273 489 läst ·
932 svar
273k läst
932 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Haha du är en ängel. :-D:-D
Efter ett halvår utan att de funkat.
Skickat på lagning osv.
Så tog jag nu bort Guard code. Och la in den koden under user code istället.
Å vips nu funkar det

Den svarar nu på alla sms å larmar på och av via sms.
Så glad nu
Tusen tusen tack ;-);-)
Efter ett halvår utan att de funkat.
Skickat på lagning osv.
Så tog jag nu bort Guard code. Och la in den koden under user code istället.
Å vips nu funkar det
Den svarar nu på alla sms å larmar på och av via sms.
Så glad nu
Tusen tusen tack ;-);-)
Hehe, tänkte nästan att det kunde vara såPatteras skrev:
Då var man i alla fall ine ensam om att göra samma miss...
Du är bäst! Du räddade mitt äktenskap, håll på bli galen! Tusen tack!AAKEE skrev:Hade lagt in vår 'användarkod' som väktarkod ( hette vaktkod?), därför fungerade det att larma av/på trots att den inte tog SMS-kommando. Jag var alltså inne i fel grundmeny ( installationsmenyn hette den väl? ).
Skulle ha varit inne i den andra menyn, heter kanske användarmeny? där heter nog koden användarkod.
Gör man detta fel går det att larma på och larma av med koden man laggt in ( för att det ska en eventuell väktare kunna göra), men larmet godtar inte den koden för av och pålarmning via sms.
Jag tänkte försöka mig på att koppla en magnetventil eller motorstyrd ventil till Powermaster 10. Ventilen ska stänaga av inkommande vatten när jag larmar på. Har försökt förstå mig på dels hur mycket kräm som kommer ut ur "trådkopplingen" samt vart man ska koppla in extern enhet.
Det verkar vara något med PGM, men längre än så kommer jag inte.
Någon som har erfarernhet av detta?
http://www.visonic.com/Data/Uploads...aster_30_Swedish_Installer_Guide_D-303831.pdf
Enligt manualen sida 13 så är det en potentialfri kontakt som får matas med max 30V och 100mA.
Enligt manualen sida 13 så är det en potentialfri kontakt som får matas med max 30V och 100mA.
Väldigt intressant att veta mer om detta sen när du löst det. Har inga kunskaper att hjälpa dig men skulle gärna ha en liknande lösning.cribbe8 skrev:Jag tänkte försöka mig på att koppla en magnetventil eller motorstyrd ventil till Powermaster 10. Ventilen ska stänaga av inkommande vatten när jag larmar på. Har försökt förstå mig på dels hur mycket kräm som kommer ut ur "trådkopplingen" samt vart man ska koppla in extern enhet.
Det finns ju en hel del roliga enheter att ansluta till larmet. Ingen pryl som kanske går att modifiera till det du vill att den ska göra?
Antar du redan sett denna?
http://www.visonic.com/Products/Wireless-Property-Protection/Water-management-kit-mcw-570
Redigerat:
Nu är väl PowerMaster 10 PowerG och inte PowerCode (som ovanstående produkt är) eller funkar dom ihop?Suhagg skrev:Väldigt intressant att veta mer om detta sen när du löst det. Har inga kunskaper att hjälpa dig men skulle gärna ha en liknande lösning.
Det finns ju en hel del roliga enheter att ansluta till larmet. Ingen pryl som kanske går att modifiera till det du vill att den ska göra?
Antar du redan sett denna?
[länk]
Jag tror det enklaste är nåt sånt här:
http://www.comlftech.com/index.php?page=vattenlaset
http://www.comlftech.com/index.php?page=vattenlaset
Det där med egna bilder på begäran blir jag inte klok på. Ska beställa larmet och då tänkte jag med både gsm- och ip-modul. Kan jag få bilder på begäran då? Kan någon som har det bekräfta? Hur gör man, vad krävs det mer?Musto skrev:
Vet inte om detta är till nån hjälp:
http://www.klsab.se/programmeringshj...sonic2go/319-0
Det är nåt fel på länken, jag kan inte öppna den men gå in på www.klsab.se och sök på "programmeringshjälp".
http://www.klsab.se/programmeringshj...sonic2go/319-0
Det är nåt fel på länken, jag kan inte öppna den men gå in på www.klsab.se och sök på "programmeringshjälp".
