1 685 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Vinyl eller laminat?
Sida 1 av 2
Vad är era erfarenheter av vinyl och laminat. Det är de två golv jag är inne på. Först var jag bestämd på vinyl och hittade ett jag gillade. Sen kikade jag på laminatpriserna och dem är ju hälften så dyra. Är det värt att investera i vinyl, är det lättare att lägga? Är själv inte värst förtjust i laminat men om det betyder att jag kan spara 10 000kr så är det ju värt att överväga. Hittade laminat på 250kr m2 i min lokala golvdutik, med klass 32. Golvet ska ligga i hela min lägenhet så det måste kunna ligga i hall och kök!
Har ni lagt golv själva? Vad skulle ni rekommendera?
Blev även rekommenderad ett skum som var mycket dyrare än vanligt men det blir stor skillnad. Mycket mjukare och tystare. Är det också något att investera i?
Tack för att du läst och hoppas du vill dela med dig av dina erfarenheter!!!!!
/Ella
Har ni lagt golv själva? Vad skulle ni rekommendera?
Blev även rekommenderad ett skum som var mycket dyrare än vanligt men det blir stor skillnad. Mycket mjukare och tystare. Är det också något att investera i?
Tack för att du läst och hoppas du vill dela med dig av dina erfarenheter!!!!!
/Ella
Jag tycker inte det är nån skillnad i svårighetsgrad att lägga mellan vinyl och lamimat.
Vinyl lämpar sig bättre i en hall då det är vattentätt.
Vi har ett laminat från Pergo som heter Sensation som är av mycket bra kvalitet och känns mer som ett riktigt trägolv då det är lite struktur i det. Har även använt deras foam som är lite dyrare men lättjobbat då det är i ark istället för rulle.
Det har legat i hela huset i 5 år med små barn och inga märken alls.
Vinyl lämpar sig bättre i en hall då det är vattentätt.
Vi har ett laminat från Pergo som heter Sensation som är av mycket bra kvalitet och känns mer som ett riktigt trägolv då det är lite struktur i det. Har även använt deras foam som är lite dyrare men lättjobbat då det är i ark istället för rulle.
Det har legat i hela huset i 5 år med små barn och inga märken alls.
Jag har kört med Pergo på våra laminatgolv och lättlagda med bra kvalite. Har väl lagt 120kvm utan problem och valt deras "long plank" som är ca 2m, tycker att det blir bättre utseende, finns även i två bredder.E elax1212 skrev:
Vissa billiga laminatgolv är oftast tunnare och finns bara i kort modell.
Pergo har även vattentåliga golv vilket vi senast valde i köket.
Men ser ingen skada på ett golv vi lade in 2013 i fritidshuset alla rum och utan att vara specas vattentåligt.
Vårt val av golv gjordes utifrån att vara tåligt med 35kg hund.
Men ser ingen skada på ett golv vi lade in 2013 i fritidshuset alla rum och utan att vara specas vattentåligt.
Vårt val av golv gjordes utifrån att vara tåligt med 35kg hund.
Har kollat på både vinyl och laminat i olika prisklasser då vi ska lägga det i kök och vardagsrum och vill ha ett tåligt golv. Var inne på högtryckslaminat men valet föll på vanlig laminat i vanlig tråkig trestavs-imitation. Anledningen är att vi dels tyckte det var ett av det golv som såg bäst/mest OK ut men också till stor del pga priset som ligger på 199 kr kvm. 250-350 kr billigare än andra alternativ. Det golv som skall bytas är gammalt slitet laminat som trots mycket stänk och spill inte blivit fuktskada, varför vi resonerade att det kanske inte behövs köpas något som är uttalat fuktsäkert (och därmed dyrare).
Funkar så länge man torkar upp. Fått själv fått 3 fuktskador på olika golv. Hund som lossade bakom soffan, läckande kylskåp, blöt påse och droppande krukväxter. Torkar man upp vattnet är det inga problem, nej. Stående vatten förstör golvet direkt. Trägolv kan man slipa om fläckvis, plastgolv kan man torka upp. Laminat är det sämsta av två världar.maah skrev:
Ska man ta höjd för att ha vatten stående på golvet så är klinkers med tätskikt under att rekommendera.il_duce skrev:
Funkar så länge man torkar upp. Fått själv fått 3 fuktskador på olika golv. Hund som lossade bakom soffan, läckande kylskåp, blöt påse och droppande krukväxter. Torkar man upp vattnet är det inga problem, nej. Stående vatten förstör golvet direkt. Trägolv kan man slipa om fläckvis, plastgolv kan man torka upp. Laminat är det sämsta av två världar.
Vatten är inget problem på Pergos laminatgolv i mängder som normalt kan hamna där genom olyckor. T.ex. spilla ut ett glas med 2-3dl.
Gör man det så torkar man upp det.
Vi har helt olika åsikt om laminatgolv. Men för oss i ett hem med två barn och tre katter fungerar det alldeles utmärkt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Laminat rekommenderas ej i uterum med tak som läcker vid kraftigt regn (och fönster som läcker vid regn från sidan). När det blir vattenpölar stående i skarvarna så sväller dessa upp på kort tid. (MDF som kärnan oftast består av är riktigt kass när det blir blött). Jag har fått kassera en tredjedel av golvet där efter att jag missade ett regn för ett par år sen.
Har absolut funderat på parkett! Men är inte förtjust i 3 stav, vilket oftast är det billigaste alternativet. Vill isåfall ha samma mönster som i mitt vardagsrum men då är vi upp över 1000 kr m2. Om det vore mitt för alltid hem hade jag nog valt ek!T Trolltomte skrev: