15 085 läst ·
49 svar
15k läst
49 svar
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Ser ut som en hemmapulare gjort det - inte ett resultat man förväntar sig från en yrkesman
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Angående skarvandet av plåtar är det väldigt vanligt. Plåtarna är oftast 2000mm långa så de räcker sällan hela vägen utan behöver skarvas. De skall dock överlappar varandra ordentligt, vill minnas med 100mm. Baserat på bilden ser det dock lite sladdrigt ut på höger sida men kan vara vinkeln. Skulle vara intressant att se en bild på hur plåtarna sitter från andra hållet (alltså framifrån) så man ser även vindskivebrädan. Nyfiken på om de gjort vikningen av plåten snyggt.M msbr skrev:
Angående nockpannan över eller under. Jag har frekvent sett bägge varianterna, dvs plåten såväl över som under nocken. Vid ett brant tak placerats nockpannan ofta under eftersom den branta vinkeln skapar mycket utrymme under plåten. Det kan vara rentav omöjligt att lägga nockpannan ovanför plåten om du har ett tak som lutar närmare 40-45+ grader. Jag ser här i diskussionen att en del anser att det är fel, och ja om taket har relativt låg lutning (upp till 35 grader typ) blir det jättekonstigt att lägga pannan under plåten eftersom det knappt finns plats plus att det bildas glipor mellan plåt och panna där snö och regn kan blåsa in i större utsträckning. Men har man ett brant tak är det ofta enda lösningen. Bifogar två bilder nedan från Vittinge tegels reklamfilm där de flesta taken har nockpannan under plåten (branta tak).
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
om man tar sikte på grannens tak/takpannor så ser det rakt ut enligt mig, (1sta bilden)
En viss ”illusion” finns faktiskt. Men det är ju inte så mycket illusion mer en konsekvens av att plåten behöver böja ut sig när den möter nocken. Den ligger ju dikt an pannorna längst ned och ju närmare nocken du kommer ju bredare blir den efter som den har en mindre vinkel in mot taket, dvs sett rakt framifrån blir den bredare upptill. Men det är ju inte en illusion utan möjligen projektion och ser ju likväl illa ut.
Min tanke var mer att den som satt dem har valt att sätta plåten över nocken.M msbr skrev:
Hade det varit någon annan kunde argumentet varit att de bara anpassat sig till förutsättningarna... Men nu verkar de mer o mer ha dålig koll på de hela.
Dock är plåten vinklad i bilden som gör det svårare att se exakt hur de ser ut.
Mäter man i bilden så ser plåten ut att vara ca 20 cm där nere men där uppe ser den ut att vara 15cm pga att den lutar olika mot pannorna
Pannorna är förskjutna i raderna. Tycker det syns ganska tydligt på bilderna. Sen om vindskiveplåten också är sned får man ju se på plats jämte gavelns linje.
Jag hade fått kropp på det där. Och den enda som hjälper är att lägga om pannorna.
Jag har inte ens tänkt att det skulle vara ett issue när man lägger tak men ännu en sak som jag tar med mig att hålla koll på när det är dags.
Ett förskjutet tak är 10 ggr värre än en sned gavelplåt..
Jag hade fått kropp på det där. Och den enda som hjälper är att lägga om pannorna.
Jag har inte ens tänkt att det skulle vara ett issue när man lägger tak men ännu en sak som jag tar med mig att hålla koll på när det är dags.
Ett förskjutet tak är 10 ggr värre än en sned gavelplåt..