Tjaba.
Har ett hus från 1947. med 1 1/2 plan och källare
Min vind verkar inte ha någon ventilation överhuvudtaget,
Spånisolering mellan inner och ytter råspont ,,, och den glider ju ner och lägger sig tätt ner emot takfoten..
Jag har ytterst lite mögelfläckar i vindens inspektions bara lilla del högst upp men skrapar jag bort spån ner en bit i väggen så står j luften still där och orsakar lite Svartnad av bräderna.
byggde man så 1947?
Nock ventilation vet jag att det alldig varit... men takfotsventilation?? vart skulle den varit isåfall??... huset är puts från början och är nu tilläggsisolerat 2x5cm med träpanel utanpå.
Det finns diffutions spärrmot bostadsutrymmet. papp o plast (papp i gamla delen).
tack för svar
Har ett hus från 1947. med 1 1/2 plan och källare
Min vind verkar inte ha någon ventilation överhuvudtaget,
Spånisolering mellan inner och ytter råspont ,,, och den glider ju ner och lägger sig tätt ner emot takfoten..
Jag har ytterst lite mögelfläckar i vindens inspektions bara lilla del högst upp men skrapar jag bort spån ner en bit i väggen så står j luften still där och orsakar lite Svartnad av bräderna.
byggde man så 1947?
Nock ventilation vet jag att det alldig varit... men takfotsventilation?? vart skulle den varit isåfall??... huset är puts från början och är nu tilläggsisolerat 2x5cm med träpanel utanpå.
Det finns diffutions spärrmot bostadsutrymmet. papp o plast (papp i gamla delen).
tack för svar
Att husets tak har klarat 60 år utan att ruttna och rasa är ett bra betyg, tycker jag. Luften skall stå still i isoleringen annars blir det inte isolerat.
Möjligt att yttre plankor blir svarta för att översta pappen inte håller tätt längre om den är lika gammal.
Jag skulle fylla upp sågspon där det saknas i toppen och inte göra något mer om Taket/pappen är nyare och inte läcker genom.
Börjar du ventilera och tillägsisolera din gamla vind med stenull enl. dagens metoder för att spara på uppvärmningskostnader så kan du få mer problem än du kan ana.
Jag har den inställning att man inte ändrar på det som fungerar
.
Men det finns andra som tycker annorlunda .... det senaste är en avfuktare, uppvärmninskabel eller en fuktstyrd fläkt på en möglig vind ... bara att välja.
Ventilation typ mögelstoppers + nockventilation som du letar efter på din vind är tydligen ej rätt idag.
gaia
Möjligt att yttre plankor blir svarta för att översta pappen inte håller tätt längre om den är lika gammal.
Jag skulle fylla upp sågspon där det saknas i toppen och inte göra något mer om Taket/pappen är nyare och inte läcker genom.
Börjar du ventilera och tillägsisolera din gamla vind med stenull enl. dagens metoder för att spara på uppvärmningskostnader så kan du få mer problem än du kan ana.
Jag har den inställning att man inte ändrar på det som fungerar
Men det finns andra som tycker annorlunda .... det senaste är en avfuktare, uppvärmninskabel eller en fuktstyrd fläkt på en möglig vind ... bara att välja.
Ventilation typ mögelstoppers + nockventilation som du letar efter på din vind är tydligen ej rätt idag.
gaia
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar.. idag är det plåt fantompanne-tak på huset och takpappen, är nog iallafall 30 år men verkar tät, ska väl bytas inom viss framtid..
lite svartnad kan inte vara så faligt alltså, det är ju inte ruttet och jag har loggat funkten med logger i 2 månader och det låg under gräns värde, jag kan fixa en bild..
lite svartnad kan inte vara så faligt alltså, det är ju inte ruttet och jag har loggat funkten med logger i 2 månader och det låg under gräns värde, jag kan fixa en bild..
ovan ,, det svarta börjar precis där spånet ligger , det är torrt, nästa bild vinden i sin helhet.. jag tror att många som har denna konstruktion har detta ,, och tror att det inte är nogot att bekymmra sig över , men att hålla kollen nån gång per år.. eller??
Har huset skorsten? Om så är fallet så byggdes det med antagandet att den är varm under eldningssäsongen. Idag har man bytt till el-, fjärrvärme eller annan uppvärmingsmetod och murstocken har kallnat. Därmed blir klimatet på kallvinden som ute.
jag tror inte att du ska bygga dubbla ångspärr - risk att du stänger fukten mellan ångspärren. Men ängspärr ska du ha i rummets snedtak för det är kanske inneluften som går ut på vinden den vägen och "målar" din takspånt svart?plipp skrev:
Se över ventilation i huset om den är också anno 1947.
gaia
Vad jag mena var med ångspärr..
idag är det ju påspikat panel med plast ovan, på sponten, innanför sponten ligger ett svart papplager som spånet vilar på.. ..
jag tar bort plasten och panelen .. sätter dit 45 regel + isolerar 45 .. på med plasten sen ny panel.. rätt eller?
.. tror att det är takfönstret som spökar lite fukt in på vinden då det faktiskt är anno 1947 utan isolerglas.. nedanför detta svarta.. när jag loggade fuken på vinden 2006-06 så låg det på mellan 37 och 50 % rf vid ca 18 till 34 grader och gränsen är ju högre..
idag är det ju påspikat panel med plast ovan, på sponten, innanför sponten ligger ett svart papplager som spånet vilar på.. ..
jag tar bort plasten och panelen .. sätter dit 45 regel + isolerar 45 .. på med plasten sen ny panel.. rätt eller?
.. tror att det är takfönstret som spökar lite fukt in på vinden då det faktiskt är anno 1947 utan isolerglas.. nedanför detta svarta.. när jag loggade fuken på vinden 2006-06 så låg det på mellan 37 och 50 % rf vid ca 18 till 34 grader och gränsen är ju högre..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

