Hej alla!

Jag har ett utrymme under under entrén till mitt hus som tidigare fungerat som potatiskällare. Ingång sker ifrån källaren. Nu vill jag gärna använda utrymmet som en vinkällare med så bra egenskaper som går att få till.

Utrymmet nås ifrån källaren. Konstruktionen är såvitt jag förstår betongstenar med tegel uppmurat invändigt som nu är väldigt skadat, förmodligen av för hög fukthalt. På utsidan finns en platonmatta.

Golvet är någon typ av betongsten. Där tänkte jag flytspackla och lägga klinker och hoppas att kylan från marken hjälper mig att få utrymmet svalt även under sommaren.

Nu vill jag gärna ha er hjälp med att på bästa sätt få till en ökad isolering av utrymmet så att kylan från marken bibehålls och värme utifrån stängs ute. Målet är att hålla ca 14 grader i utrymmet och att få ner fukthalten till under 70%. Senast jag mätte var det över 90%(!).

Utrymmet saknar idag ventilation så jag funderar på att borra hål vid utvändig marknivå för inkommande luft och uppe vid taket på motstående sida för utsug. Jag hoppas att detta tar ner luftfuktigheten.

Taket är som ni ser i dåligt skick. hur lagar jag det på bästa sätt och finns det någon möjlighet att isolera detta invändigt?
Närbild på skadade tegelstenar i en vägg med sprickor och vit saltutfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepump installerad på en vägg ovanför ett grusområde, med synligt skadade betongstenar och platonmatta vid husgrund.
Skapa konto
Bild på skadat tegel och betongväggar i källare med hyllor innehållande drycker och en gammal dörr.
Skapa konto
Utsidan av en husgrund med synligt skadad betong och en installerad luftvärmepump ovanför grussäng.
Skapa konto
Ett potentiellt vinkällarutrymme med tegelväggar och metallvinhyllor fulla med flaskor, några skadade tegel syns.
Skapa konto
Fukt- och saltutfällningar på trätak över skadat tegelvägg i en blivande vinkällare.
Skapa konto
Närbild på en husgrund med spruckna och slitna betongväggar samt grusmark runtomkring.
Skapa konto
Vinkällare med skadat tegel på vägg, metalliskt vinhyllsystem, synlig belysning och betongtak som visar slitage och saltutfällningar.
Skapa konto
Skadade tegelväggar och tak i ett gammalt källarutrymme med synliga saltutfällningar.
Skapa konto
Trappsteg av metall leder upp till en entré under rödmålad husfasad med betonggrund, möjlig ingång till vinkällaren.
Skapa konto
Öppning till ett potatiskällarutrymme under renovering, med skadade tegelväggar och betonggolv.
Skapa konto

Vad jag undrar mest är hur jag ska isolera utrymmet på bästa sätt? Jag har förstått att det inte är att rekommendera att sätta cellplast på insidan? Istället funderar jag på att knacka ner det skadade teglet och mura upp med lecablock invändigt för att dessa ändå har ganska bra isolervärde.

Fråga: Om jag murar upp med lecablock - måste dessa förankras i befintlig yttervägg pga ”fallrisk”?

Fråga 2: Jag har en hel del saltutfällning i taket men inte någon annanstans i utrymmet. Vad kan det bero på?

Andra tips och råd tas tacksamt emot!

Vi i har ett liknande utrymme som är isolerat med 70mm stenull i tak och 100mm isodrän på utsidan (för hålla det frostfritt/dränerat).
När det är stängt så blir där definitivt väldigt fuktigt, men temperaturen är stabil. Om vi har minimal ventilation igång så anpassas temperaturen till lufttemperaturen på ett par timmar oavsett isoleringen, men fukten försvinner.
Edit: med ventilation igång och snabba väderskiften blir det galet mycket kondens i taket ska tilläggas, men det torkar upp

Hej! Har inga svar på dina frågor, men har själv en fråga.
Var har du hittat dina hyllor/ställningar?
Mvh Robert

• Gilla
Uppländare
  • Laddar…
F Folkesson_bob skrev:
Hej! Har inga svar på dina frågor, men har själv en fråga.
Var har du hittat dina hyllor/ställningar?
Mvh Robert
Det stämmer att det är Ikeas Omar. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.