kring detta då jag ska gräva ut och gjuta platta i mitt hus.

Jag kommer att gjuta 100mm tjockt med armerad betong och jag tänkte dra alla möjliga slags rör till datanät, el och annat i betongen.

Jag tror att jag blir tvungen att dra VP50 i vissa fall. Är det ok att lägga dem i betongen eller blir det blir betongen försvagad där röret går?

Vidare så har jag för mig att det finns en maxgräns för hur många VP-rör som man bör lägga intill varandra innan det finns risk för att betongen spricker.

Kanske gäller allt detta bara när man gjuter ett bärande bjälklag och inte direkt på mark?

/Larre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.