Jag skulle undvika just volvo med D2 motorn pga deras i mitt tycke fruktansvärda automatlåda.

H Husqvarna220Ac skrev:
Mercedes/Nissan/Mazda har problem med kedjorna, rasslar/töjer sig/går av, och det bytet är dyrt! Och går den av så är det dyyyrt!
Har aldrig hört att det varit några större problem med kedjorna på dessa märken. Där emot Vag koncernen (Audi, VW, Skoda och Seat) har haft stora problem, Även BMW och Saab hade en del strul. Kedjan är ju dessutom en ganska känslig del som snabbt tar stryk om inte oljebyten sköts och om oljenivån blir låg. Kamrem är kanske att föredra vid bil köp men det finns betydligt många fler parametrar som är viktigare först å främst.

F Fisotto skrev:
Jag skulle undvika just volvo med D2 motorn pga deras i mitt tycke fruktansvärda automatlåda.
Tycker D2 motorn funkar helt utmärkt, kanske var lite liten i en V70, men sen är det ju även så att det finns olika varianter av den motorn som kallas D2, jag har den senaste som är på 2 liter i min V40 och tycker den funkar väldigt bra ihop med den 6 stegade lådan, det finns ju även 2 modeller av automatlåda iaf till min årsmodell.
långkörning är ju inga större problem att ligga på 0,4 liter milen, dock inte helt lätt att nå de 0,36 som de står i boken.

H Husqvarna220Ac skrev:
Precis som jag sa, beror på VEM som gör jobbet! Lämnar man den på Volvo eller andra större ”märkesverkstäder” så är det givetvis dyrare, en mindre verkstad så är bytet några tusenlappar, men ändå billigt Motför en kamkedja! För dessa håller inte lika länge som Volvos remmar, Mercedes/Nissan/Mazda har problem med kedjorna, rasslar/töjer sig/går av, och det bytet är dyrt! Och går den av så är det dyyyrt!
Men det är ändå ett gäng timmar att skruva och delarna i sig ligger ju nästan på några 1000-lappar redan där.

Det är ju tiden som är problemet, jag har bytt flera kamkedjor hemma i garaget och det är inte direkt svårt det är ju bara att det tar en massa tid, antagligen samma med kamrem, så det enda som finns att spara på är ju timpengen och många små verkstäder tar rätt hög timpeng ändå, sen så vill man ju i många fall inte släppa lös en klåpare på bilen heller.

Jag har haft en hel hög med Saab 9-3 och 900 och där har kedjorna funkat utan några problem långt över 30000mil.

Redigerat:
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.