Hej, är nybliven ägare till ett hus byggt på 1970-talet med ett Göingefilter från år 2000. Vet dock ej vilken modell det är. Hydroforen är lika gammal som huset, en vvs-firma kommer inom snar framtid för att byta till en ny. Min fundering som kanske någon vänlig själ kan besvara är ifall vattnet ska vara "vitt" och försvinna likt kolsyrat vatten - typ 10-15 sekunder. Försvinner sakta uppåt. Senast då ny kalkmassa blev påfyllt var ca ett halvår sedan, ett tag innan vi flyttade in i huset. Fick höra av någon att det ska försvinna med tiden, och nu när månaderna har passerat men det är fortfarande samma så tänkte jag höra på detta forum.

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla detta därav blir nog "vit kolsyra" sinnessjukt vilseledande alt. skrattretande för er inom branschen eller som kan termerna lite bättre, förhoppningsvis kanske någon kan berika mig med vad det faktiskt är och evt. term för det :) Viktigaste svaret är egentligen om det ska vara så eller inte.

Ett glas med vitt, bubbligt vatten på ett köksbord med en röd vattenkokare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfilteranläggning märkt "Göingefilter" med rör och mätare i ett pannrum.
Skapa konto

Grått Göingefilter märkt med "Aqua Expert AB" och "Löck Filter 315" med teknisk information och årtal 2000.
Skapa konto

Gissningsvis bara lösta luftgaser. Vilket tryck har ni i systemet?

Är det bara första glaset som påverkas?

Tack för svar. Jag är helt ny med detta kring vattenanläggningar, men ska bli kul att lära sig mer.

Detta sker hela tiden, oavsett hur mycket man spolar.

Det är inte så att ni har en sån kran med inbyggd kolsyrat vatten? Eller händer det i alla kranar?

Det är samma i alla kranar.

Det är luftigt tryck på varmvattnet till alla kranar, kommer luftpuffar. Försvinner i duschen efter ett tag, men köket är det mer kontinuerligt återkommande även under längre spolning. Det kanske kan åtgärdas av en 'avluftare special', som vi funderar på få monterad om priset är rimligt ifall det skulle få bort det.

Bästa svaret

O
Gissningshar du det här filtret med automatik:
http://aquaexpert.se/goingefilter-kombi

Här har du manualen till filtret:
http://static.wm3.se/sites/19/media/9726_kombi120816.pdf?1398964338

Där kan man läsa: 'När filtret är i funktion är vattnet ”mjölkaktigt” av syre.'. Så det är helt normalt och tyder på att filtret fungerar som det skall. Den vita färgen kommer alltså av små små luftbubblar som skapar i filtret för att rena vattnet. När du låter vattnet stå i 10-15 sekunder så försvinner bubblorna och vattnet blir klart. Om du är osäker på om filtret fungerar kan det vara idé att ringa till Aqua Expert AB och prata med dem. De har antagligen registrerat när de senast tittade till er anläggning och kan ge råd om när nästa service borde göras samt svara på mer detaljerade frågor om hur filtret fungerar och varför vattnet blir vitt.

Angående luftpuffarna står det:
"Inkoppling av en avluftare special vid luftpuffar på varmvattnet:
Den tillsatta luften kan ibland frigöras i varmvattenberedaren och det kan uppkomma luftpuffar.
Om detta inträffar skall en avluftare special kopplas på varmvatten- ledningen enligt ritningen till höger."

Redigerat:
  • Gilla
Nyttanvändarnamn4321 och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket Steamboy för ditt svar. Klockrent!
Ska även göra som du säger prata med Aqua Expert, speciellt angående evt. service.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.