Dessutom är "gängorna" i "riktiga" Torex en lindad fjäder som efter att man monterat Torixen kommer att fortsatt sätta tryck på ledningarna. Det finns kopior som helt saknar den funktionen utan i princip är en pressad plåthylsa.

tasman skrev:
Ok. Ska byta till wago imorgon, iallafall på dom två buntar som jag drog bort hatten på.

Jag kom förresten precis på en ledtråd till: det finns en ringklocka (som inte heller fungerar) som har vita och två bruna kablar. Gissningsvis är alltså allt brunt och vitt i takdosan relaterade till ringklockan. Kvar finns svarta, blå, gula och gulgröna
OJ! Låt oss hoppas att det inte är så. Ringklocka går normalt inte på 230V, utan brukar drivas av en ringledningstransformator, ofta 6V. De ledningarna får inte gå i samma rör eller dosor som 230V.

Jag kanske drog för snabba slutsatser ang. ringklockan. Det var kanske bara en slump att färgerna var lika och att dosan ligger mellan ytterdörr och enheten. Struntsamma - det blir ett senare problem när den ska plockas ner

Nu har jag plockat fram brytaren och kikat lite, såhär ser det ut:
IMG_1100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1106.JPG
Skapa konto

Den vänstra knappen går till utebelysning och fungerar alltså som den ska. Lampan tänds to knappen är intryckt "uppe". och till denna går en vit kabel. Till den högra - som alltså ska styra min hallampa - går en gul kabel.
Nertill går två bruna kablar, en till höger och en i mitten, och till vänster en svart. Jag kan inte säga vad som är vad här! (Vad är tändtråd och vad är fas? Varför är det tre sladdar nertill men bara två upptill?)

Jag gick tillbaka till takdosan också och tittade lite till. Den gula som kommer från brytarhållet går ner i en torixhatt där den kopplas samman med en annan gul ände som försvinner iväg in mot huset. Den svarta som kommer från brytaren är hoptvinnad med tre andra svarta som går ut i huset. De två bruna som kommer från dosan verkar bara vända och gå ut igen genom hålet intill (dvs inte direkt "genom" dosan, utan ut igen åt i princip samma håll som de kom ifrån). Jag har ryckt lite i dem men ingen verkar sitta löst.

Den första frågan som bör benas ut är väl vad respektive kabel i brytaren är, jag hade önskat ett enkelt kopplingsschema på baksidan som jag sett att vissa brytare har men icke.. Pilar och P på framsidan men det är inget som känns glasklart tycker jag :)

tasman skrev:
Den första frågan som bör benas ut är väl vad respektive kabel i brytaren är, jag hade önskat ett enkelt kopplingsschema på baksidan som jag sett att vissa brytare har men icke.. Pilar och P på framsidan men det är inget som känns glasklart tycker jag :)
Eftersom det står 6+6 på brytare så borde den vara en dubbel-trapp brytare, men jag är inte helt säker på detta, och om alla D-trapp har anslutningarna på samma ställe.
http://www.elot.se/dokument/eljo-stromstallare-kopplingsschema.pdf

Jag kikade runt lite till.

Den vita uppe till vänster verkar gå ut till telampan och jag gissar att den gula märkt P är fas.
Den svarta (nere vänster) är märkt P och jag gissar att även denna är fas. Här börjar jag bli lite förvirrad och tänker att det förmodligen är någon typ av seriekoppling..
De två bruna antar jag är tändtrådar och det bör alltså vara på en av dessa som min lampa ska kopplas in(?)

Min amatörslutsats är att fas kommer in i strömställaren i gul kabel uppe till höger. Den går vidare till en annan strömställare (förmodligen längre in i hallen) genom den svarta kabeln nere till vänster i en simpel vidarekoppling. Den vita uppe till vänster är tändtråd till utebelysning och de två bruna är tändtrådar där en går till den andra strömställaren och den andra ska gå till min lampa... Hur nära sanningen är jag? :)

Edit: Suck.. Det är nog knepigare än jag trodde. Jag hängde upp lampor i alla uttag, slog på strömmen och började slå på och av för att pröva mig fram. Dessvärre märkte jag att den lampknapp som jag vill ska styra lampan i entréhallen (den som ska sitta vid dosan med "virrvarret") styr istället nästa lampa, längre in i hallen. Just den lampan kan för övrigt styras genom två andra lampknappar också, vilket tyder på att det måste vara felkopplat någonstans!

Kort sammanfattning: Det sitter en takdosa i entréhallen (första bilden i tråden) utan blottade kablar. Min önskan är att hänga upp en lampa här som ska styras från en brytare som sitter innanför entrédörren (detta måste varit den ursprungliga tanken eftersom det är mest logiskt).
Just den brytaren (se bild någon post innan denna) styr dock en lampa som sitter lite längre in i hallen. Den lampan kan även slås av och på av inte mindre än 2 andra knappar (som sitter i varsin ände av hallen). Detta tolkar jag som rätt och meningen, att hallampan ska kunna slås på och av från två brytare - dock ej den vid entrédörren.

Det jag tänker nu är att antingen har:
1. Någon tidigare ägare kopplat om något
2. Det varit såhär från början, och det har alltså aldrig funnits någon lampa i entréhallen.

Går det att gå vidare härifrån eller måste jag bita i det sura och ringa en elektriker?

Redigerat:
Svart är troligen fas in för utelampan.
Vit är tändtråd till utelampan

De bruna är mellantrådar från en annan brytare där fasen kommer in på P
Den gula är tändtråd för hallbelysningen.

