Skulle byta en rötad fönsterlist men upptäckte såklart att det fanns betydligt mer rötat virke under den. Arbetet ser alltså ut att bli större än att bara byta listen. Det ligger två brädor under fönstret som även dom är ganska rötade, i alla fall i ena änden.
Som ni kanske hör på hur jag beskriver det så besitter jag i princip noll kunskap om byggteknik osv, har precis flyttat in i ett hus byggt -55.
Hur löser jag detta på ett bra sätt, helst utan att behöva ha ur hela fönstret?
Som ni kanske hör på hur jag beskriver det så besitter jag i princip noll kunskap om byggteknik osv, har precis flyttat in i ett hus byggt -55.
Om både fönsterkarmen och underliggande konstruktion är rötskadade är det svårt att laga utan att öppna upp mera och plocka ut fönstret. Ser ut som att man bytt fönster till ett något mindre någon gång eftersom de ligger så många olika lager under fönstret.
Tack för svaret! Jo, är säkert så, blev lite fundersam varför det ser ut så.
Kan jag bara ta bort allt som är rötat och trycka i en passbit? På andra sidan fönstret är virket missfärgat men känns samtidigt hårt.
Har grävt mig längre in nu och plockat bort isolering, längst in verkar virket se ganska fint ut tycker jag.
Kan jag bara ta bort allt som är rötat och trycka i en passbit? På andra sidan fönstret är virket missfärgat men känns samtidigt hårt.
Har grävt mig längre in nu och plockat bort isolering, längst in verkar virket se ganska fint ut tycker jag.
Lite svårt att se på dina foton men det ser nästan ut som att det sitter kvar en karm från ett gammal fönster och att man sedan monterat in en fast fönster i utrymmet. Fönsterblecket ser ut att sitta fast i en karm.
Troligen är det listen som suttit i nederkant som lett in vatten. Du har inte ett foto på hela fönstret?
Troligen är det listen som suttit i nederkant som lett in vatten. Du har inte ett foto på hela fönstret?
Håller med om att det är lite svårt att identifiera exakt hur installationen är gjord. Men det spelar mindre roll. Har rötan gått så här långt så är det nog dags för ett nytt fönster så småningom.
Har en karm med liknande problem hemma. Det som är positivt är att det kommer att ta flera år till innan det blir brådskande att fixa. Men du måste stoppa regnvattnet från att skapa mer skada. Så visst kan du fälla in nytt trä. Eller täck alltihop med ett plåtbleck som du klipper till. Och lite fogmassa. Då får du 3-5 år till på dig innan du behöver göra något. Spelar ingen roll hur man gör, men stoppa regnvattnet från att tränga in. Kolla om fler fönster är skadade, så du byter fler fönster samtidigt om det behövs. Så har jag gjort själv i alla fall.
Har en karm med liknande problem hemma. Det som är positivt är att det kommer att ta flera år till innan det blir brådskande att fixa. Men du måste stoppa regnvattnet från att skapa mer skada. Så visst kan du fälla in nytt trä. Eller täck alltihop med ett plåtbleck som du klipper till. Och lite fogmassa. Då får du 3-5 år till på dig innan du behöver göra något. Spelar ingen roll hur man gör, men stoppa regnvattnet från att tränga in. Kolla om fler fönster är skadade, så du byter fler fönster samtidigt om det behövs. Så har jag gjort själv i alla fall.
Funderar på att strunta i att fälla in nytt trä, bara ta bort det som är murket och eventuellt sätta någon stödbit längst ut bara ifall det skulle påverka stabiliteten, fylla upp med isolering och sätta för en ordentlig täcklist, så får det vara så tills vidare. Vad tror du om det?K kbladh skrev:Håller med om att det är lite svårt att identifiera exakt hur installationen är gjord. Men det spelar mindre roll. Har rötan gått så här långt så är det nog dags för ett nytt fönster så småningom.
Låter som en ok lösning tycker jag. Det gör att det håller i ett antal år till. Bara man stoppar regnvattnet från att tränga in så kan man göra lite hur man vill.
Man får ju naturligtvis inte stänga inne någon fukt någonstans, men i ett lite äldre hus så är nog risken minimal.
Själv så täckte jag min fönsterkarm med två plåtar av fönsterbleck som jag klippte till. Finns en liten luftspalt under. Karmen har ruttnat helt i ena hörnet pga vatteninträngning, men jag har inte lust stt byta fönster på några år, fönstren är helt ok i övrigt.
Man får ju naturligtvis inte stänga inne någon fukt någonstans, men i ett lite äldre hus så är nog risken minimal.
Själv så täckte jag min fönsterkarm med två plåtar av fönsterbleck som jag klippte till. Finns en liten luftspalt under. Karmen har ruttnat helt i ena hörnet pga vatteninträngning, men jag har inte lust stt byta fönster på några år, fönstren är helt ok i övrigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du måste byta ut hela delen. Ta kontakt med en specialsnickare. Allt grått måste bort. Försök lokalisera hur vattnet rinner/färdas.MatGab skrev:
Skulle byta en rötad fönsterlist men upptäckte såklart att det fanns betydligt mer rötat virke under den. Arbetet ser alltså ut att bli större än att bara byta listen. Det ligger två brädor under fönstret som även dom är ganska rötade, i alla fall i ena änden.
Täcklisten som satt framför var ganska ordentligt rötad på i samma ände, hade även böjt sig utåt så var inte tätt. Tror vatten har tag sig in den vägen, antingen vid slagregn eller att det bara smattrat på fönsterblecket och studsat in vatten.S Stugpia skrev:
Klicka här för att svara