Hej, har just fått in offert på VP.
Vill ha lite synpunkter. Enligt källa så är inte alt. 2 så seriös(utesluten).
CTC har en lite annan lösning än övriga, jag har fastnat lite för denna. Någon som har någon åsikt om CTCs lösning, för/nackdelar, kass eller bra?

1.
CTC Echoheat 8,5
Tryckkärl(varma sidan)
Cirk.pump(varma sidan)
Rör & rördelar för installation
El-arbeten
Anslutning av kalla och varma sidan.
68500:- inkl. moms

2.
IVT GL C7
Aktivt borrhål 185m
Rördrivning 12m (+/- 512:-/m)
Anslutning kalla sidan
108806:- inkl. moms

3.
Borrning (separat från annan firma)
Jord(Rördrivning) 750:- /m
Berg 231:-/m
Kollektorslang inkl. vätska 62,50 /m

Vad är det för fel på alt.2? Har du hört rykten om installatören?

Jepp, från flera håll :(.
Väntar på 2 till offerter.

Jag gillar också CTCs finurliga lösning för varmvatten. Dessutom har man en inbyggd acktank som VP jobbar mot hela tiden (OCH man har automatik för att köra både fast och flytande kondensering enligt ett rullande schema). CTC har tänkt till helt enkelt.

Nackdelen är väl att det antagligen fungerar mindre bra att störttappa stooora badkar.

En VP mår bar av att jobba mot en stor ackumulatortank. et kan vara en bra investering, både mot VP och mot mycket varmvatten, att komplettera med en extra (ca 500 liter) ackumulatortank.

BoByggarn skrev:
En VP mår bar av att jobba mot en stor ackumulatortank. et kan vara en bra investering, både mot VP och mot mycket varmvatten, att komplettera med en extra (ca 500 liter) ackumulatortank.
Jag gillar acktankar, har en själv på 500liter på framledning, det löser många tekniska problem. Dock tror jag man ska vara försiktig med att motivera en tank i ekonomiska termer - det blir många hypoteser och antaganden då.

En CTC har redan cirka 200liter ack internt som sagt och då tror jag behovet av ytterligare acktank är mycket litet...

MathiasS skrev:
Dock tror jag man ska vara försiktig med att motivera en tank i ekonomiska termer - det blir många hypoteser och antaganden då.
Där är vi överens. En investering kan även vara i form av tex komfort (mer varmvatten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.