3 668 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vindstrappa
Hej
Har en stege upp till vinden och tänkte nu sätta dit en fast trappa istället. Den blir brant men så får det bli. Det jag undrar över hur långt/högt det skall vara mellan trappstegen. Vanliga trappor har ju ungefär 17-18 cm höjdskillnad mellan stegen. När jag gjorde en trappa till min loftbod så använde jag dessa mått och den trappan är brant och det känns jättekonstigt att gå i den, trappstegen sitter för nära, ska nog göra om den vid tillfälle.
Åter till min vindstrappa höjden golv-golv är 2632 mm och öppningen är 1178 mm och bredden på öppningen är 700 mm. Har varit inne på en rysk sida där man kan lägga in sina mått och då får jag ett trappavstånd på 260 mm (10 steg) vilket jag tycker låter mycket men om man mäter på en stege så är det ganska långt mellan stegen. Tar tacksamt emot råd.
mvh/kenth
Har en stege upp till vinden och tänkte nu sätta dit en fast trappa istället. Den blir brant men så får det bli. Det jag undrar över hur långt/högt det skall vara mellan trappstegen. Vanliga trappor har ju ungefär 17-18 cm höjdskillnad mellan stegen. När jag gjorde en trappa till min loftbod så använde jag dessa mått och den trappan är brant och det känns jättekonstigt att gå i den, trappstegen sitter för nära, ska nog göra om den vid tillfälle.
Åter till min vindstrappa höjden golv-golv är 2632 mm och öppningen är 1178 mm och bredden på öppningen är 700 mm. Har varit inne på en rysk sida där man kan lägga in sina mått och då får jag ett trappavstånd på 260 mm (10 steg) vilket jag tycker låter mycket men om man mäter på en stege så är det ganska långt mellan stegen. Tar tacksamt emot råd.
mvh/kenth
Redigerat:
17-18 passar bäst med en trappa med rätt lutning...en sk lofttrappa passar nog någonstans vid 20-23 skulle jag gissa...dock kommer lofttrappan bli obehaglig att gå ner i....
Finns inga möjligheter att göra en längre/bättre trappa?
Nej, hålet finns där så det är att gilla läget. Att börja göra om mellanbjälklaget med allt som däri finns med el mm, nej inget alternativ. Har funderat på vindslucka, har sån i sommarstugan men nej ser inge snyggt ut och i och med att vinden är inredd för övernattningar så vill jag inte stänga igen utan ordna en permanent trappa så de som kommer på besök inte behöver klättra på stegen då de måste besöka toaletten på natten utan har en trapp om än brant.
Redigerat:
Det har jag också funderat på, har själv aldrig gått i en sån trappa och de som har tycker det känns konstigt att inte få välja hur man skall gå. Får kanske uppsöka en sån trappa och pröva för det blir ju bättre plats för lyftet av foten.
Klicka här för att svara