Byggahus.se
Jag kollar på olika bilar o kan inte bestämma mig, men magen säger en Volvo 4-5år gammal V60 eller en Mercedes C180/E200. Bensin o automat.

Läste mkt gott om mercedes M270-motor, 1,6 liters turbo 4:a, snål. Det finns begrepp som CGI(en sorts insprutningsteknik) och blueefficiency(flera olika faktorer som bidrar till mindre besinförbrukning). Det bästa för låg förbrukning är att ha både CGI och blueefficiency - ,,men är det dyrt så kanske det inte tjänas in.
M270 finns också med 1,8/2,0(?) liter.

Volvos VEA-motor, (https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture) ska ha kamkedja.

a) hur vet man vilka mercedes som har CGI och blueefficiency? ..står det i serviceboken eller under huven?
b) Hur vet man vilka Volvos som är bestyckade med VEA-motor? Står även detta i serviceboken? (I Wiki kan man läsa att s60 o v60 skulle få den motor, men det kom säkert till flera modeller) Idag vet jag v60 har kamrem, så det är fram till typ 2017 som kamkedja försvann.

VEA är den nya motorn som numera sitter i alla volvo nya Volvo. Den är fyrcylindrig, de gamla motorerna på V60 var femcylindriga.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Volvos VEA är 4-cylindrig och på 2 liter. Finns ej med awd på de årsmodeller du tittar på. Har de awd och/eller 6-stegad automat är det den gamla 5-cylindriga. Har den 8-stegad automat är det VEA . Men även den här kamrem, inte kedja.

S singemoller skrev:
VEA är den nya motorn som numera sitter i alla volvo nya Volvo. Den är fyrcylindrig, de gamla motorerna på V60 var femcylindriga.
Men motorn kom 2014 och det finns V60 med VEA och det finns V60 med den 5-cylindriga 2,4:an.

Volvo verkar har lyckats krångla till det ganska bra med motorerna, jag har en V40 2016 med D2 motor och det är flertalet olika bud vad det gäller service på den, inte ens Volvo verkstaden verkar ha klara papper på vad som ska göras och med vilket intervall

Ja, det har ju TS redan listat ut...frågan var ju hur han vet vilken som är vilken

Att gamla V60 finns med båda motorer alltså...

• Gilla
anhack
  • Laddar…
Ska du ha Volvo och diesel så finns det enligt mig ingen skottsäkrare än den gamla 2.4d även kallad d3,d4 och d5.

Men ska du nödvändigt ha en liten stressad rad fyra så måste antingen köpa nyare än 2016 eller kolla på bilar utan awd. När det kommer till Volvo

Men säkrast är du slår upp regnummret på car.info där ser du motorvolym och eventuella tillägg som blueeffiency och dylikt

• Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
S singemoller skrev:
För info : "Volvo Engine Architecture, förkortat VEA är en motorfamilj som Volvo Personvagnar introducerade i augusti 2013. VEA är en fyrcylindrig förbränningsmotor med en slagvolym på två liter. Den tillverkas för både bensin- och dieseldrift."...."VEA-motorn kommer först att införas i S60/V60-modellerna. Framöver kommer den att användas i nästa generation XC90 och andra kommande Volvomodeller byggda på den nya bottenplattan Scalable Product Architecture (SPA)."

• Gilla
singemoller
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ska du ha Volvo och diesel så finns det enligt mig ingen skottsäkrare än den gamla 2.4d även kallad d3,d4 och d5.

Men ska du nödvändigt ha en liten stressad rad fyra så måste antingen köpa nyare än 2016 eller kolla på bilar utan awd. När det kommer till Volvo

Men säkrast är du slår upp regnummret på car.info där ser du motorvolym och eventuella tillägg som blueeffiency och dylikt
Det är just dessa "tillägg" jag vill kunna se - så tack så kika där . Återstår lista ut hur man vet vilka v60 som har kamkedja :)

• Gilla
faf
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Volvos VEA är 4-cylindrig och på 2 liter. Finns ej med awd på de årsmodeller du tittar på. Har de awd och/eller 6-stegad automat är det den gamla 5-cylindriga. Har den 8-stegad automat är det VEA . Men även den här kamrem, inte kedja.
Oj, vilken soppa. 8-stegad automat är alltså steg 1, och steg två blir att fråga säljaren om det är kamrem eller kedja(men inte alltid bilhandlaren vet) ..men bör framgå i serviceboken.

Dracula Dracula skrev:
Återstår lista ut hur man vet vilka v60 som har kamkedja :)
Dom med 6-cylindrig bensinmotor, T6 samt 4-cylindriga 2.0F

Har Volvo själva någonsin tillverkat en motor med kedja ??
2,0F är en Fordmotor och 6an är tillverkad av Yamaha.
Om jag inte läst fel här det varit en del trassel med VEA motorn, mins inte om det var bensin el diesel.

6:an i V60 är fords motor, V8:an i gamla XC90 och S80 var från Yamaha

Men varför är det så viktigt med kamkedja?

Finns många bilar som haft problem med kamkedjan. Dom jag vet är vag 1.4tsi, vag 2.0tdi, vag 3.2tdi vag 4.2fsi
BMW 320/520d iaf fram till 09
Saab 9-5

Så skulle man få kamkedje relaterade problem så blir det magiskt dyrt samtidigt som inte så jäkla ovanligt nu då oljorna tydligen funkar i 3000mil.

Så om du vill undvika problem hade jag hållt mig från kamkedja och valt en bil med rem som byts vid rätt intervall tillsammans med kringutrustning.
Nu vet inte hur länge du ska ha bilen och vid vilket miltal du tänkt avyttra den men börjar kedjan rassla så kommer du önska att du kunde sälja båda dina njurar när fakturan dimper ner i brevlådan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.