12 401 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Vitvaror från IKEA
Tittade på IKEA's vitvaror nu när min köksrenovering var på gång men valet blev istället att
köpa andra med undantag av deras microvågsugn pga IKEA's specialmått på dessa i
överskåpen.
Tyvärr var det redan vid köpet 5 veckors leveranstid på dessa och har i dagarna nu
fått reda på att det är ytterligare 4 veckors väntan vilket kundservice inte har någon
förklaring på, dvs de anger ingen speciell anleding osv. Den micro jag beställt är en
FRAMTID MW B00 S och tyvärr finns inte så mycket andra microvågsungnar att välja
på i IKEA's sortiment
Min rekomendation blir efter detta med andra ord att inte bra se till vad du får för pengarna på IKEA
utan även fråga om leveranstider på varorna, hade jag från början vetat om denna leveranstid
hade jag nog satsat på en standardmicro och åkt till en snickare som fått kapa skåpsluckan en
aning istället.
// Mats
köpa andra med undantag av deras microvågsugn pga IKEA's specialmått på dessa i
överskåpen.
Tyvärr var det redan vid köpet 5 veckors leveranstid på dessa och har i dagarna nu
fått reda på att det är ytterligare 4 veckors väntan vilket kundservice inte har någon
förklaring på, dvs de anger ingen speciell anleding osv. Den micro jag beställt är en
FRAMTID MW B00 S och tyvärr finns inte så mycket andra microvågsungnar att välja
på i IKEA's sortiment
Min rekomendation blir efter detta med andra ord att inte bra se till vad du får för pengarna på IKEA
utan även fråga om leveranstider på varorna, hade jag från början vetat om denna leveranstid
hade jag nog satsat på en standardmicro och åkt till en snickare som fått kapa skåpsluckan en
aning istället.
// Mats
Vi har en whirlpoolfrys och jag har aldrig varit med om en produkt som strulat så mkt som denna, vi är inne på tredje frysen under garantitid, väntar nu på reservdelar eftersom den havererat. Även servicekillarna som var här uttryckte, jaha, ja det är ju en whirlpool... Blir inget mer därifrån, det är en sak som är säker!
Bumpar tråden lite.
Är på gång med köksrenovering och gjort beställning på skåp från ikea och har då beställt högskåp med plats för ugn + micro. Har dock insett att de har specialmått på sina microvågsungnar, jag vill dock hålla mig till ett annat märke då jag redan har häll + disk i detta märke. Hur har ni andra gjort, använder alla ikeas micro i kombon ugn + micro i högskåp ? Kan man modifiera skäpet och flytta hyllplanet ovanför + kapa luckan eller vad gör man? Känns inte som man får samma färg och kännls ai det rostfria om man blandar olika märken. IKEA svarar att de har sina mått och att oftast inga andra märken passar, alltså ingen hjälp därifrån
Är på gång med köksrenovering och gjort beställning på skåp från ikea och har då beställt högskåp med plats för ugn + micro. Har dock insett att de har specialmått på sina microvågsungnar, jag vill dock hålla mig till ett annat märke då jag redan har häll + disk i detta märke. Hur har ni andra gjort, använder alla ikeas micro i kombon ugn + micro i högskåp ? Kan man modifiera skäpet och flytta hyllplanet ovanför + kapa luckan eller vad gör man? Känns inte som man får samma färg och kännls ai det rostfria om man blandar olika märken. IKEA svarar att de har sina mått och att oftast inga andra märken passar, alltså ingen hjälp därifrån
Nja, jag tror att rätt många har gjort det du frågar efter även om man inte får in vilken kombination som helst.Doctah skrev:
Vi har t ex två Electrolux-ugnar (en vanlig inbyggnads och en kompakt med bl a mikro) i ett sånt skåp utan knepiga modifieringar.
