Alfredo Alfredo skrev:
Fast så enkelt är det inte. Det är fullt tillåtet att exempelvis regla en blivande innervägg även om man tänkt att den ska komma att användas för en starkströmsinstallation. Dosor/rör får dock inte monteras men får man "anpassa" en kortling för att passa en dosa? Får man förborra reglarna för kommande rör? Det är väl dessa (om än väldigt teoretiska) gränser som diskuteras här.

Det är väl just var gränsen går mellan tillåtet och otillåtet som @Snabelhund undrar och då anser jag "allt som är tänkt att användas i en starkströmsinstallation" är för trubbigt för att egentligen hjälpa till.
Som sagt en regel är ingen del av en starkströmsinstallation, det är enkelt. Men man kan ju alltid vrida och vända på saker och skapa svårigheter som inte finns. Främst för att främja sin egen önskan på hur världen ska se ut.
 
E elmont skrev:
Men man kan ju alltid vrida och vända på saker och skapa svårigheter som inte finns. Främst för att främja sin egen önskan på hur världen ska se ut.
Jag tolkade nog frågan från @Snabelhund "Bara av rent intresse, när räknas det som att man förlägger rör/dosor? Tänker att det är svårt att spåra utan att ”måtta” med rör och dosor om man tex klämmer in en spårdosa för att se att den passar, räknas det som förläggning?" som ett genuint intresse av att skaffa kunskap och inte alls som ett försök att "främja sin egen önskan på hur världen ska se ut".

Hur som helst tror jag vi alla är rätt eniga om att det inte är något som helst fel att förbereda för "den behörighet" genom att exempelvis spåra även om man använder dosor/rör för att "måtta". Låter man "den behörige" stå för all faktisk montering av dosor/rör/kabel så är man tveklöst på rätt sida gränsen hur väl det än är förberett och vad man än använt i förberedelsearbetet. Så ser jag det i alla fall.
 
S Snabelhund skrev:
Jag förstår, kniv eller borr verkar som bra lösningar, bara så jag tänker rätt, kan man skära bort hela plastbiten/flärpen? Behöver ha studsar på tre håll och nästa dosa på det fjärde. Skulle vilja ha följande resultat på alla 4 sidor. Det kanske finns dedikerade dosor till detta?
Nej du tänker rätt, du kan öppna upp dosan på alla fyra sidorna och montera som du tänkt. (y)
Försök ordna så att båda dosorna går att fästa i nån kortling eller regel.
 
E elmont skrev:
Det är ganska enkelt, allt som är tänkt att användas i en starkströmsinstallation (nu eller i framtiden) är ej tillåtet att utföra av ej behörig/auktoriserad.

Alfredo Alfredo skrev:
För mig är detta som att gräva ett dike tänkt för en kabel och därmed fullt tillåtet.

Sen är det väl som vid alla potentiella "brott" att samtliga omständigheter i det aktuella fallet måste bedömas och att det därmed är svårt att ge generella svar hur "gränsfall" skulle kunna komma att bedömas. Att straffas för att man spårat för framtida eldragning ser jag dock som osannolikt.
E elmont skrev:
Som sagt en regel är ingen del av en starkströmsinstallation, det är enkelt. Men man kan ju alltid vrida och vända på saker och skapa svårigheter som inte finns. Främst för att främja sin egen önskan på hur världen ska se ut.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkade nog frågan från @Snabelhund "Bara av rent intresse, när räknas det som att man förlägger rör/dosor? Tänker att det är svårt att spåra utan att ”måtta” med rör och dosor om man tex klämmer in en spårdosa för att se att den passar, räknas det som förläggning?" som ett genuint intresse av att skaffa kunskap och inte alls som ett försök att "främja sin egen önskan på hur världen ska se ut".

Hur som helst tror jag vi alla är rätt eniga om att det inte är något som helst fel att förbereda för "den behörighet" genom att exempelvis spåra även om man använder dosor/rör för att "måtta". Låter man "den behörige" stå för all faktisk montering av dosor/rör/kabel så är man tveklöst på rätt sida gränsen hur väl det än är förberett och vad man än använt i förberedelsearbetet. Så ser jag det i alla fall.
Det stämmer, handlade om genuint intresse. Framförallt är det intressant att få en bakgrund till påståendet och hur skarpt formulerad själva lagtexten/förordningstexten är.

För min egen del gör det desamma. Finns fler grejer att göra än att skruva dosor. Tänker dock att det blir lite oklart för mig vad syftet är med elforumet på BH. Dvs om man inte kan/får/ska diskutera installation eller om det enbart är till för yrkesmän. I så fall kanske det behövs förtydligas.

Med det sagt tackar jag för alla svar och släpper denna diskussion, tror inte att den tillför något ytterligare till forumet.
/K
 
S Snabelhund skrev:
Dvs om man inte kan/får/ska diskutera installation eller om det enbart är till för yrkesmän. I så fall kanske det behövs förtydligas.
Jag tror du skall se det mer som en upplysning om hur regelverket egentligen ser ut så att du inte grundar dina beslut på ett missförstånd. Normalt sett blir det sällan pekpinnar så länge den som frågar har ambitionen att göra ett jobb som följer god praxis och använder material avsett för ändamålet.
 
Har du pratat med elektrikern om hur hen vill ha dosor och slang? Det är egentligen svårare att dra slang och sätta dosor än att koppla. Jag har sagt nej till jobb där kunden ringt och vill att jag ska dra tråd eftersom det inte är bra att "hämta ström" från vilken dosa som helst som kunden trodde man kunde göra.

Att sätta slangar från tre håll och dosa på fjärde sidan i en dosa låter i mina öron inte helt genomtänkt, även om det kanske är rätt.
Skrivit i all välmening så det inte blir en tråkig upplevelse när elektrikern kommer.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.