S Seglarvännen skrev:
Jag instämmer helt att ID4an är en tung bil med sina dryga 2,3 ton och många hästkrafter på bakhjulen, speciellt med eldrift med tillhörande superkrafter sliter ju extra på hjulmönstret. Jag har kört vår Id4 i 6000 mil, har ingen sneslitning in/utsida men speciellt bakdäcken har slitits mycket. Tyvärr så har de tyska ingenjörerna optimerat däckbredderna lite väl precist, för den tunga bakdelen blev det 255 bak och 235 fram, vilket gör att det ej går att rotera däckplaceringarna... speciell med vinterdäck som endast kan snurra medurs.
Framhjulen brukar slitas snabbare på framhjulsdrivna bilar vilket är vad jag haft mest. Med det som referens tyckte jag att det var ganska jämnt slitage på ID4. Visst slets bakdäcken mer. Men skillnaden var ganska liten.

Är inte de olika bredderna mest något som de tror att kunderna gillar? Jag fick vinterdäck som alla var samma bredd och ett nummer mindre fäljdiameter.
 
Detta svar fick jag av VW när jag ville veta om det var OK att bilhandlaren inte fixade en bred fälg till mig:

På grund av den jämna axellastfördelningen i ID.-modellerna och sitt drivningskoncept och ett högt vridmoment hos motorn, krävs däck med olika bredd på fram och bakaxeln för att uppnå önskade köregenskaper med större (tyngre) högvoltsbatterier som i ID. Pro Performance har
Edit: kan tilläggas att VW inte uttryckligen kunde säga att det inte var OK med smalare bak utan bara att de rekommenderar bredare, och vad VW rekommenderar sket handlaren i.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta svar fick jag av VW när jag ville veta om det var OK att bilhandlaren inte fixade en bred fälg till mig:
Att ha en fälg med en annan dimension är ju inte så roligt förstås.

13th Marine 13th Marine skrev:
På grund av den jämna axellastfördelningen i ID.-modellerna och sitt drivningskoncept och ett högt vridmoment hos motorn, krävs däck med olika bredd på fram och bakaxeln för att uppnå önskade köregenskaper med större (tyngre) högvoltsbatterier som i ID. Pro Performance har
Det låter ganska vagt. Har Audi Q4 och Skoda Enyaq också olika dimensioner fram och bak? Min ID4 levererades ny med vinterdäck som alla var samma dimension. I och för sig återförsäljarens val och inte tillverkaren. Men i det läget hade han väl ingen orsak att gå emot tillverkaren om det spelade någon roll.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Framhjulen brukar slitas snabbare på framhjulsdrivna bilar vilket är vad jag haft mest. Med det som referens tyckte jag att det var ganska jämnt slitage på ID4. Visst slets bakdäcken mer. Men skillnaden var ganska liten.

Är inte de olika bredderna mest något som de tror att kunderna gillar? Jag fick vinterdäck som alla var samma bredd och ett nummer mindre fäljdiameter.
ID4an är bakhjulsdriven (pro andra 2WD varianter) så superkraften trycker då endast på bakhjulen. Har du GTX så är det en svagare frammotor som inte påverkar däckmönstret nämnvärt. Det som sliter snett i mönstret och ojämnt på H/V hjul är när man trycker på för mycket gas för tidigt ut kurvor/korsningar/vändplaner, med framhjulen något vridna ska man inte gasa, räta upp hjulen rakt - sen kan man trycka på för fullt och mönstret slits symmetriskt
 
A Avemo skrev:
Att ha en fälg med en annan dimension är ju inte så roligt förstås.


Det låter ganska vagt. Har Audi Q4 och Skoda Enyaq också olika dimensioner fram och bak? Min ID4 levererades ny med vinterdäck som alla var samma dimension. I och för sig återförsäljarens val och inte tillverkaren. Men i det läget hade han väl ingen orsak att gå emot tillverkaren om det spelade någon roll.
Tanken har också slagit mig, hur ser syskonbilarnas däck ut? tycker att ID4 däck ser bredast ut på håll när man spanar runt
 
Snabb googling säger att de har samma som id4an.
 
S Seglarvännen skrev:
ID4an är bakhjulsdriven (pro andra 2WD varianter) så superkraften trycker då endast på bakhjulen. Har du GTX så är det en svagare frammotor som inte påverkar däckmönstret nämnvärt. Det som sliter snett i mönstret och ojämnt på H/V hjul är när man trycker på för mycket gas för tidigt ut kurvor/korsningar/vändplaner, med framhjulen något vridna ska man inte gasa, räta upp hjulen rakt - sen kan man trycka på för fullt och mönstret slits symmetriskt
Givetvis slits drivhjulen mer om man har för vana att accelerera kraftigt. Men det gäller ju framhjulsdrivna bilar också. Det var min observation att skillnaden i slitage mellan fram och bak på min ID4 var mindre än den varit på andra bilar jag haft. En fördel som jag inte tycker är värd nackdelarna som kommer med bakhjulsdriften. Snett slitage på samma däck är ju en annan sak.
 
S
På Enyaq är ojämnt däckslitage ett känt fel. Största problemet verkar vara de dåliga Bridgestone-däcken många bilar levereras med och att hjulinställningarna är fel. Verkar som hjulupphängningen är för klen eller något sånt.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.