Hej, ska byta lite delar i ett IKEA kök. Är nu på jakt efter stor MDF-skiva till baksidan av köksö. Tyvärr säljer IKEA inte tillräckligt stora täckskivor för att man ska kunna använda en hel skiva utan man får skarva med flera. Efter att ha haft vårt kök i ca 10 år ser jag nu att den MDF som används som inte har köpts på IKEA gulnar, medan IKEAS täcksidor/stommar behåller den vita färgen bättre. Någon som vet var man kan köpa MDF som inte gulnar? Ja, jag vet att man kan måla/sprutlackera, men hade tänkt att undvika det.

• Vit köksö i ett IKEA-kök med MDF-täckskivor på baksidan, uppdelade i sektioner, som diskuterar behovet av att ersätta delar som inte gulnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt IKEA kök med MDF-skiva och skarvar synliga, del av köksinredning diskuterad i forumtråd om köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanligaste brukar ju vara laminerad spånskiva.. inte mdf

Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Efter att ha haft vårt kök i ca 10 år ser jag nu att den MDF som används som inte har köpts på IKEA gulnar, medan IKEAS täcksidor/stommar behåller den vita
Köpt målad MDF, finns det?
Är det inte en melaminskiva (med spånskiva som bas) du använt?

Inte jag som köpt utan vår byggare. Kanske går det som ni säger inte köpa laminerad mdf i större skivor. Tror dock IKEA har laminerad mdf till större täckskivor och inte spånskivor. Frågan gäller vad man ska ha under köksö om man önskar en skiva istället för flera om man har kravet att den inte gulnar över tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.