2 086 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Val av LVVP - Är verkligen SWM Ecodan bullrig?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har beställt en Mitsubishi SWM100 som ska installeras nästa vecka men blir nu rädd att det är ett dumt val pga bullerproblemen beskrivna i detta samt forum andra forum.
Verkar även som attityden hos Mitsubishi inte är toppen och jag vill absolut inte gynna en sådan leverantör. Alternativen jag fått av min lokale installatör är:
Mitsubishi SWM100, EHST20D 200L - 110 tkr efter rot (30%)
Bosch Compress 7000i AW och 7000IAW - 126 tkr efter rot (30%)
CTC EcoAir M610 10,9kW inverter och CTC Eco Zenith i255L - 138 tkr efter rot (30%)
Min installatör rekommenderade Mitsubishi och menar på att dessa pumpar inte får fler klagomål än någon annan vad gäller ljud.
Vad tror ni om ovanstående val av pump?
Är det värt dom extra stålarna för en Bosch/CTC?
Har Mitsubishi gjort något åt klagomålen tro?
Jag betalar gärna extra för att slippa strul men har ändå ett förtroende till installatörens rekommendation.
/J
Jag har beställt en Mitsubishi SWM100 som ska installeras nästa vecka men blir nu rädd att det är ett dumt val pga bullerproblemen beskrivna i detta samt forum andra forum.
Verkar även som attityden hos Mitsubishi inte är toppen och jag vill absolut inte gynna en sådan leverantör. Alternativen jag fått av min lokale installatör är:
CTC EcoAir M610 10,9kW inverter och CTC Eco Zenith i255L - 138 tkr efter rot (30%)
Min installatör rekommenderade Mitsubishi och menar på att dessa pumpar inte får fler klagomål än någon annan vad gäller ljud.
Jag betalar gärna extra för att slippa strul men har ändå ett förtroende till installatörens rekommendation.
/J
Köp Mitsubishi så du får gas i mellan ute / innerdelen. Vem vill ha radiatorvattnet utomhus till ytterdelen!
Kom ihåg att få ett riktigt magnetitfilter inmonterat också.
Många fabrikat har Mitsubishis kompressorer i sina värmepumpar kan vara bra att veta.
Kom ihåg att få ett riktigt magnetitfilter inmonterat också.
Många fabrikat har Mitsubishis kompressorer i sina värmepumpar kan vara bra att veta.
Mitsubishi har modeller med vatten ut(package). Fördelen tror jag är enklare installation och lite bättre effektivitet? Nackdelen är väl om man får ett längre strömavbrott på vintern.H H-Thomasson skrev:
Har en ecodan själv som jag är väldigt missnöjd med. Låter oerhört mycket. Dålig användarvänlighet, noll support osv. Kommer aldrig köpa en Mitsubishi produkt igen.
Redigerat:
Vilken modell har du?F Fideliox skrev:Mitsubishi har modeller med vatten ut(package). Fördelen tror jag är enklare installation och lite bättre effektivitet? Nackdelen är väl om man får ett längre strömavbrott på vintern.
Har en ecodan själv som jag är väldigt missnöjd med. Låter oerhört mycket. Dålig användarvänlighet, noll support osv. Kommer aldrig köpa en Mitsubishi produkt igen.
Verkar vara väldigt delade meningar om dessa pumpar. Både inom produkt och supportmöjligheter.
Jag har en PUZ-WM85 (package) och har inte upplevt några bullerproblem. Dock gnisslar den lite vid vissa uppstarter (kanske beroende på utomhustemp). Jag påtalade detta för killen som var här och gjorde en 3-års service och nämnde då att dessa pumpar har rykte om att vara lite "ljudliga". Han kände inte till detta rykte och hade inga klagomål från sin andra kunder där han servat pumpar. Han bad mig spela in ljudet så att de kunde forska vidare .....B Bilmaskinen skrev:Hej,
/J
Ok! Ja det är förvirrande då min installatör inte heller påstår att det är något specifikt för Mitsubishi. LVVP låter helt enkelt.M mrPersson67 skrev:Jag har en PUZ-WM85 (package) och har inte upplevt några bullerproblem. Dock gnisslar den lite vid vissa uppstarter (kanske beroende på utomhustemp). Jag påtalade detta för killen som var här och gjorde en 3-års service och nämnde då att dessa pumpar har rykte om att vara lite "ljudliga". Han kände inte till detta rykte och hade inga klagomål från sin andra kunder där han servat pumpar. Han bad mig spela in ljudet så att de kunde forska vidare .....
Det har dock kommit en ny serie pumpar i mars iår. En facebook kommentar menade på att dessa ska vara tystare.
Ljudet är största problemet. Vintertid lågfrekvent buller som går igenom väggar, tänk lastbil på tomgång. Sommartid när bara en varmvatten cykel per dag körs så låter det ungefär som en.vinkelslip när kompressorn varvar upp. Ja displayen är inte mycket att hurra för men man är ju inte där så ofta. Appen är usel men går att koppla till Home assistent i viss mån. Uppdateringar sker manuellt och behöver installatören ute, känns lite 90-tal över det. Effektivitet har jag svårt att uttala mig om, går jag på pumpens siffror har vi haft COP 2.40 för 2024. Men det kan också bero på vårt hus, ettrörssystem mm.B Bilmaskinen skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
jag skulle definitivt väntat ett par dagar med installationen och fått 50% rot ist!
https://www.regeringen.se/rattsliga...falligt-hojd-subventionsgrad-for-rotavdraget/
oavsett pump
https://www.regeringen.se/rattsliga...falligt-hojd-subventionsgrad-for-rotavdraget/
oavsett pump
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det ska räcka att man betalar fakturan efter den 12 maj, själva installationen kan med andra ord ske innan.M MagicFingers skrev:
På värmepumpar är det schablonavdrag på totalsumman gällande rotavdrag , men blir ett gäng tusenlappar med högre rot.
Tex om kostnaden är 100000:- totalt så är rotavdraget med 30% ca 9000:-
Med nya rotavdraget blir det ca 15000:-
Tråkigt att höra! Vinkelslip och lastbil känns ju inte normalt. Jag undrar på vilket sätt husets värmesystem kan påverka ljud? Kompressorn går ju hårdare vid högre ut temp men har man större tryckfall så är det ju enbart cirk pumpen som påverkas, eller?F Fideliox skrev:Ljudet är största problemet. Vintertid lågfrekvent buller som går igenom väggar, tänk lastbil på tomgång. Sommartid när bara en varmvatten cykel per dag körs så låter det ungefär som en.vinkelslip när kompressorn varvar upp. Ja displayen är inte mycket att hurra för men man är ju inte där så ofta. Appen är usel men går att koppla till Home assistent i viss mån. Uppdateringar sker manuellt och behöver installatören ute, känns lite 90-tal över det. Effektivitet har jag svårt att uttala mig om, går jag på pumpens siffror har vi haft COP 2.40 för 2024. Men det kan också bero på vårt hus, ettrörssystem mm.
Grejen med ecodanen är att fläkten är feldesignad, vissa menar att fler fläktblad kanske hjälpt. När is bygger på vid vintertid så dönar den något fruktansvärt. Du kan läsa mer här: https://www.varmepumpsforum.com/vpf...aa563de7291f9a5389b9816b933fe1a&topic=68415.0B Bilmaskinen skrev:
Såhär låter den på sommaren;
https://www.byggahus.se/forum/threads/ovaesen-mitsubishi-ecodan.498744/
Haft installatören ute men de hittade inget fel.