Hej,
kan så lite om att olja in möbler att jag inte ens vet vilken forumdel det här inlägget hör hemma i.
Har köpt en skänk i oljad ekfanér med fiskbensmönster på luckorna som jag skulle vilja ljusa upp och göra kallare genom att vitolja den:
https://ilva.se/matrum/forvaring/ska...E&gclsrc=aw.ds
Försäljaren sa att det borde vara superlätt eftersom den redan är oljad.
Jag kan som sagt ingenting om träslag, måleri och att olja in möbler. Måste man slipa innan man vitoljar en helt ny, oljad skänk?
Går det att vitolja den själv med lyckat resultat så länge man inte har tummen mitt i handen och kan googla sig till instruktioner, eller bör man låta en fackman göra det? Jag pratade med personalen på Norrgavel (de om några bör väl kunna ett och annat om att vitolja saker tänkte jag), och de sa att man absolut inte kan vitolja ekfanér, då kan fanéret släppa. Kan det stämma?
Jag tänker på att det lilla jag vet är att man ska olja in längs med ådringarna i träet, och med tanke på det lite komplicerade mönstret känns det som att det vore värt att betala en tusenlapp för att få det gjort korrekt - vad vore rimligt att betala?
Och vem är ens relevant fackman i det här fallet - snickaren? Målaren? Inredningsbloggaren?
Citera