Redigerat:
Vet inte om jag blev klokare. Han visar hur det ser ut i appen när det funkar, men inte så mycket kring kraven och bakgrund.berberis skrev:
Samtidigt kan jag läsa t.ex. på www.vikinglarm.se följande:
"Bildlarm
PowerMaster-10 kan ta en bild på inkräktaren och skicka bilden till en server.
(OBS! Det går INTE att få bilderna skickade till sig själv utan att teckna ett avtal med tredjepart.)
Detta ger en klar och tydlig indikation på vad som händer.
Ansluts larmet till en larmtjänst eller vaktbolag kan bilden skickas till dem via GPRS."
...på annat ställe:
"Observera! För att bild ska kunna skickas via E-Post eller MMS från kameradetektorn krävs det att larmet ansluts till en PowerManage-Server. Denna tjänst är kostnadsbelagd och kräver avtal hos tredjepart."
Ok, nu har jag pratat med en mycket trevlig och kunnig kille från en välkänd larmfirma på västkusten. OBS! garanterar inte att jag uppfattat allt korrekt men:berberis skrev:
Server tillhandahålls av flera ÅF, dock vad man bör känna till är att det inte är deras egna servrar de tillhandahåller, utan det är en server som Visonic själva ställt ut (sponsrat) nånstans i Danmark. Tanken är att denna server ska täcka vår region. Det finns inga garantier på korrekt bevakning, uptime mm. på denna. Du kan inte få support om något strular. I princip finns inga garantier på att den fungerar över huvud taget. Här får man väl se upp så att inte din ÅF försöker ta betalt för något som inte är deras, t.ex. tar månadsavgift för denna koppling.
Sedan kan det hända att någon av de stora, traditionella abonnemangsbundna larmfirmorna har en egen server, men då ska du räkna med att det ska betalas per månad. Det är nämligen så att en sådan server från Visonic är en rätt så dyr historia, närmare 80 000 kr (hård- och mjukvara). Sedan ska den ju stå i en riktig serverhall med kylning, bevakning mm.
Det gäller att vara kopplad till servern i Danmark för både bilder vid utlöst larm och bilder på begäran. Det som kanske har strulat eller gett upphov till förvirring på forumet är att bild vid utlöst larm får man per default (förutsatt att man är kopplad till server i Danmark), det är defaultinställning på t.ex. powermaster. Däremot bilder på begäran måste man ställa in i centralen för att få. Där finns bland annat möjlighet att välja om man ska kunna "spionera på varann" eller om det enbart ska vara möjligt när huset är pålarmat (away).
När det gäller gsm-modulen och ip-modulen, så har de samma användning. Har man båda installerade så får man dubbel säkerhet på överföring av data vid larm (vilket jag personligen tycker är viktigt). IP-modulen används primärt och GSM sekundärt (när bredbandet strular). Just nu är det inte möjligt att kunna logga in på ditt larm via ip-modulen för att kunna konfigurera osv. Något som kanske kommer i framtiden.
That's it. Nu ska det handlas larm
Vilken firma då?Adamski74 skrev:
Falck och Lövestads erbjuder bägge detta. Om de har en egen server eller inte vet jag inte.Adamski74 skrev:Sedan kan det hända att någon av de stora, traditionella abonnemangsbundna larmfirmorna har en egen server, men då ska du räkna med att det ska betalas per månad. Det är nämligen så att en sådan server från Visonic är en rätt så dyr historia, närmare 80 000 kr (hård- och mjukvara). Sedan ska den ju stå i en riktig serverhall med kylning, bevakning mm.
Men merkostnaden för att få bildverifiering är iaf 0 kr. Det är dock ingen dansk server utan en svensk server.