Haft lite problem med mögel på vinden men efter att ha tätat innifrån och behandlat vinden så ser det ok ut med undantag från bilden. Vissa brädor angripna, hur kommer det sig ? Fukt innifrån just där eller läckage ?

• Brädor med mögelangripen yta och riven isolering i vinden, belysta med ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att det ser ut att vara en skarp kant mellan olika brädor så tror jag att de påverkade brädorna var så redan vid monteringen. Jag tycker även att det bara ser ut som att ytan är påverkad och så länge det är torrt samt träet känns friskt så hade inte jag gjort mer än att möjligen tvätta med anti-mögel-medel

S hjulia skrev:
Med tanke på att det ser ut att vara en skarp kant mellan olika brädor så tror jag att de påverkade brädorna var så redan vid monteringen. Jag tycker även att det bara ser ut som att ytan är påverkad och så länge det är torrt samt träet känns friskt så hade inte jag gjort mer än att möjligen tvätta med anti-mögel-medel
Råsponten är 50 år men taket är endast 5-6 år. La ny papp på befintliga så lär nog inte läcka utifrån.. märkte i utbyggda delen att doshålen i taket gick rakt upp på vinden utan isolering och plast. Efter tätning så är möglet borta. Blev kanske taket för tätt nu dubbel papp jämfört med den äldre som släppte ut mer fukt ?

Har lite såna brädor på undersidan av råsponten till garaget. Har sett ut så sen det byggdes för 20 år sedan och förmodligen är det de översta brädorna i leveransen från trävaruhuset (låg under en presenning). I ditt fall hade jag inte gjort nånting alls utan väntat nåt år för att se om det blir värre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.