Håller som bäst på med vårt kök.
Hade från början tänkt oss att låta Ikea plocka ihop allt och skicka hem o bära in, kostar 1.495:-. rimligt tycker jag. Men då vi köper bänkskivor på annat ställe och det är lite leveranstid och vi inte vill vara utan vatten, diskbänk o diskmaskin, valde vi att plocka ihop de skåp vi kan sätta upp redan nu och ta hem dem själva, inga större problem, blev två turer, hade nästan gått på en, men man missar ju lite. Sedan bara lite kvar att plocka ihop och sätta upp när skivorna kommer.

Problemet är nu micron, kostar 5.795:- (eller upp till 6.195:- beroende på färg) på Ikea, mot 4.100:- hos lokal vitvaruhandlare, med ENDA skillnad att ramen på Ikeas är ca. 2 cm lägre och passar i skåpet vilket då naturligtvis inte Whirlpool "original" gör  :-?

Får väl bita i det lite sura äpplet och handla på Ikea, men då tar de 755:- i OBLIGATORISK frakt!! (Schenker t.ex. tar för upp till 5 kg mer 220:- ), det går inte att få den till varuhuset och hämta själv.... >:(

Snacka om att bli besviken...här handlar man för flera 10-tusentals kronor....överlever väl de 550:-, men principiellt tycker jag det är på gränsen till ocker!
OK, 755:- för KÖK med massor av paket kan väl vara OK, men ETT ganska litet paket på 24 kg!  >:(

Priser (endast beroende på varuvärde!):
0-3000 - 495:-         (OK om MYCKET, inte annars....)
3001-15000 - 755:-  (OK om MYCKET, inte annars....om ETT litet kolli)
15001- - 1495:-       (OK om MYCKET, inte annars....)

Vad göra?

Vad göra?

Ja antingen så betalar man 755 kr i frakt och handlar på Ikea eller så köper man en annan produkt
Ser ingen annan lösning

/M

o annan produkt passar inte.... så inte ens det valet har man.....

Jaaaa.... IKEA har sina lösningar på allt..... man får vad man betalar för.

Då är frågan hur långt du har till ikea???

Kan ju inte vara några problem att få in en mikro i bilen...

755kr
------- = 50mil T o R
15kr/mil
(bensin och lite till)

=> har du kortare än 25mil till ikea enkel väg så åk dit själv en dag och hämta mikron.

Har du längre så finns det nog inte mycket att göra, bara bita i det sura äpplet.

Elof, det var ju det som var grejen, går inte att hämta på IKEA, obligatorisk frakt och hemleverans.(Förmodligen därför att de inte hanterar produkterna själva, gissar)

En chansning är ju att hitta ett ex í fyndhörnan, som stått i skylten, nog rätt liten men finns ju än dock

Alternativet är ju att strunta i micron, sätta dit en lucka och använda det som skåp, detta är ju fullt tänkbart.

/M

mikkat skrev:
Elof, det var ju det som var grejen, går inte att hämta på IKEA, obligatorisk frakt och hemleverans.(Förmodligen därför att de inte hanterar produkterna själva, gissar)
Sorry missa detta här, man ska läsa ordentligt!
Men....anledningen var att jag konstigt nog hämtade våra vitvaror själv på ikea i älmhult, inga som helst problem.

Men kan ju bero på att centrallagret är beläget där.

Hem -> Ikea ca. 1,5 mil! (3*15 = 45:- ) Så klart jag tjänar på om det gick att hämta...i Malmö
Var bl.a. därför som jag själv hämtade resten. Inget problem med plats, hade nästan kunnat få med hela köket på en gång....

Hem -> Älmhult ca. 15 mil (30*15 = 450:- ), t.o.m. det hade jag tjänat på...om det gick.

Visst, Ikea har sina lösningar, men faktiskt det kökssystem som jag med minst modifieringar för övrigt fick att passa in i vårt kök.

Mikkat, helt klart går det, antingen en mindre lucka till eller byta till en större som passar hela skåpet, det finns naturligtvis, men en av anledningarna till att vi t.ex. inte bara byter luckor var att få undan micron, som vi inte vill vara utan, dock kan jag vara utan den vi har nu, använder aldrig varmluftsugnen i den, och den är för stor (djup).

Elof, när köpte och hämtade du dina vitvaror? Vore intressant att konfrontera Ikea med det och se vad de säger.