Det är väl gissningar utifrån min erfarenhet

Protte

Som sagt, du har en trappkoppling. Hallampan skall kunna tändas från en annan strömbrytare också. Problemet som jag ser det är att det finns väl ingen gul i dosan vi såg på den första bilden? Om tändtråden i den här trappkopplingen är gul, så borde den finnas i takdosan också. Såvida inte någon av de jag uppfattar som gröngul skyddsjord, i själva verket är helt gul?

Även om du hittar samma färg i två olika dosor så måste du verifiera att det verkligen är samma tråd, prova att rycka lite i ena änden så såer du om det rör sig i andra änden.

EDIT: Jag läste nu "sammanfattningen" här ovan. Det låter som man måste kolla hur det ser ut vid de andra brytarna också.

Redigerat:
Ok, jag ska kika i de andra och försök göra något snyggt i paint, återkommer

Du kan nog följa prototypens tankar, och gul som är skarvad i dosan är tändtråd för den kretsen. Du kan bara välja mellan den och vit för ytterlampa för uttag i dosan som det är nu.

Då ska vi se om jag kan vara tillräckligt pedagogisk här.

Såhär ser det ut nu:
översikt.jpg
Skapa konto

Ingen brytare styr alltså 2 och det jag vill är att brytare A ska styra 1 & 2, inte 1 & 3. Allt annat är som det ska.

Det är lite för mycket osäkerheter och många kablar för att jag ska försöka rita upp alla, så jag nöjer mig med att beskriva vad jag är säker på:

A: Dubbelknapp, en gul och en vit i topp. Gul är märkt "P" och vit "pil ut". I botten sitter en svart vid "P" och två bruna vid varsin "pil ut". Vit går till 1, allt annat gissningsvis till takdosa i 2.

1: Jord (gulgrön), nolla (blå) och vit. Styrs av vänster knapp i A - dvs vit måste vara tändtråd för den.

2: Ingen inkopplad lampa och inga fria kablar. 4 blå är hoptvinnade i en torixhatt, 4 svarta i en, 2 gula i en (och här finns även en avklippt gul i hatten), 3 gulgröna. "hela" kablar som passerar genom dosan är ett par vita och ett par bruna.

B: Enkelknapp med endast två vita och två bruna kablar (bild finns om någon vill se)

C: Dubbelknapp med två svarta, två bruna och två vita. En blå är dragen genom dosan (ej avklippt) (bild finns om någon vill se)

D: Enkelknapp med två bruna i topp och en vit i botten.

Takdosor i 3 & 4 har jag inte tittat i, kan naturligtvis göra om någon anser det relevant.

Jag tolkar det som att något är felkopplat i A (den ska inte styra lampa 3). Gul kabel syns endast i denna och i takdosa 2 där den är tvinnad med en annan gul som försvinner iväg någonstans (till centralen?)

Edit: Det finns fler lampor på samma säkring som inte nämns här eller är med i min fina bild.

Redigerat:
Det är väl den avklippta gula i "din" dosa som du ska koppla i din lampa till och till de blå.
Någon tidigare ägare tyckte väl inte det behövdes en lampa just där och knipsade helt enkel av trådarna.
Dra i den gula så du ser var det rör sig.

Protte

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Så att brytaren (A) just nu styr en helt annan lampa spelar ingen roll menar du?
Att den ena gula i hatten (i dosa 2) går till brytare (A) är glasklart. Var den andra änden tar vägen vet jag inte eftersom jag inte sett gult någonannanstans.

Edit: Prövade att koppla en lampa på de gula och de blå i dosa (2). Resultatet blev att brytare A slog på (2) och (3), brytare B endast (2) och C både (2) och (3).

Så enkelt var det således inte..

Redigerat:
Dina inlägg och bilder är så fruktansvärt röriga så man kan tro att du trollar med oss.
Din kunskapsnivå VERKAR vara för låg för detta, om inte har du ett kommunikationsproblem.

Förklara var A, B och C sitter är? A och B är det dubbeltrappen?

Är C andra änden på trappkopplingen?

Var sitter 2
Var sitter 3
Var sitter 1 är det lampor

Det finns visst 4 dosor också

Den gula som går iväg någon annanstans kan den gå till 3?

De grejor som redovisats kan troligen inte göra att brytare B skulle endast tända 2 meden 2 och 3 följs åt på A och B

Ta dit en som kan.

Protte

Skulle tro att brytare B är en kors-brytare.

Haha, du har helt rätt prototypen i att min kunskapsnivå är låg! Det är ju lite det som är hela poängen: Går detta att lösa med er hjälp eller måste jag ringa en elektriker?

Anledningen till att det blir rörigt är dels för att jag inte riktigt vet hur kablarna är dragna och dels för att jag lär mig något vid varje inlägg.

Du har helt rätt i att gul går mellan 2 och 3 (och mellan A och 2) och att när jag kopplar en lampa på de gula i två så tänds både 2 och 3 av brytare A, B och C. Jag skrev fel förra gången.

Med risk för att röra till det ytterligare har jag utvecklat mitt hemmaritade kopplingsschema något:
översikt2.jpg
Skapa konto

Det som saknas här är de kablar jag inte vet hur de går, samt färgangivelser på några av de utritade.

Rutan i hörnet beskriver som sagt vilka knappar som styr vad, och här är lite kompletterande information:

Lampa 3 är inkopplad på gul, Lampa 4 på vit.

I brytare A finns gul, vit, svart och två bruna enligt tidigare bild i tråden.
I brytare B finns två bruna till varsitt P och två vita till varsin "pil ut"
I brytare C finns två svarta som går till samma P, två bruna till varsin "pil ut", två vita till varsin "pil ut" och två svarta till ett P
I brytare D finns två bruna till varsin "pil ut" och en vit till P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.