Vi har köpt en lägenhet i en brf byggd 2016. Vi flyttade in i våras. En kombinaskin tvätt/tork ingick i lägenheten. Nu märker vi att torkfunktionen inte fungerar. Skulle vi ha kollat upp det innan köp och kan vi få ersättning för ev. reparation eller nyinköp? Lägenheten hyrdes tidigare ut av brf som lokal till ett företag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 358 inlägg
Har ni varit i kontakt med säljaren? Vad stod det i beskrivningen av BR?
Har det gått 3-4mån från att ni tillträdde skulle jag säga att det är svårt att reklamera en vitvara som är 10år, oavsett om den är mycket eller lite använd.
10år för en tvättmaskin är idag ungefär så länge som de förväntas hålla.
Har det gått 3-4mån från att ni tillträdde skulle jag säga att det är svårt att reklamera en vitvara som är 10år, oavsett om den är mycket eller lite använd.
10år för en tvättmaskin är idag ungefär så länge som de förväntas hålla.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 358 inlägg
Det är nog hellre styrelsen du ska kontakta om det är föreningen ni köpt BR av.C Chacha63 skrev:
Vi har en LG kombimaskin, visserligen är torkfunktionen inte så mycket att hurra för men det finns inga filter att ha koll på, åtminstone inga som är omnämnda i manualen.K klimt skrev:
Håller med ovanstående skribenter. Det finns ingen garanti på tio år gamla slitna vitvaror från en hyresrätt när man köper en bostadsrätt.
Men det tycks vara en förstagångsupplåtelse av bostadsrätten. Då gör faktiskt bostadsrättslagen att maskinen nog skulle vara funktionell där vid tillträdet i alla fall:
Men det tycks vara en förstagångsupplåtelse av bostadsrätten. Då gör faktiskt bostadsrättslagen att maskinen nog skulle vara funktionell där vid tillträdet i alla fall:
Vet/tror du att en trasig torkfunktion skulle medföra att lägenheten inte anses fullt brukbar?Claes Sörmland skrev:
Jag kan tycka att det är ett gränsfall för även om gemensam torkmöjlighet saknas går det att hänga och lufttorka tvätt.
Alfredo skrev:
Jag tänker att den allmänna uppfattningen på orten är att tvättmaskinen som en lägenhet är utrustad med ska vara helt fungerande. Att det skicket anses vara en basnivå s a s för lägenhetens brukande.
Om man nu inte har avtalat bort detta. Att bostadsrättshavaren får fixa sin egen fungerande tvättmaskin.
Fråga dig också om det är värt att tjafsa om. Nya vitvaror kostar i regel inte många tusenlappar och de är i regel mycket trevligare att använda än de gamla. Så har jag gjort i liknande situationer. Jag tycker att många ägnar för mycket tid att tjafsa om småsaker i stället för att bara fixa det själv. Det är ingen vattenskada vi pratar om
liksom. Du kommer säkert få ägna många timmar åt detta innan du får rätt. Lägg den tiden på roligare grejer. Med respekt så klart för att alla har olika ekonomiska förutsättningar.
liksom. Du kommer säkert få ägna många timmar åt detta innan du får rätt. Lägg den tiden på roligare grejer. Med respekt så klart för att alla har olika ekonomiska förutsättningar.
Håller med ovanstående skribent. Dels för att du enbart har rätt om tvättmaskinen var trasig vid tillträdet, inte om den gick sönder senare. Och dels för att bostadsrättsstyrelsens ledamöter inte har en aning om 7 kap. 1 § bostadsrättslagen. Gissar jag. Det brukar vara så, det är nog rätt ovanligt att styrelseledamöter sätter sig och läser på bostadsrättslagen när de blir valda, de flesta kör på helt utan kunskap med sitt sunda förnuft och egen privatmoral som rättesnöre.
Dessutom är det torkning i kombimaskin som inte fungerar. Den mer viktiga tvättmöjligheten är väl okClaes Sörmland skrev:
Håller med ovanstående skribent. Dels för att du enbart har rätt om tvättmaskinen var trasig vid tillträdet, inte om den gick sönder senare. Och dels för att bostadsrättsstyrelsens ledamöter inte har en aning om 7 kap. 1 § bostadsrättslagen. Gissar jag. Det brukar vara så, det är nog rätt ovanligt att styrelseledamöter sätter sig och läser på bostadsrättslagen när de blir valda, de flesta kör på helt utan kunskap med sitt sunda förnuft och egen privatmoral som rättesnöre.
Jag ser inte någon ökad risk med att köra en tvätt/tork som exempelvis fått avbrott i värmeelementet. Snarare minskar nog brandrisken.Claes Sörmland skrev:
Sen kan man givetvis alltid hävda att risken ökar med stigande ålder på maskinen men det är sällan man skrotar något enbart på grund av den riskökningen.