Jag skruvade isär min induktionshäll för att byta manöverkortet och se att det är någon vit kontaktmassa mellan glaset och magnetspolarna:

Induktionshäll isärskruvad med ovala delar och vit kontaktmassa synlig mellan glaset och magnetspolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för något? Är det.liknande kylpastan till cpuer fast för att få bättre sensoravläsning? Tänkte köpa det för att bättra på.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag skruvade isär min induktionshäll för att byta manöverkortet och se att det är någon vit kontaktmassa mellan glaset och magnetspolarna:

[bild]

Vad är det för något? Är det.liknande kylpastan till cpuer fast för att få bättre sensoravläsning? Tänkte köpa det för att bättra på.
Borde inte vara för att förbättra värmeöverföring då det sker med magnetvågor och värmen uppstår i själva kastrullen

Magnus E K
Borde inte vara asbest i alla fall om hällen inte är äldre än från 1981 eller fulimporterad.

Gissning, inget för att minska ljud/vibration vid högsta effekt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Borde inte vara för att förbättra värmeöverföring då det sker med magnetvågor och värmen uppstår i själva kastrullen
Ja, naturligtvis, dessutom så är det bara på den runda knappen i mitten. Så troligen någon form av sensor.

A AndersS skrev:
Gissning, inget för att minska ljud/vibration vid högsta effekt?
Hela magnetpaketet glömmer i fjädrar och jag tänker mig att det borde varit någon form av silikon för dämpning.

Det finns en sensor för att mäta temperaturen på botten av kärlet.
På min häll vet jag att det är lagom med läge 7 för tillagning men samtidigt vill man kör på turbo läge i början = 10P till det börjar koka upp.
Det fixar hällen själv genom att man väljer effekt läge 7 men håller kvar fingret några sekunder! Nu startar hällen på max effekt och känner av tempen på kärlet och minskar till 7 när det har kokat i några sekunder.

• Gilla
Det Ni inte visste
  • Laddar…

[bild]

mer typ asbests inget att röra eller "bygga på
till för att skydda spolarna från värmen

Magnus E K Magnus E K skrev:
Borde inte vara asbest i alla fall om hällen inte är äldre än från 1981 eller fulimporterad.
nä men motsvarande

Hela magnetpaketet glömmer i fjädrar och jag tänker mig att det borde varit någon form av silikon för dämpning.
Magnetpaket???
finns inga magneter i induktionshällar

D Det Ni inte visste skrev:
Magnetpaket???
finns inga magneter i induktionshällar
Inga ferromagneter, nej, utan elektromagneter. Så det jag menar här är spolpaketen.

• Gilla
Det Ni inte visste
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.