Vintern närmare sig det är den första vintern med kolonistuga.
Hur förbereder man stugan bäst för vintern?
Det finns inte indraget vatten och stugan, som är oisolerad, är bara på 10-12 kvm. jag har dock försökt att täta så gott det går kring dörren och fönstret.

Så, ska jag ha på grundvärme? Och skaffa mig en torrboll? Eller ska jag låta elementet vara avslaget hela vintern? Just nu har jag varken tid eller råd med värmeväxlare eller solpaneler, det från bli nästa år i sånt fall. Nu letar jag efter den bästa billiga lösningen.

Jag kan tänka mig att ta hem kuddar och täcken men madrasserna till dagbädd en vore skönt om de kunde vara kvar utan att bli mögliga.

Hur göra?

Tacksam för svar!

Om stugan är helt oisolerad kommer värmen direkt att förvinna ut. Men om den är oisolerad borde den ju också vara välventilerad helt naturligt.

Jag tror att det är bara att låta den stå som den är. Men jag är inte säker.

Rätta mig om jag har fel men om täckena blir mögliga under vinter så borde de väl bli det under hösten sommaren också?

I våran sommarstuga som är dåligt isolerad ca 120mm väggar troligtvis spånisolerade. Har vi aldrig värme på vintern. Har inte varit några problem med mögel, allt är kvar där täcken kuddar sängar. Det sitter inga lister runt fönstren så det är ordentligt med ventilation. Det man känner på våren är att det luktar typ vind. Men inget lite vädring fixar.

Den billigaste lösningen är absolut att inte ha någon värme alls. Det finns många sommarstugor utan el där både textilier och böcker övervintrar utan problem.

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.