De vanliga inbyggnadsugnarna verkar hos de flesta tillverkare hålla sig kring 595 mm i fronthöjd. Mikro och kompaktugnar är det däremot litet olika med - jag kollade hos några stora tillverkare och där var en del inbyggnadsmikro kring 380 mm i fronthöjd, en del kring 450. 380-orna är det inga problem att få plats med i IKEAS högskåp tillsammans med en normalstor ugn - det bli t o m lite plats över så att man måste sätta dit en passbit. 450-orna tror jag är svårare att få in utan specialmek.
Jag snackar om fronthöjd därför att på de flesta inbyggnadsugnar och -mikron är fronten (som ska sitta utanpå skåpstommen) större än resten av ugnen för att fronten ska lappa över hyllplanen. Så den kritiska faktorn är om maskinernas sammanlagda fronthöjd får plats mellan luckan ovanför och lådfronten nedanför.
Det beror ju lite på vilka luckor du har...vi har nexus björk (släta med kantlist).
Jag värmde (dom är limmade med varmlim) bort en kantlist från en bänkskåpsdörr och sågade av luckan i lämplig höjd, limmade på kantlistan igen...plötslig hade jag en ny utdragslåda i rätt höjd för mina Siemens-ugnar.
För hyllplanen borrade jag helt enkelt nya hål i skåpsstommen.
http://www.byggahus.se/forum/attachments/koek/16813d1207423589-planloesning-koek-koek2.jpg
FLKR
Jag värmde (dom är limmade med varmlim) bort en kantlist från en bänkskåpsdörr och sågade av luckan i lämplig höjd, limmade på kantlistan igen...plötslig hade jag en ny utdragslåda i rätt höjd för mina Siemens-ugnar.
För hyllplanen borrade jag helt enkelt nya hål i skåpsstommen.
http://www.byggahus.se/forum/attachments/koek/16813d1207423589-planloesning-koek-koek2.jpg
FLKR
Redigerat:
Farzan skrev:De vanliga inbyggnadsugnarna verkar hos de flesta tillverkare hålla sig kring 595 mm i fronthöjd. Mikro och kompaktugnar är det däremot litet olika med - jag kollade hos några stora tillverkare och där var en del inbyggnadsmikro kring 380 mm i fronthöjd, en del kring 450. 380-orna är det inga problem att få plats med i IKEAS högskåp tillsammans med en normalstor ugn - det bli t o m lite plats över så att man måste sätta dit en passbit. 450-orna tror jag är svårare att få in utan specialmek.
Jag snackar om fronthöjd därför att på de flesta inbyggnadsugnar och -mikron är fronten (som ska sitta utanpå skåpstommen) större än resten av ugnen för att fronten ska lappa över hyllplanen. Så den kritiska faktorn är om maskinernas sammanlagda fronthöjd får plats mellan luckan ovanför och lådfronten nedanför.
Tror det blir så att jag beställer högskåp med plats för ugn + micro. Jag får mäta när jag får skåpet på plats, med förhoppning att få in en micro typ: http://www.tretti.se/hf25m560 som enligt måtten är 38 hög i nishmått. Alternativ 2 är ju att ta högskåp med plats för 2st 60 ugnar och ta en vanlig ugn och en kombiugn med nishmått 45 och sedan göra en passbit till detta, detta är ju dels dyrare och sedan vet i tusan hur det ser ut med en så pass stor passbit mellan ugn och lucka ovanför.
Att kapa luckan (Applåd vit, lackad mdf) tror jag inte jag ger mig på.
Om man kör med rostfria vitvaror (som du skriver att du kommer göra) kan man ju (istället för i Applåd) kapa till en passbit eller lådfront av IKEAs rostfria lådfronter/luckor. Sådär så att passbiten/lådan ser ut att höra ihop i en enhet tillsammans med vitvarorna.Doctah skrev:
Har själv gjort så i köket: 46cm ugn med "tillhörande" 23,5cm kastrullåda under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden