P
P paralun skrev:
Ok, men du nämner "nyckelbiotop" och där har det ju helt spårat ur, ref brysselveganerna ;)
Totalurspårat i likhet med energi...

Sverige är helt fullt av stora skogar och nu ska miljöpartiklarna även härja där.... uselt-bedrövligt.
Det började spåra ur när man befäste biotop skydd med reservat skydd.. Och detta utan att ge ersättning för något som skulle varit frivilligt...
 
P
H Huzzbutt skrev:
Konstigt resonemang, det är vedertaget att det har funnits och i mycket begränsad omfattning finns urskog i Sverige och andra områden som varit täckta av inlandsisen.
vedertagna argument gäller inte.
utan det är definitionen urskog som inte finns i Sverige eller har funnits.
påverkad naturskog ja..
 
P
F fribygg skrev:
Här skövlades skogen av De Geere för att vi skulle ha kanoner till krig och export, staten klappade mer eller mindre händerna och gav beskattningsrätt av befolkningen som tack.
Ingen av människan opåverkad skog finns i gamla Finnspånga läns härad, allt har varit hugget, bränt eller brukat och det är numera i stort välskötta barrdominerade produktionsskogar i dag.
Skog ska brukas, jord ska plöjas och kapital ska arbeta annars återgår landet till mörk medeltid då stort prat och fagra ord varken mättar eller värmer.
ända upp till fjällbjörkarna och lite till är påverkat av människan.. Och enstaka stammar är ingen skog..
tog en väldig tid innan staten ville släppa på detta med att ansöka om att få fälla ekar..
De skulle ju marinen ha.. ;)
 
Maskintok skrev:
vedertagna argument gäller inte.
utan det är definitionen urskog som inte finns i Sverige eller har funnits.
påverkad naturskog ja..

"Vedertagna argument gäller inte"... Ja det var i alla fall rakt på sak!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ända upp till fjällbjörkarna och lite till är påverkat av människan.. Och enstaka stammar är ingen skog..
tog en väldig tid innan staten ville släppa på detta med att ansöka om att få fälla ekar..
De skulle ju marinen ha.. ;)
Nå, men innan marinen var väl eken markägarens och inte statens?
 
P
H Huzzbutt skrev:
"Vedertagna argument gäller inte"... Ja det var i alla fall rakt på sak!
Hur skulle du säga det själv?
vedertaget är inte samma sak som att det är så det verkligen var eller är..
Det är en bild som många delar.. Men forskning visar annat..
 
P
F fribygg skrev:
Nå, men innan marinen var väl eken markägarens och inte statens?
innan?
Då var det nog mer eller mindre ägarens.
För innan Gustav vasa så fanns inte mycket till stat...
 
H Huzzbutt skrev:
Konstigt resonemang, det är vedertaget att det har funnits och i mycket begränsad omfattning finns urskog i Sverige och andra områden som varit täckta av inlandsisen
Vad är ditt intresse av denna urskog?
Nej jag fattar det inte själv, verkar mer ett akademiskt intresse att det ska finnas "urskogar".
Enbart jobbigt att ta sig igenom en helt orord skog.
Så vad "tjötar" Brysselveganerna" om?
 
Maskintok skrev:
innan?
Då var det nog mer eller mindre ägarens.
För innan Gustav vasa så fanns inte mycket till stat...
Ja eken var förmodligen markägarens innan marinen och bör liksom all annan skog fortsätta vara ägarens.
 
P
F fribygg skrev:
Ja eken var förmodligen markägarens innan marinen och bör liksom all annan skog fortsätta vara ägarens.
Ja det får vi hoppas..
Jag är dock tveksam..
Så länge som man struntar i äganderätten och agerar efter EUs pipa så....
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej jag fattar det inte själv, verkar mer ett akademiskt intresse att det ska finnas "urskogar".
Enbart jobbigt att ta sig igenom en helt orord skog.
Så vad "tjötar" Brysselveganerna" om?
framförallt är en orörd skog en co2 källa och inte ett upptag av co2...
 
F FGLIN skrev:
Men det är bra att de verkar för en levande skog med artmångfald!
Har du hört om Stubbhult?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det får vi hoppas..
Jag är dock tveksam..
Så länge som man struntar i äganderätten och agerar efter EUs pipa så....
Vi måste ju fatta att det är i Bryssel saker beslutas!
(och där vimlar det av skogsflummare)
 
P
F FGLIN skrev:
Men det är bra att de verkar för en levande skog med artmångfald!
öhhh nä vilken smörja har du gått på nu?
 
H Huzzbutt skrev:
Konstigt resonemang, det är vedertaget att det har funnits och i mycket begränsad omfattning finns urskog i Sverige och andra områden som varit täckta av inlandsisen.
Att det funnits urskog historiskt är väl inget gott skäl att inskränka äganderätten i dag?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.