Hej!
Jag har den här köksfläkten i en hyresrätt. Den är 55 cm bred.
Just nu sitter den utan filter, så jag skulle vilja veta vilket filter den använder – gärna märke och modell. Det är konstigt att den har luftintaget framtill, så om jag köper ett universellt filter vet jag inte hur jag ska göra.
Fastighetsvärden (Bostadsbolaget) hjälper inte till. De som jag har frågat vet inte ens om modellen. När jag frågar om jag kan ersätta den säger de att det går, men att man måste renovera hela köket för att få det gjort. Då får man en kolfilterfläkt.
Grejen är så gammal att jag gärna skulle vilja ersätta den själv, utan att behöva krångla med en köksrenovering. Vad borde jag köpa i så fall?
Jag har den här köksfläkten i en hyresrätt. Den är 55 cm bred.
Just nu sitter den utan filter, så jag skulle vilja veta vilket filter den använder – gärna märke och modell. Det är konstigt att den har luftintaget framtill, så om jag köper ett universellt filter vet jag inte hur jag ska göra.
Fastighetsvärden (Bostadsbolaget) hjälper inte till. De som jag har frågat vet inte ens om modellen. När jag frågar om jag kan ersätta den säger de att det går, men att man måste renovera hela köket för att få det gjort. Då får man en kolfilterfläkt.
Grejen är så gammal att jag gärna skulle vilja ersätta den själv, utan att behöva krångla med en köksrenovering. Vad borde jag köpa i så fall?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Absolut, den är en huvudvärk för mig ocksåK Kurtivan skrev:
Tack för infon.
Om du inte redan vet det så går fläkthjulet att ta bort från fläktmotorn, dra bara hjulet nedåt med milt våld så blir det lättare att göra rent. På din sista bild ser du att infästningen mellan hjul o motor är slitsad, så hjulet sitter bara lite lätt klämt på motorn.R Rafa_ skrev:
Den fläkten väcker nostalgi, pellets med aktivt kol fick hällas i kolfiltret från en plastdunk när de gamla blev mättade och måste bytas.
I går "rengjorde" jag enheten i monterat skick. Jag försökte först demontera den för att underlätta arbetet, men eftersom det kändes osäkert valde jag att avbryta. Tack!J Johan62 skrev:
Hej Rafa!R Rafa_ skrev:
Vi hade precis samma fläkt (från 1971 om jag minns rätt) fram till nyligen. Jag kan bekräfta Kurtivans iakttagelse, ovan, att det enda filtret består av plastgallret som är monterad på den aluminiumplåten i bild 3.
Vår fläkt hade definitivt gjort sitt och jag rekommenderar också att den byts ut, om ni får för hyresvärden.
Mina föräldrar hade samma fläkt på 70-talet, den åkte ut på 80-talet. Jag är helt fascinerad av att det i denna tråden finns två stycken som fungerat till dags dato, vi pratar om +50år. Svensk Kvalite!Paletten100 skrev:
Hej Rafa!
Vi hade precis samma fläkt (från 1971 om jag minns rätt) fram till nyligen. Jag kan bekräfta Kurtivans iakttagelse, ovan, att det enda filtret består av plastgallret som är monterad på den aluminiumplåten i bild 3.
Vår fläkt hade definitivt gjort sitt och jag rekommenderar också att den byts ut, om ni får för hyresvärden.
Absolut svensk kvalité. Det skulle förvåna mig om vår Futurum-ersättare (också svensk iofs, men det är ett helt annat ämne ...) fortfarande var i drift om 55 år!J Johan62 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden