Hej!

Jag kommer behöva byta vindskivor & funderar på materialval. Idag är det trä. Klassisk vattbräda finns inte då den yttre raden av takpannorna är av en variant så går utanför kanten & sveper över vindskivan, tror denna typ av takpanna kallas gavelpanna.

Men det jag funderar på är om det finns något annat bra & underhållsfritt material för vindskivorna än trä, för huset ligger några hundra meter från havet på västkusten & det tär hårt på grejjorna. Man kan ju använda plåt. Men det kanske inte alltid är det snyggaste. Hur ser det ut med de mer syntetiska alternativ som finns till t.ex. altaner. Träkomposit, m.m.

Tacksam för lite input om alternativa material.

Du kan förbättre underhåll och hållbarhet enbart genom att välja 28mm dimension istället för det vanliga 21mm.
Färdigkapa, olja och grunda dem (om det ska användas grundfärg annars en första strykning) innan du monterar, gäller speciellt ändträ. Att färdigstryka på plats är bäst då du täcker ev. skarvar med färg.

frav skrev:
Hej!

Jag kommer behöva byta vindskivor & funderar på materialval. Idag är det trä. Klassisk vattbräda finns inte då den yttre raden av takpannorna är av en variant så går utanför kanten & sveper över vindskivan, tror denna typ av takpanna kallas gavelpanna.

Men det jag funderar på är om det finns något annat bra & underhållsfritt material för vindskivorna än trä, för huset ligger några hundra meter från havet på västkusten & det tär hårt på grejjorna. Man kan ju använda plåt. Men det kanske inte alltid är det snyggaste. Hur ser det ut med de mer syntetiska alternativ som finns till t.ex. altaner. Träkomposit, m.m.

Tacksam för lite input om alternativa material.

Tycker du ska påta in dom gör en riktig plåtslagare det kommer du knappt se att det är plåt. Ända saken är ju om du ska ha någon special färg då stämmer ju kanske inte plåtens och är inte så roligt att måla.

Finns en bra bild på http://www.jalaplatslageri.se/galleri.htm
tryck på helinklädda vindskivor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.