Det är ju det jag brukar skriva, köp skogen och förvalta den bättre eller åtminstone lika bra som tidigare ägare, gnäll inte utan betala bäst för ett objekt om du ska kunna bli aktuell som köpare.Maskintok skrev:
Om nuvarande ägare följer skogsvårdslagen och medlemmarna är nöjda tycker jag de kan få hållas på sin mark.
Som jag många gånger har sagt. Storskogsbruksfanatikerna och naturskyddsfanatikerna biter sig fast i var sin renlärig ideologi och kastar skit på varandra allt vad de hinner och orkar.
Vem och vad hamnar mitt i korselden och drabbas?
Det är vanliga mindre skogsägare och naturintresserade och hela naturen och ekosystemet som drabbas. Medan extremisterna malar på.
Vem och vad hamnar mitt i korselden och drabbas?
Det är vanliga mindre skogsägare och naturintresserade och hela naturen och ekosystemet som drabbas. Medan extremisterna malar på.
Hej, Jag tror de ligger kvar på ungefär samma höga nivå, priserna i usa stigit i höst efter sommarens dippS Stefan1981 skrev:
och en del sågverk säljer dit.
Kollar i bygghandeln här, en 145 planka kostar 55 kr lpm och ingen sänkning i sikte.
Skogsägaren som säljer får dåligt betalt för stockarna, ska man ut och hugga får man ha sin
försörjning tryggad på annat sätt.
skogsbrukarna har faktan och delar den gärna med alla.. Men de fanatikerna som uttalar sig i frågor om luckhuggning eller blädning.. saknar oftast förståelse för hur och vad man gör..H heimlaga skrev:Som jag många gånger har sagt. Storskogsbruksfanatikerna och naturskyddsfanatikerna biter sig fast i var sin renlärig ideologi och kastar skit på varandra allt vad de hinner och orkar.
Vem och vad hamnar mitt i korselden och drabbas?
Det är vanliga mindre skogsägare och naturintresserade och hela naturen och ekosystemet som drabbas. Medan extremisterna malar på.
inte heller har de koll på trakthyggesbruket och dess fördelar.. nackdelarna är få.
Men de finns.
sammanpressade jordar. körskador, sönder körda fornminnen.
Allt detta kan ske i blädning och luckhuggning också men är oftast mindre i antalet.
fågelbon, mångfald förstörs till viss del av avverkning oavsett form.
Men utan kunskapen och insikten om hur saker hänger ihop och sker så blir det bara fel.. Vilket händer varje gång miljösidan är ute och angriper skogsbruket...
Många skogsägare skulle gärna vara med och dela inte bara på fakturan utan också på profiten. Det får vi inte eftersom skogsindustrin har lobbat igenom en massa stela bestämmelser bland annat CE-märkning och förbudet mot att bokföra sågat eller på annat vis bearbetat virke som skogsbruksinkomst. Det har de gjort för att lagstifta bort konkurrens och så har vi att välja mellan att vara råvaruleverantörer som knappt får någon betalning eller att göra svarta affärer eller att låta skogen stå.Maskintok skrev:skogsbrukarna har faktan och delar den gärna med alla.. Men de fanatikerna som uttalar sig i frågor om luckhuggning eller blädning.. saknar oftast förståelse för hur och vad man gör..
inte heller har de koll på trakthyggesbruket och dess fördelar.. nackdelarna är få.
Men de finns.
sammanpressade jordar. körskador, sönder körda fornminnen.
Allt detta kan ske i blädning och luckhuggning också men är oftast mindre i antalet.
fågelbon, mångfald förstörs till viss del av avverkning oavsett form.
Men utan kunskapen och insikten om hur saker hänger ihop och sker så blir det bara fel.. Vilket händer varje gång miljösidan är ute och angriper skogsbruket...
Men det är inte skogsbolagen som skapat CE. den certifieringen gäller alla varor inom EU...H heimlaga skrev:Många skogsägare skulle gärna vara med och dela inte bara på fakturan utan också på profiten. Det får vi inte eftersom skogsindustrin har lobbat igenom en massa stela bestämmelser bland annat CE-märkning och förbudet mot att bokföra sågat eller på annat vis bearbetat virke som skogsbruksinkomst. Det har de gjort för att lagstifta bort konkurrens och så har vi att välja mellan att vara råvaruleverantörer som knappt får någon betalning eller att göra svarta affärer eller att låta skogen stå.
Sedan är det inte mer konstigt än så här..
bolagen talar om vad de vill betala.
Vill du inte sälja, så låt bli..
måste du ändå sälja, så får du leta russin i kakan och få högre ersättning.. annars helt enkelt acceptera marknaden..
Nu har någon plockat bort russinen ur kakan och ätit upp det mesta av den säger att skogsägaren får vara nöjd med det som är kvar.Maskintok skrev:Men det är inte skogsbolagen som skapat CE. den certifieringen gäller alla varor inom EU...
Sedan är det inte mer konstigt än så här..
bolagen talar om vad de vill betala.
Vill du inte sälja, så låt bli..
måste du ändå sälja, så får du leta russin i kakan och få högre ersättning.. annars helt enkelt acceptera marknaden..
Panelvirke och brännved har väl ännu inte krav på CE märkning, det finns fortfarande möjligheter att förädla skogen utan att fastna i byråkratin eller behöva konkurrera med den storskaliga skogsindustrin.H heimlaga skrev:Många skogsägare skulle gärna vara med och dela inte bara på fakturan utan också på profiten. Det får vi inte eftersom skogsindustrin har lobbat igenom en massa stela bestämmelser bland annat CE-märkning och förbudet mot att bokföra sågat eller på annat vis bearbetat virke som skogsbruksinkomst. Det har de gjort för att lagstifta bort konkurrens och så har vi att välja mellan att vara råvaruleverantörer som knappt får någon betalning eller att göra svarta affärer eller att låta skogen stå.
CE märkning är för att tillverkare eller importör har och följer EU regler som är satta efter regelverk inom miljö, säkerhet, hälsoF fribygg skrev:
krav... Så vad det har med att skogsbolag skulle jag ha skapat för marknad och stängt ute skogsägare är för mig en gåta..
Det är inget som hindrar en skogsägare att sälja sitt virke till utlandet.. Och skaffa CE märkning... Men va beredd på att det kommer att kosta isåfall...
Om jag inte kan såga 150 stockar och sälja är det ett hinder. Förutsatt att inte du skäller upp och betalar CE-märkningen?Maskintok skrev:CE märkning är för att tillverkare eller importör har och följer EU regler som är satta efter regelverk inom miljö, säkerhet, hälso
krav... Så vad det har med att skogsbolag skulle jag ha skapat för marknad och stängt ute skogsägare är för mig en gåta..
Det är inget som hindrar en skogsägare att sälja sitt virke till utlandet.. Och skaffa CE märkning... Men va beredd på att det kommer att kosta isåfall...
Varför skall du betala en avgift för detta när du säljer inhemskt?H heimlaga skrev:
skillnad om du säljer utomlands.
Men varför skulle 150 stock eller ens 1500 m3 vara problem att sälja?
Eller du tror kanske att vi skogsägare får en CE avgift när vi säljer virke?
Nä det får vi inte...
Man får inte sälja sågat virke om det inte är CE-märkt. Vet du inte det? Samma regel i Finland och Sverige.Maskintok skrev:
Det går att sälja svart men man får akta sig litet så man inte blir fast.
Undantaget är virke som är specialsågat för ett visst bygge. Det får man såga och sälja. Den paragrafen går att töja ganska långt men det är inte riktigt lagligt.
Dessutom får inkomst för försäljning av sågat virke inte bokföras som skogsbruksinkomst här i Finland. Endast obarkat oförädlat rundvirke får man sälja utan att grunda ett separat träförädlingsföretag med de omkostnader det innebär.