23 746 läst ·
65 svar
24k läst
65 svar
Vinkelslip - myt eller sanning?
Antar att du menar att billigt är skräp? Jag kan inte helt hålla med om det, måhända är de inte lika bra och mindre hållbara än proffsverktyg, men för mig (=medelsvesse) så har jag haft ett antal rusta/jula-verktyg som gjort sitt jobb mer än väl. Bl.a. vinkelslip.BjörnBygg skrev:
När det gäller vissa verktyg som tex vinkelslip och cirkelsåg så tycker jag iaf att man skall lägga på några kronor för säkerheten. Att köpa en billig maskin av dessa är ju som att köpa en bil utan bilbälte eller ABS bromsar. Eg. Det fungerar utmärkt men den dagen som något går snett så kommer man ångra sig bittert över sin dumsnålhet.
Så alla som argumenterar för en enkel vinkelslip.... Tänk efter en gång till innan ni rekommenderar en sådan till andra, vad ni gör själva är era problem.
Så alla som argumenterar för en enkel vinkelslip.... Tänk efter en gång till innan ni rekommenderar en sådan till andra, vad ni gör själva är era problem.
Jag menar att man får vad man betalar för och framförallt stör jag mig på att det är mkt sämre precision i billiga verktyg, svårare att såga rakt, gersågar som inte kapar i perfekt 45grader vinkel, bökigare att byta kapskivor osv.bonnier skrev:
Kort sagt så är bättre verktyg lättare att använda och ger ett bättre resultat på kortare tid, vilket mer än väl motiverar ett högre pris enligt mig. Och man måste inte ha proffsverktyg för att märka skillnaden
De tre blå Bosch 125 mm's vinkelslipar jag har - varav två inte längre fungerar - är såvitt jag minns konstruerade så att kylluften passerar rakt igenom vid motorn. Dvs så att mycket av de partiklar som frigörs vid kapning och slipning sugs in och kommer i kontakt med kolen och det (vad-det-nu-heter) de släpar emot. Det tycker jag verkar vara en mycket olycklig konstruktion - är det så även på de vinkelslipar som säljes numera?
Just rustas märke, bruksbo lär nog vara bland det sämsta som går att köpa för pengar(tror jag). Kina maskiner för övrigt kan hålla aningen längre om man börjar med att öppna upp maskinerna och fetta in dem ordentligt.bonnier skrev:
En sak som kan vara bra att tänka på vid köp av elverktyg. Vad är egentligen märkeffekten/ Watt.
Det är tillverkaren som bestämmer vilken Watt maskinen ska ha. Sen testas den (belastas till angiven effekt under en längre tid) temperaturen i lindningar och andra motordelar får ej överstiga en viss temperatur. Klara maskinen det är den godkänd till angiven effekt.
Generellt skulle jag vilja påstå att billiga märken ligger på gränsen medan kvalitets märken har god marginal.
Det är tillverkaren som bestämmer vilken Watt maskinen ska ha. Sen testas den (belastas till angiven effekt under en längre tid) temperaturen i lindningar och andra motordelar får ej överstiga en viss temperatur. Klara maskinen det är den godkänd till angiven effekt.
Generellt skulle jag vilja påstå att billiga märken ligger på gränsen medan kvalitets märken har god marginal.
Hittade något på expressen från Tv snickaren Mattias Särnholm.
http://www.expressen.se/levabo/bygg...tyg-behover-jag-kolla-in-mattias-verktygslada
Lite längre ner i texten " Det finns egentligen bara ett fall där man kan välja att köpa en billig modell, och det är vinkelslipen."
http://www.expressen.se/levabo/bygg...tyg-behover-jag-kolla-in-mattias-verktygslada
Lite längre ner i texten " Det finns egentligen bara ett fall där man kan välja att köpa en billig modell, och det är vinkelslipen."
Jag köpte en Co-tech (classe o) som nöp när jag kapade kapade rör.
Den gjorde en båge förbi mitt huvud i full fart och jag har inte använt den sedan dess :O
Det fick i alla fall mej att tänka om
Nästa gång jag ska kapa något kommer jag att köpa en ny vinkelslip med "kickback-skydd"!!
/Håkan
Den gjorde en båge förbi mitt huvud i full fart och jag har inte använt den sedan dess :O
Det fick i alla fall mej att tänka om
Nästa gång jag ska kapa något kommer jag att köpa en ny vinkelslip med "kickback-skydd"!!
/Håkan
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Tänk så här:
Du ska starta en maskin som roterar 12000 varv i minuten. Vill du då hålla i 3 miljoner utvecklingskostnad och metalldelar i växel, eller stulen teknik kopierad och konstruerad mestadels i lågkvalitativ plast?
En bra vinkelslip kostar ju inte så mycket, chansa inte är mitt tips!
Du ska starta en maskin som roterar 12000 varv i minuten. Vill du då hålla i 3 miljoner utvecklingskostnad och metalldelar i växel, eller stulen teknik kopierad och konstruerad mestadels i lågkvalitativ plast?
En bra vinkelslip kostar ju inte så mycket, chansa inte är mitt tips!
Jag har en Ryobi vinkelslip och är inte nöjd med strömbrytaren. Helst hade jag sett samma typ som på en borrmaskin, istället för att en som låser i tilläge. Det känns otryggt att inte snabbt kunna stänga av den. Rent mekaniskt fungerar den bra även om den låter en hel del.
Redigerat:
Nackdelen med en sådan strömbrytare är att man behöver greppa vinkelslipen olika beroende på vad man skall göra. Skulle man ha en fjädrande strömbrytare så måste man göra avkall i hur man håller Vslipen på ett säkert sätt och detta är nog värre.
Jaha? Skulle han vara någon typ av referens då, som vet allt bäst, eller? Som timmerman/snickare så använder han säkert inte vinkelslipen så ofta, så man kan ju anta att han inte vill lägga så mycket pengar på den då. Klart han tycker man kan pruta på kvalite'n på det verktyget då.raveper skrev:
Frågar man en svetsare, som jobbar med vinkelslip alla dagar, om det är befogat att lägga pengar på en Festool sänksåg för att kunna klyva en skiva så får man säkert svaret "Näe, jag har ju farsans gamla cirkelsåg från 60-talet, och den duger bra".
Jag anser att varken Mattias eller svetsaren har rätt. Man måste inte ha det dyraste, men man bör tänka på säkerheten, och då kan man nog lämna bort dom billigaste alternativen.
Säkerhet i en vinkelslip är inte bara mjukstart, broms och bra skyddskåpa. Ergonomin i maskinen hör också till säkerheten, dvs om maskinen är lätt, bra att hålla i, balans osv. Vibrationer och ljudnivå hör också dit.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag förstår inte hur en kickback kan träffa en i huvet för man ska alltid ha huvet sidan om vinkelslipen så spräng kåpan täcker hela skivan från ögonen sett.
Jag skulle vilja påstå att träffar en kickback i huvet är det handhavande fel.
Man ska inte ha huvet över vinkelslipen för då kan man även skadas av en sprängd skiva även med spräng kåpa på.
Jag håller ofta vinkelslipen på fel sätt även jag
Hur ofta håller man den inte med en hand fast det är direkt olämpligt.
Man ska kanske ha kickback skydd iaf
Jag skulle vilja påstå att träffar en kickback i huvet är det handhavande fel.
Man ska inte ha huvet över vinkelslipen för då kan man även skadas av en sprängd skiva även med spräng kåpa på.
Jag håller ofta vinkelslipen på fel sätt även jag
Hur ofta håller man den inte med en hand fast det är direkt olämpligt.
Man ska kanske ha kickback skydd iaf