D Dilato skrev:
Nej.

Tänk på att kostnaden som din gåva innebär är inte avdragsgill i beskattningen av företagets resultat, utan läggs tillbaka när det vid räkenskapsårets slut är dags att beräkna och deklarera årets skatt.

[länk]
Okej, men tror inte det är därför vi har så få filantroper. De skänker som sagt sällan pengar utan driver projekt.

BirgitS BirgitS skrev:
I Sverige får privatpersoner en skattereduktion med 25 % för gåvor mellan 2000 och 12 000 kr/år till godkända mottagare.
[länk]
I USA får du (om jag fattat det rätt) avdrag på 100% av gåvan upp till som max 60% av din bruttoinkomst.

D Dilato skrev:
I USA får du (om jag fattat det rätt) avdrag på 100% av gåvan upp till som max 60% av din bruttoinkomst.
Ett avdrag på redan låg skatt.

BirgitS
D Dilato skrev:
Absolut att man kan skänka mer pengar där, skattereduktionen är väl avsedd för vanliga människor medan om man är riktig förmögen och vill ge bort mycket pengar så startar man en stiftelse eller liknande.

Om du menar att bruttoinkomsten sänks med gåvobeloppet och man ska jämföra det med det svenska avdraget på skatten så beror jämförelsen på vad man har för marginalskatt i USA.

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett avdrag på redan låg skatt.
Fast med låg marginalskatt så blir inte skattereduktion så stor.

Svenskar speciellt män väljer bort högre utbildning i allt större uträckning. Hur tror du det påverkar Sveriges förmåga att innovera?
Antagna till högskolestudier ökar påtagligt för kvinnor och sjunker något för män.
Är då kvinnor klokare än män eller inte lika kloka, förstår de sig inte på marginalskatt och skatter? Vad tror du?
Att män väljer bort högskola kan ju helt enkelt bero på att det har varit lätt att få arbete och inte är lika intelligenta som kvinnor och bara tänker kortsiktigt

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Absolut ska den högsta kvaliten kosta. Annars blir det som idag, ingen ska med
Om du menar sjukvård så är jag med på det tåget och min dotter oxå. I vissa fall har det hindrar min vård då läkare arbetar dubbelt både på Region och privat och hyr in sig i regionens lokaler. Det skulle aldrig förekomma inom privatindustrin ex

K kortis skrev:
Om du menar sjukvård så är jag med på det tåget och min dotter oxå. I vissa fall har det hindrar min vård då läkare arbetar dubbelt både på Region och privat och hyr in sig i regionens lokaler. Det skulle aldrig förekomma inom privatindustrin ex
Folk dör i vårdköer och sverige trillar efter varje år på health care index. Ingen ska med. Mycket bättre med en grundförsäkring som alla får som är lika dålig eller lite bättre än dagens sjukvård. Och sedan att man kan lägga till ovanpå det en riktigt bra försäkring.

Folk dör i vårdköer och sverige trillar efter varje år på health care index. Ingen ska med. Mycket bättre med en grundförsäkring som alla får som är lika dålig eller lite bättre än dagens sjukvård. Och sedan att man kan lägga till ovanpå det en riktigt bra försäkring.
Varför skulle det bli bättre? De flesta verkar ju överens om att det är hyrläkarsystemet och personalbrist som är boven i det problemet. Förbjud hyrläkare o hyrsyrror att arbeta i konkurrerande verksamhet inför skiftgång så är nog saken klar

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N
Okej, men tror inte det är därför vi har så få filantroper. De skänker som sagt sällan pengar utan driver projekt.
Jag tror det beror till stor del på att behovet av att ge tillbaka och driva välgörenhetsprojekt är mycket mindre i Sverige. Men det finns nog filantroper i norden också men det skrivs inte så mycket om dom.

K kortis skrev:
Varför skulle det bli bättre? De flesta verkar ju överens om att det är hyrläkarsystemet och personalbrist som är boven i det problemet. Förbjud hyrläkare o hyrsyrror att arbeta i konkurrerande verksamhet inför skiftgång så är nog saken klar
Är inte så enkelt. Finns massor med anledningar varför svensk sjukvård är så pass dålig.

N Niq skrev:
Jag tror det beror till stor del på att behovet av att ge tillbaka och driva välgörenhetsprojekt är mycket mindre i Sverige. Men det finns nog filantroper i norden också men det skrivs inte så mycket om dom.
de flesta filantrop-projekt i USA är ju inte nationella utan för att förbättra världen i stort.

N
Och om man bara har råd med den dåliga sjukförsäkringen blir man helt utan vård av allvarligare sjukdomar då?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Och om man bara har råd med den dåliga sjukförsäkringen blir man helt utan vård av allvarligare sjukdomar då?
Nja, men det blir ju mer som vi har det idag, vårdköer, långa utredningstider så man dör i förtid osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.