23 357 läst ·
484 svar
23k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
Nej.AndersMalmgren skrev:
Tänk på att kostnaden som din gåva innebär är inte avdragsgill i beskattningen av företagets resultat, utan läggs tillbaka när det vid räkenskapsårets slut är dags att beräkna och deklarera årets skatt.
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/har-foretaget-skankt-pengar-sa-har-redovisar-du-gavorna
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Okej, men tror inte det är därför vi har så få filantroper. De skänker som sagt sällan pengar utan driver projekt.D Dilato skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Absolut att man kan skänka mer pengar där, skattereduktionen är väl avsedd för vanliga människor medan om man är riktig förmögen och vill ge bort mycket pengar så startar man en stiftelse eller liknande.D Dilato skrev:
Om du menar att bruttoinkomsten sänks med gåvobeloppet och man ska jämföra det med det svenska avdraget på skatten så beror jämförelsen på vad man har för marginalskatt i USA.
Antagna till högskolestudier ökar påtagligt för kvinnor och sjunker något för män.AndersMalmgren skrev:
Är då kvinnor klokare än män eller inte lika kloka, förstår de sig inte på marginalskatt och skatter? Vad tror du?
Att män väljer bort högskola kan ju helt enkelt bero på att det har varit lätt att få arbete och inte är lika intelligenta som kvinnor och bara tänker kortsiktigt
Om du menar sjukvård så är jag med på det tåget och min dotter oxå. I vissa fall har det hindrar min vård då läkare arbetar dubbelt både på Region och privat och hyr in sig i regionens lokaler. Det skulle aldrig förekomma inom privatindustrin exAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Folk dör i vårdköer och sverige trillar efter varje år på health care index. Ingen ska med. Mycket bättre med en grundförsäkring som alla får som är lika dålig eller lite bättre än dagens sjukvård. Och sedan att man kan lägga till ovanpå det en riktigt bra försäkring.K kortis skrev:
Varför skulle det bli bättre? De flesta verkar ju överens om att det är hyrläkarsystemet och personalbrist som är boven i det problemet. Förbjud hyrläkare o hyrsyrror att arbeta i konkurrerande verksamhet inför skiftgång så är nog saken klarAndersMalmgren skrev:
Jag tror det beror till stor del på att behovet av att ge tillbaka och driva välgörenhetsprojekt är mycket mindre i Sverige. Men det finns nog filantroper i norden också men det skrivs inte så mycket om dom.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Är inte så enkelt. Finns massor med anledningar varför svensk sjukvård är så pass dålig.K kortis skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
de flesta filantrop-projekt i USA är ju inte nationella utan för att förbättra världen i stort.N Niq skrev:
Och om man bara har råd med den dåliga sjukförsäkringen blir man helt utan vård av allvarligare sjukdomar då?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg