Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Bygga själv eller något färdigt? Jag tror att jag skulle offrat utrymme och bara satt något enkelt rutmönster längs framkant (framkant på skåpet under). För att det ska se inbyggt ut tror jag det är bra om du får till något som motsvarar stomtjockleken i skåpet under, och som livar med det.
Man får sannolikt in fler flaskor om man följer bakväggarna "en flasklängd ut" och får ett litet avställningsplan framför. Om jag skulle välja den lösningen skulle jag fortfarande köra ett vanligt rutmönster.
Sen kanske det är värt att notera att det där inte är ett speciellt bra ställe för att förvara vin. Är det korttidsförvaring typ "helgens förbruning" spelar det ingen roll, men om det är lagring av lite bättre viner är det för varmt (lite mindre viktigt) och för mycket temperatursvängningar (mer viktigt).
Man får sannolikt in fler flaskor om man följer bakväggarna "en flasklängd ut" och får ett litet avställningsplan framför. Om jag skulle välja den lösningen skulle jag fortfarande köra ett vanligt rutmönster.
Sen kanske det är värt att notera att det där inte är ett speciellt bra ställe för att förvara vin. Är det korttidsförvaring typ "helgens förbruning" spelar det ingen roll, men om det är lagring av lite bättre viner är det för varmt (lite mindre viktigt) och för mycket temperatursvängningar (mer viktigt).
Måste vara enklast att kolla med ett lokalt snickeri....tror inte det finns något att köpa färdigt....
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det är mer tänkt för korttidslagring. Men nu blev jag sugen på att bygga en egen vinkyl där, googlar lite på kylaggregat och det verkar finnas hyffsata små
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag tänkte gå all in och platsbygga en vinkyl,dock får det inte störa resten av renoveringen så blir kanske ett vinterprojekt.
Borde få in 10 flaskor och ändå ha god marginal för ett absorptionskylaggregat
Har inte hittat något bolag som säljer lösa absorptionsaggregat så kanske få slakta en kylväska som använder tekniken
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Barbara-kylboxar-och-frysar/
Sedan måste jag utveckla en controller som styr temp och luftfuktighet samt ett gränssnitt för att styra tempen (En display med några knappar). Då jag jobbar som utvecklare så borde det inte vara några problem, tänkte använda mig av en Arduino några givare och ett relä
Ett till problem är kondens, man vill inte fuktskada köksstommen. Man får testköra den ordentligt innan montering
Borde få in 10 flaskor och ändå ha god marginal för ett absorptionskylaggregat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte hittat något bolag som säljer lösa absorptionsaggregat så kanske få slakta en kylväska som använder tekniken
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Barbara-kylboxar-och-frysar/
Sedan måste jag utveckla en controller som styr temp och luftfuktighet samt ett gränssnitt för att styra tempen (En display med några knappar). Då jag jobbar som utvecklare så borde det inte vara några problem, tänkte använda mig av en Arduino några givare och ett relä
Ett till problem är kondens, man vill inte fuktskada köksstommen. Man får testköra den ordentligt innan montering
Redigerat:
Nu när du tänker lägga ner en hel del tid, och pengar, på att bygga en vinkyl så fundera på om du inte skulle ha en vinkyl hela vägen ner i överskåpet och inte bara i den översta delen. Blir också lite svårt att nå upp till det översta skåpet utan stege, men det kanske är menat att man ska få jobba lite om man vill ha lite vin? 
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Målet är att det ska bli långtidslagring så då kan man dra fram en stol de gånger man ska ta ned en flaska
Men för långtidsförvaring kommer du garanterat behöva större utrymme. Tycker bara det är lite synd nu när du ändå ska inreda överskåpet. Ingen kritik, utan bara i välmening. Tänker på oss själva som inte har någon dedikerad plats för vin.
Kan inte påstå att vi direkt långtidslagrar vin men vi brukar alltid ha lite olika viner hemma. Köper vin även från andra leverantörer än Systembolaget och hittar man ett gott och prisvärt vin så köper vi gärna en kartong eller så. Några flaskor bubbel finns alltid, likaså vitt vin. Sammanlagt har vi nog i genomsnitt 3-4-5 kartonger vin hemma. Allt dricks naturligtvis inte upp med en gång utan kan stå i mer än ett år. För vår del har vi ett förråd med en genomsnittlig temperatur på 12 grader vilket passar bra. Men vinet får samsas med verktyg, frysbox, skyddskläder, djurmat och diverse annat.
Kan inte påstå att vi direkt långtidslagrar vin men vi brukar alltid ha lite olika viner hemma. Köper vin även från andra leverantörer än Systembolaget och hittar man ett gott och prisvärt vin så köper vi gärna en kartong eller så. Några flaskor bubbel finns alltid, likaså vitt vin. Sammanlagt har vi nog i genomsnitt 3-4-5 kartonger vin hemma. Allt dricks naturligtvis inte upp med en gång utan kan stå i mer än ett år. För vår del har vi ett förråd med en genomsnittlig temperatur på 12 grader vilket passar bra. Men vinet får samsas med verktyg, frysbox, skyddskläder, djurmat och diverse annat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Klart att man vill ha större, men i det köket finns det inte så mycket förvaringsutrymmen så det skåpet behövs för förvaring. Plus med större volym blir det även mer komplext att bygga, mer kondensvatten som måste hanteras, större effekt på aggregatet krävs, mer kylning av aggregatet etc
Får se till att de där 10 flaskorna är riktigt bra!
Det är inte bara tolv grader som ska uppfyllas utan även luftfuktighet och lukt
Får se till att de där 10 flaskorna är riktigt bra!
Det är inte bara tolv grader som ska uppfyllas utan även luftfuktighet och lukt
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
hehe, njaaaaaaaa 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vinn, slakta och bygg eget?
http://www.byggahus.se/forum/tavling/229381-vinn-inbyggbar-lyxig-vinkyl.html
/U
http://www.byggahus.se/forum/tavling/229381-vinn-inbyggbar-lyxig-vinkyl.html
/U
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Tror du motiveringen "Jag kommer slakta den minuten den kommer innanför dörren" vinner? 
Den där baseras på en kompressor vilket är lite för stort för mitt utrymme samt vill undvika vibrationer för vinets skull (Även fast den har dämpning så blir det alltid lite som fortplantas, därför har alltid de bästa vinkylarna absorptionskylare).
Den där baseras på en kompressor vilket är lite för stort för mitt utrymme samt vill undvika vibrationer för vinets skull (Även fast den har dämpning så blir det alltid lite som fortplantas, därför har alltid de bästa vinkylarna absorptionskylare).
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det verkar inte helt lätt att hitta absorptionsaggregat som säljer löst. Tänke kolla om man kan få en som reservdel till en camping kylbox
Klicka här för att svara




