jag köper alltid billiga maskiner till simpla arbeten och där jag inte kommer att använda dessa så mycket. Vinkelslipen är från biltema och fungerar aldeles utmärkt. Men fräsar och gersågar mm vill jag ha minst grön bosch eller bättre.

Min billiga vinkelslip har skaffat sig egenheten att srömbrytaren hängt sig... i on-läget. Det känns inte så säkert. Det bör nog tilläggas att efter senaste gången den var framme och inte gick att stänga av alls är den nu lagd i skrothögen. Lite "praktiskt" att den inte har nollspänningsbrytare så det gick att göra klart jobbet. Lite besvärligt var det förståss att det plötsligt blev ett tvåmansjobb att hantera vinkelslipen. En som slipar och en som sköter strömbrytaren aka drar ut kontakten när det är dags att stänga av.

Efter den erfarenheten står nu en märkesslip på inköpslistan.
Jag har ett minne av att jag sett nån statistik på vilka vertyg som genererar flest skadetillbud, och vinkelslipen var högt upp på den listan. Med det klingande i bakhuvudet ska iaf jag se till att min nästa maskin har så mycket säkerhetsfunktioner som möjligt.
Som det nämnts tidigare i tråden så går det fort när det går fel med en vinkelslip. Det är dessutom ett verktyg som man ganska lätt kan komma på sig med att använda i situationer där man kanske egentligen borde, i en konstig vinkel eller i ett trångt utrymme. Då tycker jag det kan vara värt att investera några hundralappar i lite extra säkerhet.

Punkt 2 vet jag inte för jag har inte testat billiga vinkelslipar, men punkt 1 vet jag är fel; en blå bosch vinkelslip håller LÄNGE även för proffs och tuffa miljöer.

Åhh, jag ångrar mig bittert då jag en gång behövde kapa ett järn och köpte en Black & Decker. Har alltid köpt kvalitet men tänkte som så många andra att det var ju bara ett järn som skulle av men maken till skräp har jag aldrig sett. :@
Lovade mig själv att aldrig mer köpa billigt när det finns kvalitet.

K
Själv är jag lite av en "märkesnörd" gällande allt och även verktyg. Köper alltid bra kvalitet då det gör arbetet roligare.

En gång har jag köpt "billigt" och det var just en vinkelslip från Jula. Redan när jag gick ut med den från butiken hade jag aningar om att detta kanske inte var mitt bästa köp. Dock skulle jag bara använda vinkelslipen till en 2 cm djup skåra på 8 meter i en tegelvägg och tänkta att det borde väl inte vara några problem?.....

Körde igång och det var som jag väntat mig som att skära i smör. Problemet uppstod när jag skulle stänga av den. Dammet från teglet hade helt enkelt gjort så att strömbrytaren hängt sig i on-läget men efter många försök lyckades jag få den till off-läget. Rengjorde därefter så gott jag kunde men problemet återkom och det slutade det med att jag "råkade tappa" ned vinkelslipen från garagetaket och åkte och köpte en Makita istället :blushing:

Nu kanske jag hade extremt otur men min lärdom är att en vinkelslip med trilskande strömbrytare är livsfarlig och att det är värt varenda krona att köpa en vinkelslip med kvalitet. Konsekvenserna av ett fel med en vinkelslip kan helt enkelt bli för stora för att man ska våga köpa en med dålig kvalitet.

/Krister

Har en http://hitachi-powertools.se/?cat=235&c=472&pageslug=produkter-6923 då jag ofta kapar där det är trångt och jag bara kan använda en hand, lika "stor" som en 50cl ölburk !
Håller på mycket med tunnplåt (bilar) men även lite grövre plattjärn byggs det med och då gör den sitt jobb !

Kört slut på en billig vinkelslip, råkat dra ner en annan i backen när jag snubblade på den (ofta korta hårda) sladden och även kört en hel del andra billiga när jag lånat en hemma hos någon annan.
Saker som snabblåset för skivbyte, fysisk storlek på maskinen, mindre vibrationer, ljud + ljudnivå och steglös justering av sprängskyddet (och även snabbjustering) får du i de lite dyrare maskinerna. Ska du bara korta av en bult eller någonting annat litet jobb någon gång per år så kanske inte vibrationerna spelar så stor roll, men prova jobba med den under någon timme och du känner det i handen och armen !

Nu är min bara på 730W så rycket när man startar blir inte så kraftigt, men +1000W med klumpigt handtag / dålig placering av strömbrytaren gör det till en fara att starta maskinen med en hand utan mjukstart !

Sen håller jag med de andra i att det är skillnad mellan kapskiva och kapskiva..! Inte nog med att de billiga kan skjuta bitar av sig själv i ansiktet på dig om det hugger, du får även byta oftare då de nöts snabbare !

Man kan köpa en billig kap borrmaskin och bra stål och den gör jobbet, men du har helt rätt ingen ide att lägga pengarna på en dyr maskin om man ska snåla in på borrstål / skivor.

En billig kinamaskin gör samma jobb som en proffsmaskin...

När min gamla Biltemaslip la av så jag bytte upp mig för något år sedan till en Bosch gws11CI enbart för säkerhetsaspekten.

Jag är ingen flitig användare av vinkelslipen men dessa extra finesser gör att jag känner mig tryggare när jag kör maskinen och så långt har tex kickback skyddet slagit till 2ggr samt att jag har alltid haft sprängskyddet åt rätt håll vilket jag ofta slarvade med förr på den gamla biltemaslipen pga böket att ställa om.

Jag har både billiga och dyra som jag använder till olika saker men är det något krävande så blir det alltid en av de dyrare.
Ett bra sätt att visa på skillnaden mellan billigt och dyrt är att sätta på en slipskiva eller stålborste och köra 3-4 timmar i sträck, de gånger jag har gjort detta med en billig maskin har jag haft domningar i händer och armar i ett par dagar efteråt, med en av de dyra så får jag förvisso också domningar efter ett långt pass men de är inte alls lika allvarliga och går över efter ett par timmar.
Billiga vinkelslipar vibrerar kopiöst och äter upp dina leder med glupande aptit.

Jag håller helt med om att dom billiga vibrerar mer, en billig kan man börja känna domningar efter en kvarts kapande.
Medan man med t.ex min Hitachi kan köra bortåt 30 kapskivor av bättre kvalite innan man ens börjar känna minsta tendenser till domningar. :)

Om man använder vinkelslipen lite är vibrationerna inte det viktigaste argumentet för en riktigt bra.
Jag köpte en liten (125-a) Dewalt för knappt 10 år sen, men den har inte kickback skydd och även om vinkelslipen mest ligger och samlar damm funderar jag då och då på att köpa en ny MED kickback skydd. Nä, jag har inte råkat utför kickback, men bara känslan vad som kan hända gör att jag funderar på en ny.
/P-O

Själv föredrar jag vinkelslip med reglerbar varvtal, dels för att rostfritt kräver lägre varvtal dels för att kunna använda maskinen som grovslip eller liknande. Och då blir det till att kika på de dyrare märken men det är värt vartenda krona enligt mig då man får andra önskvärda funktioner på köpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.