Hej !

Kort och enkel fråga - går det / finns det separat kylaggregat som man kan koppla på en vanlig FTX Enervent LTR-3 för att på så vis få AC eller kyla under sommarmånaderna ?

/ Andreas

Man måste ha kondensisolerade tilluftskanaler för att köra kyla i ventilationssystemet. Ventilationsflödet i ett hus är också relativt lågt så det är inte mycket kyla man kan få ut den vägen. Vissa tycker det precis räcker till men andra blir missnöjda som byggt kyla via FTX. Kyla via separata fläktkonvektorer är mycket säkrare sätt.

Redigerat:
  • Gilla
copello2
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man måste ha kondensisolerade tilluftskanaler för att köra kyla i ventilationssystemet. Ventilationsflödet i ett hus är också relativt lågt så det är inte mycket kyla man kan få ut den vägen. Vissa tycker det precis räcker till men andra blir missnöjda som byggt kyla via FTX. Kyla via separata fläktkonvektorer är mycket säkrare sätt.
Jag kör kyla via FTX och det räcker alldeles utmärkt, men då har jag också överdimensionerat med ca 4-5ggr, kondensisolerat alla kanaler och matar med 7-8 gradigt vatten till kylbatterierna.
Med det är en jobbig väg att gå, att kondensisolera är ingen lek, att dra 160mm kanaler till varje rum tar plats, att leva med så stort flöde kräver många ljuddämpare, har både en flex 1,2m lång flex och en 1m vanlig direkt innan ventilen i varje rum.
Men jag tycker det är värt att slippa se separata kylare och att alla rum är svala när det är 30+ ute, gäster och frugan fryser hela sommaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.