Hejsan
har en vinkyl hemma som jag märkte att den har börjat läcka.
I förrgår började kompressorn låta konstigt så stängde av kylen och idag märkte jag att det var blött på golvet.
Det var den vita ”koppen” ovanpå kompressorn som var helt full med vatten och vattnet hade runnit över..
bara att kasta kylen och köpa nytt?
har slagit på kylen nu och den låter som den bör, kompressorn jobbar på som vanligt. Men är lite nojig, vill inte ha samma problem igen…
hoppas på råd
Med vänlig hälsning
har en vinkyl hemma som jag märkte att den har börjat läcka.
I förrgår började kompressorn låta konstigt så stängde av kylen och idag märkte jag att det var blött på golvet.
Det var den vita ”koppen” ovanpå kompressorn som var helt full med vatten och vattnet hade runnit över..
bara att kasta kylen och köpa nytt?
har slagit på kylen nu och den låter som den bör, kompressorn jobbar på som vanligt. Men är lite nojig, vill inte ha samma problem igen…
hoppas på råd
Med vänlig hälsning
Nu kan jag inte din modell men den koppen brukar vara till för att samla upp smältvatten inifrån kylen som bildas vid automatisk "avfrostning" av kylelementet. Tanken är att det lilla vattnet som skapas inuti kylen ska samlas där och dunsta tack vare värmen från kompressorn.Hällvetet skrev:
Blir det onormalt mycket vatten där som inte hinner dunsta måste det rimligen bero på att onormalt mycket vatten skapas inuti kylen. Har du precis fyllt på den eller på något annat sätt förändrat dess "driftsförhållande"? Kanske ställt in en öppen behållare med vatten eller något liknande?
Lägger in en bild. Vattnet som bildas vid "avfrostning" av kylelementet i bakväggen på kylen samlas i den sneda rännan inuti kylen, rinner ut genom hålet och hamnar i plastbaljan ovanpå kompressorn.
När allt fungerar normalt skapas inte mera vätska än att den hinner dunsta och aldrig överfyller "kompressorbaljan".
Bilden snodd av någon som vill sälja en meningslös rengöringspryl för några hundralappar där ett tops fungerar lika bra...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt fungerar normalt skapas inte mera vätska än att den hinner dunsta och aldrig överfyller "kompressorbaljan".
Bilden snodd av någon som vill sälja en meningslös rengöringspryl för några hundralappar där ett tops fungerar lika bra...
kompressorn har gått längre och hårdare än vad den är avsedd för, kan bero på att dörren har glipat, därav den stora mängden avfrostningsvatten i avdunstningsskålenHällvetet skrev:
Klicka här för att svara