Någon som kan recensera IKEA:s vitvaror från Whirlpool? Kyl, frys, häll & ugn? Hur står de sig prismässigt och prestandamässigt jämfört mot andra tillverkare?

Va själv lite inne på att köpa det tidigare. Tänkte att det är ju whirlpool så då är det väl som alla andra whirlpool produkter men där hade jag fel.
Fick ett väldigt dåligt intryck av framför allt ugnen och dess vred som enligt min mening kändes riktigt billiga.
Blev till slut ugn, häll och micro från whirlpools ordinarie sortiment någon krona extra men klart värt det. Helt klart en annan kvalitets känsla.

Har hört från många - både hemmafixare och yrksefolk - att köken från IKEA är lika bra som andra men håll dig borta från vitvarorna. De går i sönder, blir lätt slitna, ugnar värmer ojämnt etc.

Måste ju vara fler som har åsikter om Ikeas vitvaror?

Har IKEAs diskmaskin DWF 407 (helintegrerad 45 cm) samt mikrovågsugnen MBI 500 (inbyggd) hemma i mitt kök.

Diskmaskinen är jag sådär nöjd med. Det blir iofs rent (och jag slipper diska) men den torkar dåligt, dessutom är den inte vidare diskret då den låter ganska mycket. Det var ett litet h-e att få på fronten på den... Plus är att den var billig och att den har elektroniskt programverk.

Mikron är jag helnöjd med. Gedigen konstruktion - made in sweden. Kanske inte så värst många finesser, men den gör sitt jobb och var väl värd pengarna.

Ska du köpa vitvaror från IKEA så köp deras mikros...

Det finns fler trådar med liknande frågor som denna så används SÖKFUNKTIONEN...

// WM

Angående micron så tycker jag du ska kolla på Whirlpool AMW 460 istället bättre pris och enligt mig snyggare. Skulle gissa på att dom är lika annars.
Även jag blev varnad för diskmaskinen.

Fördelen är att om du köper IKEAs vitvaror och är Familymedlem så får du 5 års garanti!! Kan vara värt en del.

Inte kollat på mer än micron (MBI 600 AN).
Är enligt Whilrpool själva exakt samma som deras "egen" AMW 480 förutom att fronten är ca. 2 cm lägre vilket gör att den passar ihop med Ikeas skåp och luckor (Whilrpools blir 2-3 cm för hög  :-/ ) För att göra detta så är knapparnas placering något annorlunda, ligger mer på rad, AMW's ligger mer i fyrkant. Är alltså "tvungen" att välja Ikeas modell om jag inte vill kapa en lucka eller ha en stor passbit.

Prismässigt ligger Ikea, i alla fall på denna modell, inte så bra till, kan få en AMW 480 hos lokal vitvaruhandlare för 4.100 kr, medan Ikea tar 5.795 kr för "sin". Visserligen jämför jag nu en vit (Whirlpool) med en i antracit-färg (Ikeas), men hade faktiskt i vårt kök föredragit en vit (även om den mörka är "läcker"). Dessutom tillkommer obligatorisk frakt på Ikeas. Köper man resten av köket (eller många vitvaror) och får det hemlevererat spelar det ingen större roll, men har man själv tagit hem resten av köket så blir det en dyr obehaglig överraskning på 755 kr (varuvärde 3000-15000).

Se även http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9649

Det var ju ett tag sen den här tråden var akuell, men vad tycker ni som har köpt vitvaror på Ikea på sista tiden, är ni nöjda?
Ska själv till Ikea på lördag och har planerat att köpa Ugn induktionshäll och eventuellt fläkt. Är det fortfarande 5 års garanti med hjälp av Family kortet?

Schonas skrev:
Är det fortfarande 5 års garanti med hjälp av Family kortet?
Yes! Köpte nyss deras inbyggnadskyl/frys som jag tycker är helt ok till det priset, 3-4000:- billigare än andra märken.

Har precis köpt en helintegrerad diskmaskin från IKEA och jag tycker att den torkar väldigt dåligt. Får låta luckan stå öppen över natten för att disken ska torka. Ändå ska den ha torkklass A.

B
Ska beställa kök snart och hade tänkt mig att köra med en integrerad diskmaskin från IKEA. Pratade med en väns vän som säljer Cylinda-produkter (grosist). Han tyckte bestämt att jag skulle köpa diskmaskin av dem istället, en helt annan klass. Man kan ju iofs tycka att han är lite partisk, men jag litar på han. Han avslutade samtalet med att jag absolut inte behövde handla av han utan rekomenderade mig att kolla och jämföra andra märken med.
Ska ta fläkten från IKEA och det hade han inga invändningar emot...

breakman - Instämmer med din väns vän att cylinda gör mycket bra diskmaskiner. har en integrerad cylinda och är väldigt nöjd!

Vi köpte en diskmaskin från Siemens för ett år sen och den är vi väldigt nöjda med, så diskamskin är inte aktuellt. Men kanske finns det någon som kan tycka till lite om antingen en "IKEA" ugn eller deras induktionshäll ?

Jag köpte ett radhus 2005 där föregående ägaren något år tidigare bytt ut allt i köket till IKEAs grejor.
2 st. Kyl/frysar, diskmaskin, micro. ( + snickerier, inbyggnadsho, vattenkran )
Kyl/frysarna är skit, för det första så var de felhängda så jag tänkte att det fixar man lätt själv, har ju gjort det på Electrolux kyl jag ägt förut.
3 st. olika dimensioner på skruvarna beroende på var gångjärnen satt (uppe, i mitten eller nere)
Även blandning av torx och stjärnskruvar.
Man var tvungen att ta bort elektronikpanelen i toppen för att kunna haka av de övre dörrarna, de satt bakom en påklistrad skylt.
Nu i veckan slutade ett av kylskåpen att fungera.
Det är väldigt skillnad på kyla i skåpets övre och nedre del.

Diskmaskinen har väldigt rangliga korgar jämfört med andra maskiner jag kollat på, men den funkar än så länge.

Micron är bra.

Diskhon är i för tunn plåt.

Vattenkranen är riktigt skräp, köp en riktig för minst 1500:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.