Var har ni ert vin?
Vi vill gärna inte ha ett vinställ framme utan något passande skåp man kan förvara vinet i (ej vinkyl). Såg att Bestå från Ikea hade vinställ som man kan sätta in i deras skåp. Det kanske vore något. Berätta gärna hur ni har löst detta.
 
Varför ska du inte ha en vinkyl? Vin mår inte bra av att förvaras i rumstemeratur.
 
Hur mycket vin har ni tänkt ha i detta ställ? Om vi pratar viner som ska ligga mer än ett år bör ni bekymra er lite mer för hur de ska förvaras. Viktigast är mörker och i andra hand värme. Döden är att ha det synligt och i ett varmt kök.

Själv har jag vinsamlingen i ett rum i garaget gjort enbart för detta.
 
I matkällaren... kallt och mörkt.
 
Man måste hålla isär begreppen, lagra viner för att de ska utvecklas kräver sin förvaring, mörkt och svalt (viktigt med stabil temp), men inte för kallt för då utvecklas vinet inte. Att investera i en vinkyl är överkurs om man lägger dit vinet för några veckors förvaring, då duger köksskåpet alldeles utmärkt. Man ska veta att många av de viner vi köper idag är så att säga "färdiga" från producenten och vinner inget på att lagras så att lägga sådana viner i en vinkyl ett eller två år gör inte mycket för vinets utveckling.

Norrl.
 
Y
*pip* jag har ju glömt all alkohol i garaget och nu är det ju frost...

jag kan inget om sånt, men fryser whiskey, vin och annat? eller kan de stå ute i frost?
 
Redigerat av moderator:
Yrrol skrev:
*pip* jag har ju glömt all alkohol i garaget och nu är det ju frost...

jag kan inget om sånt, men fryser whiskey, vin och annat? eller kan de stå ute i frost?
Ingen risk för wirren iaf. Det ska bli rejält kallt innan vin och framförallt spriten fryser:D
 
Redigerat av moderator:
Pottan skrev:
Man måste hålla isär begreppen, lagra viner för att de ska utvecklas kräver sin förvaring, mörkt och svalt (viktigt med stabil temp), men inte för kallt för då utvecklas vinet inte. Att investera i en vinkyl är överkurs om man lägger dit vinet för några veckors förvaring, då duger köksskåpet alldeles utmärkt. Man ska veta att många av de viner vi köper idag är så att säga "färdiga" från producenten och vinner inget på att lagras så att lägga sådana viner i en vinkyl ett eller två år gör inte mycket för vinets utveckling.

Precis så tänker jag, tack pottan! Kända att det blev lite väl invecklat för det 5 vinflaskor vi har i hemmet. Det blev en Bestå frå Ikea kan jag berätta, de har vinställ man sätter in istället för hyllor. :)
 
Jag har samma fråga, har vunnit vinlotteriet 3 ggr nu på jobbet, har mer vin än vad som går in i stället.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.