8.000 kr har jag nu blivit erbjuden efter fyra år och 10.000+ mil. Mycket pengar tycker jag, även om det är en stor del vätskebyten.

3.900 av 8.000 är dock inspektion. Att plugga in datorn alltså, om man ska vara ofin.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
8.000 kr har jag nu blivit erbjuden efter fyra år och 10.000+ mil. Mycket pengar tycker jag, även om det är en stor del vätskebyten.

3.900 av 8.000 är dock inspektion. Att plugga in datorn alltså, om man ska vara ofin.
Garantin är ju redan slut efter en service på ID4 så finns väl ingen anledning att inte göra en billigare service hos någon annan.

S sinuslinus skrev:
Garantin är ju redan slut efter en service på ID4 så finns väl ingen anledning att inte göra en billigare service hos någon annan.
Gäller inte garantin oavsett var service görs?
Är det så mycket billigare någon annanstans?

Attitudeswe

Be att få den på avbetalning (det dom kallar serviceavtal). Din bil ger då 4års servicen för fast pris 5736kr.

Jag fick "gammal bil" rabatt på min så det landade på 6100kr i våras.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Be att få den på avbetalning (det dom kallar serviceavtal). Din bil ger då 4års servicen för fast pris 5736kr.
Är inte det något man måste ha i förväg? Verka bisarrt om man kan få ett lägre pris bara genom att inte kunna betala kontant.

Min poäng är för övrigt inte att jag inte kan betala det kontant, utan att diskutera servicekostnaderna för en elbil efter ett antal år. En kostnad som i det här fallet synes mig vara väldigt hög för något som inte verkar innebära något egentligt arbete.

Jag har inget minne av att service brukar innebära inspektion till en relativt omfattande kostnad, utan att man betalat för saker som faktiskt gjorts (byte av oljor, kamremmar, whatnot), men jag kan dels minnas illa, dels vara påverkad av sådant som Teslas påstående om att de inte servar bilar, bara lagar dem.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det påminner mig om att vår bil tänt SOS-lampan, troligtvis uppdateringen till 3.8 som stökat med batteriparametrar till SOS-modulens backupbatteri och nu bedömer att det är dags att byta.

Verkstaden vill felsöka och eventuellt prova att nolla batteriet för en felsökningsavgift, kanske tar VW centralt det, kanske inte. Enligt verkstaden ska VW jobba på en mjukvarulösning, men det har inte kommit på de 4v som min lampa varit tänd.
Behöver batteriet bytas så kostar det 4000kr för arbete och material (800kr), modulen sitter under mattan på framsidan av baksätet.

Dåligt skött av VW tycker jag, jag tycker att jag skulle fått ett tydligare besked redan när jag ringde verkstaden om vad som gäller.

Är inte det något man måste ha i förväg? Verka bisarrt om man kan få ett lägre pris bara genom att inte kunna betala kontant.

Min poäng är för övrigt inte att jag inte kan betala det kontant, utan att diskutera servicekostnaderna för en elbil efter ett antal år. En kostnad som i det här fallet synes mig vara väldigt hög för något som inte verkar innebära något egentligt arbete.

Jag har inget minne av att service brukar innebära inspektion till en relativt omfattande kostnad, utan att man betalat för saker som faktiskt gjorts (byte av oljor, kamremmar, whatnot), men jag kan dels minnas illa, dels vara påverkad av sådant som Teslas påstående om att de inte servar bilar, bara lagar dem.
Kostar ca 1500 på min gamla BMW
Pristabell för BMW-tjänster inklusive standardomfång, motorolja och mikrofilter med rabatterade priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prislista för BMW-service: fordonskontroll 1126kr, bromsvätska 859kr, luftfilter 900kr, med kampanjpriser jämfört med ordinarie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
1900kr om man inte räknar in "gammal-bil-rabatten" ;)

Jag vet jag kollade på servicekostnader innan jag köpte bilen och visste vad jag köpte, även om jag kan tycka att priset inte är motiverat.

Vår förra bil, en Passat GTE gick på 3-5000kr för en vanlig service (1år/1500mil) och jag tror det var 11k när det var dags att byta DSG-olja (var 6000mil).

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet jag kollade på servicekostnader innan jag köpte bilen och visste vad jag köpte, även om jag kan tycka att priset inte är motiverat.
Jo, jag vet också vad jag köpte, men jag är trots det inte intresserad av att betala för något som inte tillför något. Då kan jag som sagt vända mig till en seriös alternativ verkstad. Det ingick också i min kalkyl. (Jag ljuger nu, huruvida service efter fyra år skulle kosta tre eller åtta tusen ingick inte alls i min kalkyl, lika lite som om värdet nu skulle vara 50 eller 65 % av nybilspriset, men det innebär inte att jag tycker att det är rimligt att betala avsevärt mer än jag behöver.)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag vet också vad jag köpte, men jag är trots det inte intresserad av att betala för något som inte tillför något. Då kan jag som sagt vända mig till en seriös alternativ verkstad. Det ingick också i min kalkyl. (Jag ljuger nu, huruvida service efter fyra år skulle kosta tre eller åtta tusen ingick inte alls i min kalkyl, lika lite som om värdet nu skulle vara 50 eller 65 % av nybilspriset, men det innebär inte att jag tycker att det är rimligt att betala avsevärt mer än jag behöver.)
Som jag skrev, tycker inte heller priset är motiverat.

Samtidigt så frågade jag en lokal MECA-ansluten verkstad och det blev inte märkvärt billigare än VW.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G
S sinuslinus skrev:
Det var ungefär så jag resonerade och valde att dippa en mätaren som visade att bromsvätskan var perfekt så då struntade jag i service helt 🤪..

Byta gasen på ACn känns ju helt onödigt att göra om bilen rullat 2500 mil under svensk sommar..

Sånt har jag tyvärr varken kunskap eller intresse att göra, så är relativt utlämnad åt serviceprotokollet.

Dubbelt surt då, om man betalar dyrt både för triviala kontroller och onödiga åtgärder.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
S
3900kr för inspektion är ju bara något de infört för att märkesverkstäderna ska finnas kvar med mindre service på elbilarna. Vad ska de titta på i tre timmar?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
3900kr för inspektion är ju bara något de infört för att märkesverkstäderna ska finnas kvar med mindre service på elbilarna. Vad ska de titta på i tre timmar?
Med märkesverkstädernas timpriser är det bara två timmar de gör ingenting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.