Hej,
Har haft entreprenör som lagt om taket och i samband med detta bytt ränndalsplåt mot takkupa.
Är fundersam om det är korrekt gjort vad gäller läktning samt utförande av själva ränndalsplåten.
Enligt bild så ligger ströläkt ovan ränndalen (svartmålade) och det saknas bärläkt med uppvik som går längsmed ränndalsplåten.

Spontant känns det som läkten ovan ränndalen kommer ta skada av snö/regn och inte hålla speciellt länge.

• Närbild av tak med takpannor och ränndalsplåt, ströläkt ovan ränndalen synlig. Röda markeringar visar problemområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ren
  • Laddar…
Linte svårt att tyda bilden, men man lägger aldrig läkt uppepå ränndalsplåten.
Man börjar med en slätplåt som bockas efter taklutning, den bör gå upp ca 500 mm åt varje sida. Den läggs på råsponten, därefter läggs underlagspappen som får mötas på plåten.
Därefter bestämmer man bredden på ränndalen och läktar för takpannor. Sedan låter man tillverka en ränndalsplåt som passar mellan läkten, den ska gå upp över läkten och förbi under takpannor 100-150mm. Gör man så här blir det tätt och hållbart.

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
J
Såhär görs ränndalarna oftast på västkusten dock ej som AMA kräver, men fullt godkänd..

• Ränndal på tak, byggt med grå takpannor och träkonstruktion, visar vanligt västkustutförande utan att följa AMA-standard, men är godkänd.
    Skapa konto
  • Gilla
vilarsson
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Såhär görs ränndalarna oftast på västkusten dock ej som AMA kräver, men fullt godkänd..
N Nissegandhi skrev:
Linte svårt att tyda bilden, men man lägger aldrig läkt uppepå ränndalsplåten.
Man börjar med en slätplåt som bockas efter taklutning, den bör gå upp ca 500 mm åt varje sida. Den läggs på råsponten, därefter läggs underlagspappen som får mötas på plåten.
Därefter bestämmer man bredden på ränndalen och läktar för takpannor. Sedan låter man tillverka en ränndalsplåt som passar mellan läkten, den ska gå upp över läkten och förbi under takpannor 100-150mm. Gör man så här blir det tätt och hållbart.
Tack för svar! Jag delar din uppfattning kring hur det bör göras.
Nedan en bild som visar plåten på plats, dock ej slutläktat. Men jag tror det är bärläkt (svartmålade) som sticker ut över ränndalsplåt och jag upplever inte att man har en längsgående läkt utmed ränndal där plåten bör vikas över.
På nedan bild syns det plåtuppvik som är idag.

• Svart plåt uppvikt runt ränndalsplåt på tak, delvis synligt bärläkt, ej slutläktat, med träläkt som sticker ut över ränndalsplåten.
    Skapa konto
J
V vilarsson skrev:
Tack för svar! Jag delar din uppfattning kring hur det bör göras.
Nedan en bild som visar plåten på plats, dock ej slutläktat. Men jag tror det är bärläkt (svartmålade) som sticker ut över ränndalsplåt och jag upplever inte att man har en längsgående läkt utmed ränndal där plåten bör vikas över.
På nedan bild syns det plåtuppvik som är idag.
Ja den ränndalen kommer inte att hålla tätt med årens lopp så kommer löv och skit fastna och då kommer det att läcka och läkten ruttna upp..
Här har du en annan bild som kanske visar bättre..

• Tak med träreglar och svart underlag, visar en Tänndalens konstruktion där det varnas för framtida läckage och röta.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
vilarsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.