Och som sagt, kan, med lite motstånd, acceptera att få den hemskickad, men tycker att kostnaden är på gränsen till ocker med tanke på vad transport-bolag tar. Och, visst, kanske löjligt att bråka om 500:- när man handlar för 10-tusentals kronor, men tycker det är så otroligt fel av dem.

optimum
"Problemet är nu micron, kostar 5.795:- (eller upp till 6.195:- beroende på färg) på Ikea, mot 4.100:- hos lokal vitvaruhandlare, med ENDA skillnad att ramen på Ikeas är ca. 2 cm lägre och passar i skåpet vilket då naturligtvis inte Whirlpool "original" gör
"

Jag har satt in standarformat på micro och innbyggnadsugn från Husqvarna i ett IKEA högskåp avsett för sådant. MEN man får anpassa skåpet lite och kan då ha de vitvaror man själv önskar.

mvh Roland

IKEA har börjat ta ut frakt för alla sina beställningsvaror, b.la vitvaror och måttbeställda bänkskivor. Tidigare gick allt sådant fraktfritt, men jag gissar att man tyckte att det blev för dyrt.

På grund av detta så har man på vissa varuhus (där det finns logistiska förutsättningar) börjat att lagerhålla vissa vitvaror så att kunder ska slippa att betala frakt.

// WM

Ny variant på lösning:
Sätt en lucka där micron ska stå, köp gångjärn som öppnar luckan uppåt (tror inte IKEA har dem). Ställ dit en billigare(?), inte inbyggnadsmicro. Jag tror du får till en mycket billigare lösning på det sättet. Personligen backar jag på priset bara för att få micron inbyggd, den används förstås sällan hemma
/Ulle

Wintermute:
Vet du vilka varuhus?

Rolri:
Kanske mindre skillnader om man har både micro o ugn i högskåp. Finns ju fler att välja på med större djup. Här gäller det väggskåp, 92 cm. Visserligen kan jag byta luckan ovanför (57 cm) mot en mindre (35 cm), men tycker det blir för stor passbit...
Sen är det ju eg. just en sådan micro jag vill ha, rätt färg, rätt funktioner etc. Den som jag tittat på hos vitvaruhandlaren var exakt likadan förutom ramen.

Ulle:
Vi använder micro så mycket att vi helst vill ha den lättillgänglig, även om jag håller med om att priskillnaden är ganska stor (nu har vi ju dock valt en med crisp-funktion också som vi vill ha)

Tack för alla förslag....kommer att "tjata" på Ikea ett bra tag...kanske de tröttnar på mig...   ;) :o

f_h skrev:
Wintermute:
Vet du vilka varuhus?
Kungens Kurva vet jag, men det kan iofs ha ändrats... Var ett bra tag sedan jag pratade med någon där.

// WM

mycket mail-växling med Ikea, men fortfarande inget possitivt svar.
En del varuhus har någon enstaka modell som de lagerför, och alltså kan hämtas på varuhuset (utan frakt!), men inget har den modell jag önskar.

Kan fortfarande inte förstå eller acceptera att man inte kan få levererad till varuhuset och själv hämta där, eller varför man ska finansiera Ikeas troliga förluster på hemtransport av hela kök (755 eller 1495 beroende på pris, för hopplock och hemtransort, här rör det sig ju om ganska stor vikt och mååånga paket, inte ett inte alltför stort).

Har försökt få tag i någon ansvarig, men verkar inte så lätt att komma förbi kund-support.

Känns i alla fall lite bättre när man hör (i alla fall från vissa) av "köks-personalen" i Malmö att de håller med mig helt och hållet.

Vi får se hur länge denna följetång ska pågå....när väl min bänk-skiva kommer (köpt på Kvik UTAN fraktkostnad om jag hämtar själv!!! då Ikea vägrade underlimma, och jag gillade Kviks tjockare variant på 6 cm) så kanske man kryper till korset för att få köket klart....men hoppas jag är mer uthållig än Ikea, kanske är att hoppas på för mycket bara.

Jag har satt in standarformat på micro och innbyggnadsugn från Husqvarna i ett IKEA högskåp avsett för sådant. MEN man får anpassa skåpet lite och kan då ha de vitvaror man själv önskar.

mvh Roland[/quote]

Va?!
Nu måste jag vet: Kan man inte sätta in vilken inbyggnadsugn som helst i Ikeas högskåp för dito? :-?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.